• sweetyz

Polis utbildning

Jag går i tankarna om att läsa till polis har varit inne på deras hemsida och tittat på behörigheten och fystesterna tror jag att jag fixar springer 2000m på 8.21 och simprovet ska jag göra nu i veckan men det jag är nervös för är intervjuerna hur kan man förbereda sig på dom. Vad jag förstår det som på polisen hemsida så fast man klarar testerna kanske man inte bli antagen ändå om dom anser att man inte passar inom jobbet. Är det svårt att komma in på utbildningen och ni som läser till polis är det mycket fysträning i skolan? Är det svårare för kvinnor att komma in?

• Svar på tråden Polis utbildning
  • SVejsan

Tycker det stod rätt tydligt här:

www.polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Informationsmaterial/01%20Polisen%20nationellt/RPS_broschyr08_webb%5b1%5d.pdf

Antar du har alla formella krav
    ? Svenskt medborgarskap
    ? Lämplig för polisyrket (personliga egenskaper
    och laglydnad)
    ? Fylla lägst 20 år under antagningsåret
    ? Körkort för bil (B-behörighet)
    ? Normal fysisk förmåga. (Du får inte lida av kroniska
    sjukdomar eller ha sådana belastnings- eller
    förslitningsskador som kan komma att försvåra
    dina möjligheter att fullgöra polisyrket.)
    ? Simkunnighet
    ? God synskärpa
    ? Normalt färgseende
    ? Fullgod hörsel

Grundläggande behörighet för högskolestudier
    (www.vhs.se), samt särskild behörighet:
    ? Svenska B
    ? Historia A
    ? Samhällskunskap A
    ? Högskoleprov eller högskole-/universitetspoäng

---

Att träna och öva på intervjuer/ psykologiska test tror jag inte är någon bra ide. Då man brukar ha svårt att ändra beteende och grundläggande värderingar - för all framtid - bara för att komma in på en utbildning.

Men det dukan börja med är ju börja med att tänka på hur man skall ha meninguppbyggnaden på svenska tex , inför svenska prov och referatskrivning.
    ----

Kvinnor har nog någorlunda lätt att komma in - då ca 40 % är kvinnor av de som kommit på de senaste kurserna...

www.polisen.se/sv/Om-polisen/Bli-polis/

• Vickan I

Det är oerhört svårt att komma in. Ca 6000 sökande på ca 500 platser, väldigt grovt räknat. Så även om man klarar allting bra så sållas många bort.

Fystesterna som man gör för att söka in är en barnlek och tycker man inte det behöver man träna lite mer för att klara av de fystester som sedan är under utbildningstiden på skolan och framförallt för att kunna vara ute och jobba sedan. Men för det behöver man absolut inte vara någon superatlet. Självklart är det inte brottningsmatch varje pass, men det händer och då måste man kunna hålla kvar personen på ett effektivt men skonsamt sätt, men viktigast kunna skydda sig och sin partner.

Intervjuerna görs i 2 omgångar. En med erfarna poliser och en med en psykolog. Bara vara sig och svara på deras frågor. Mkt sk "moraliska dilemman" om hur man agerar i olika situatioenr. Tex att din bästa vän bränner sprit hemma, vad gör du? Din partner kör rattfull, hur agerar du? Din kollega snattar, ingriper du osv.

Det är svårare att komma in som man då det är fler män som söker. Ja det är en hel del fyspass i utbildningen. Alt från löpning, orientering till sk självskydd där man tränar på olika sätt att ingripa mot våldsamma personer och skydda sig själv. Mkt övningar ingår i utbildningen där man ska gå in i en situation och "lösa uppgiften" på bästa sätt medan andra elever/lärare tittar på och sedan ger feedback osv.

Lycka till .

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Lemasive

Polisutbildning

Om du inte vet att det är ett ord så har jag svårt att se dig komma in

Såvida du inte är

Kvinna
    Invandrare
    Religiös
    Homosexuell

Då är det bara att köra på

• Vickan I

Skriver som en kratta ser jag . Skyller på trött och gnällig bebis på armen . Som ovan även skrev så är svenskadelen mkt viktig och det är där de flesta sållas bort. Proven påminner mkt om ett vanligt högskoleprov (svenskadelen då). Så träna på gamla högskoleprov är ett tips.

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • NK80

Finns redan en tråd om polisutbildningen: www.familjeliv.se/Forum-5-70/m45717435.html Välkommen dit

Det är först HT 2011 som du kommer att kunna söka in om jag inte är helt ute och cyklar då endast 140 kommer in nu i Januari, inga till hösten 2010 och så drar de igång igen januari 2011 (de som sökte till HT2010 söker numer automatiskt till denna omgången)

• hernameispekka
    Lemasive skrev 2009-09-29 09:14:10 följande:
    Polisutbildning

Om du inte vet att det är ett ord så har jag svårt att se dig komma in

Såvida du inte är

Kvinna
    Invandrare
    Religiös
    Homosexuell

Då är det bara att köra på
    Vet att det kan vara fördel att vara kvinna eller invandrare, men gäller det även religös? (frågar då min fästman vill söka och vi är "pingstvänner") :P
  • iaseia

Tycker absolut inte de är en fördel att vara kvinna, de har de lika tufft som killar, om de var 100killar och 200 tjejer som sökte till 100platser skulle de inte ta hälften hälften, utan de som är mest lämpade.

Sen ve aj inte vad 40% kvinnor kommer ifrån men att få det till att de är lättare för kvinnor är ju rent bullshit, i så fall borde de ju vara 60% killar och då är de ju faktiskt lättare för killar. Så vidare inte det är så att de är 7000 killar som söker och 500tjejer.

Så allt beror ju på vem som söker och vilka som är lämpliga.
    Man har inte förtur bara för att man är tjej, invandrare, homosexuell.
    Utan de går på kompetensen.

Sen är unga svenska killar överrepresenterade, däröf rär det så att människormed andra kvalifikationer kommer in tex en invandrar tjej som kan arabiska eller annat språk, inte många svenska unga killar som kan det.

Svar på tråden Polis utbildning