Vad ska jag baka?
Jag är så sugen på att baka!! Men kladdkaka gör jag jämt... är det nån som har recept på nåt annat kul?
Jag är så sugen på att baka!! Men kladdkaka gör jag jämt... är det nån som har recept på nåt annat kul?
snäääällla! jag är så sugen på nåt gott!
Vad är du sugen på då? Bröd eller godsaker?
Snoddas?
godsaker
vadå snoddas?
Matildas fudge
1 dl sirap
3 dl socker
2 dl grädde
3 msk kakao
1 msk vaniljsocker
2 msk smör
Häll allt utom smör och vaniljsocker i en kastrull. Koka upp och låt koka till kulprov. Häll ner vaniljsocker och smör.
Ta plattan från värmen och rör om häftigt. Häll ut smeten på bakplåtspapper.
Mums!
Jo jag vet!
Kolla i en kokbok efter ett vanligt recept på vanlig muffinssmet.
Åk sedan och köp ett litet paket blåbär, banan, äpple och blockchoklad.
När jag gjorde detta gjorde jag en dubbel smet , det blev 60 st muffins i vanlig storlek. :) Då gick halva blåbären och blockchokladen åt. Sparade resten och gjorde lika många när dom tog slut igen.
Sen gör du tre olika muffins sorter, på 3 plåtar.
1. Med blåbär i mitten som du trycker ner.
2. Äpple i små tunna bitar rullade i kanel, som du trycker ner.
3. Småbitar av banan som du trycker ner och lägger hackad blockchoklad på.
Det är såå mumsigt!
Om du vill kan du skriva i min gästbok eller här så kan jag skriva det receptet jag hade. Det var så bra, för 60 muffins blir 20 av varje :) Eller om du gör en sats så blir det 30 muffins med 10 av varje sort. Och smeten är såå bra, dom blir alldeles fluffiga.
Falsk päronkaka 200grader 30min
100 gram smör eller margarin
3 dl socker
1 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1 krm salt
1½ dl vetemjöl
2 ägg
Garnering:
1 burk konserverade päron á 420gram
100 gram hackad mandel
pärlsocker
Smörj och bröa en form med löstagbar kant. Häll päronen i en sil så de rinner av. Smält margarinet och ställ det åt sidan så det kallnar. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör ner äggen och sist det svalna matfettet. Rör till en slät smet. Bred ut i bakformen.
Skär päronen i 8 delar och strö dom över kakan och tryck ner dom med handen. Det ska bli en jämn yta. Strö över mandeln och strö över lite pärlsocker.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 30-35 minuter.
Servera med vispad grädde eller vaniljglass.
Enkelt är det ju att göra en vanlig sockerkaka och trycka ned äppelklyftor som man skakat runt i kanel och socker.
Jättegott!
päronkaka lät gott (eller allt lät ju gott förresten...)
ska nog springa och köpa päron
Päronkakan är jättelätt att göra dessutom!
kärleksmums är juh så gott men även kallas för choklad rutor .. ( ni vet de med kokosflingor uppe på ) ?
kärleksmums sa min kompis åt mig att göra
och mamma sa att jag skulle göra sockerkaka med vaniljkräm mellan...
nu har jag beslutsångest
Snickerskakor, mums...Ska kolla efter receptet om du är sugen.
Ja!! jag älskar snickers
Snickerkakor!
Värm i kastrull:
1 burk jordnötssmör
2 dl sirap
1 dl socker
Blanda i :
10 dl riscrisp
1 tsk vaniljsocker
1 dl kokosflingor
Bred ut i lånpanna och låt stelna. Smält ljus blockchoklad (400 g) och bred över kakan. Skär i lagom bitar.
Smaskens, men liten varning eftersom dom är så beroendeframkallande...
det receptet har jag, fast man ska ha cornflakes istället för riscrisp. det är verkligen beroendeframkallande såna blir det, måste springa och köpa jordnötssmör
tack för alla tips