• Lady

Rasistisk, fördomsfull ignorant eller okunnig----hjälp mig reda ut dessa begrepp :-)

Tanken med detta inlägg är att reda ut följande begrepp rasistisk, fördomsfull ignorant och okunnig, och förhoppningsvis inleda intressanta diskussioner.

Denna fråga uppstod när jag och min make var hos hans mor (min svärmor) vi satt och fikade med ett par vänner till henne. I en av diskussionerna berättar svärmor hur jobbigt det var när hon flyttade ifrån sin trea. Det jag blev besviken över var att hon helt plötsligt säger :

?Jag städade lägenheten 2 ggr?helt i onödan två invandrarfamiljer flyttade in i den. Jag hade ju inte behövt städa så grundligt, jag förutsatte att en svensk familj skulle flytta in?

Sen fortsätter hon med att säga:
    ?Jag lämnade ett jätte fint badrumsskåp i toaletten och vem fick det *suck* invandrarfamiljerna?.

Nästa kommentar som jag blev irriterad över var:
    ?De enda som är berättigade stöd och hjälp i Sverige är de svenskar vars familj har bott här i flera generationer.?
    Enligt henne är inte sådana som jag (andra generationens invandrarbarn) berättigade hjälp av samhället. (Nähe? så jag är inte tillräckligt svensk enligt henne vad fanken är jag då??)

Nästa kommentar som jag blev irriterad över sa hon när vi tittade på melodifestivalen. När Serbiens bidrag hade framförts säger hon irriterat:

?Vad är det för skit, den låten får 0 poäng av mig. Den platsar inte i melodifestivalen, konstig melodi, konstiga instrument och fula kläder dessutom förstår man inte vad han säger. Det där var typisk utländsk skitmusik. ? (Att man inte gillar låten accepterar jag men inte resten)

Vilka slutsatser ska man dra från hennes uttalanden??? Att invandrarfamiljer är smutsiga och inte förtjänar att flytta in i en ren lägenhet samt att de inte förtjänar fina saker?..*suck* Att de har konstig kultur och meningslösa traditioner.

Min första tanke var svärmor är ---RASIST---- Nästa tanke var att hon istället är fördomsfull ignorant och okunnig. Eller ????

• Svar på tråden Rasistisk, fördomsfull ignorant eller okunnig----hjälp mig reda ut dessa begrepp :-)
  • Isolde

Hon är allt av ovanstående! Dessutom ganska blåst, eftersom hon snackar skit om invandrares barn när hennes svärdotter är just det!

• Lady

Isolde ---Exakt en "blatte till svärdotter" och dessutom är hennes sons far Italienare.

• Poena

Samtidigt så bygger ju rasism på okunskap och fördomar.. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga men jag tycker för det första att det var otroligt ohyffsat, klantigt och rent ut sagt elakt att säga sådana saker när du var där (som är andra generationens invadrare), i alla fall jag hade tagt mkt illa upp.

För det andra så tror jag tyvärr att en stor del av de äldre generationerna i Sverige har sådana åsikter och det är lite skrämmande. Anledningen till detta är just okunskap - man har inte växt upp med t ex muslimer och vet inget om dem. De enda uppfattningarna de får är genom (ofta dåliga) nyheter från media och bekanta. Och inte försöker man förstå eller ta reda på fakta heller... Rasism, precis som annan "hat" beror på okunskap och en "rädsla" för något som man alltså inte känner till.

• Poena

Intressant, det du sa att hennes son då är till hälften invandrare i andra generationen, att han säger så, dte visar ju bara att hon inte tänker efter riktigt. De flesta verkar tänka på invandrare som personer från t ex iran, irak, jugoslavien osv osv och tänker inte på att inflyttade personer från danmark, personer med en pappa från england osv också är invandrare. Det tyder åter igen på detta med okunskap - en person från en kultur närmare oss har man lätatre att förstå - därför inga (eller inte lika mycket) fördomar. Men någon från en annan religion o dyl - då blir det plötsligt en annan sak!

• Lady

Engelsmän, australienare, tyskar, norrmän, danskar finnar, isländare etc. är helt ok enligt min svärmor

Svärmor beter sig konstigt mot min mor. De har träffats X antal gånger vid födelsedagar etc. Svärmor sitter tyst, suckar gäspar ser sur och uttråkad ut och hon gör ALLT för att alla andra ska märka detta. Jag tycker att det är pinsamt och opassande. Min make brukar säga rakt ut "vad är det mamma? Har du tråkigt mamma?"

Hon pratar aldrig med min mor om mamma säger något till svärmor då antigen ignorerar hon henne eller svarar kort och ser besvärad ut.
    Svärmor tycker att min mamma är tråkig och att hon befinner sig på en lägre nivå. Med lägre nivå menar hon att hon tycker att hon är smartare och mer allmänbildad än min mor, detta låser dem enligt svärmor från att samtala. Svärmor är interserad av det spirituella, andliga (new age) och ser sig själv som öppen och utvecklad vilket min mor inte är och därför är det tråkigt att umgås med henne. Poängen är att hon ALDRIG försökt prata med min mor.

Min make fyller år runt midsommar och jag har lite ångest kring detta, jag har absolut ingen lust att vara trevlig mot min svärmor och det passar sig inte heller att jag talar om för henne vad jag tycker om henne på den dagen. Tyvärr har vi inte möjlighet att ses eller höras före hans födelsedag.

• Themis

Hjälp, vilken svärmor! Både inkonsekvent och fördomsfull i samma glada paket!

*förlåt men...alltså!!!!*

Du måste ha en ängels tålamod, verkligen. Jag hade troligen försökt skona min mamma från att behöva umgås med en så fördomsfull och trångsynt person. Tycker synd om din man, han måste skämmas ögonen ur sig för sin pinsamma mor...

Jag har inget bra råd, jag hade nog bara klippt en sådan person rakt över och slutat umgås. För de är vanligen för inrotade i sin okunnighet och sina fördomar för att man ska kunna påverka dem ens med fakta, och inte är det god kafferepsetikett att kasta finska pinnar på dem i protest heller...

Mitt bästa råd mot sådana människor i situationer när man inte kan bli av med dem är att le och tänka att de lever inte för evigt...

• Lady

Bimsan----
    tack och lov att vi inte ses varje dag

Att klippa banden har jag tänkt några gånger, men det är trots alt min makes mor. Förutom henne har han sin far och syster ingen annan kan ju inte ta dem ifrån honom. Till saken hör oxå att banden redan är mer eller mindre klippta med hans syster de blev ovänner för 1 år sen och har inte pratat sen dess (lång historia)

Att nu bli ovänn med hans mor känns lite tråkigt sen har han ju ingen förutom mig. Eller hmm ärligt talat så är jag lite kluven, bättre att vara ensam än omringad av skit men samtidigt vill man reda ut saker med de närmaste.

• Indigo

Ursäkta, men din svärmor låter som en inskränkt bitter och fruktansvärt trångsynt människa. Den enda trösten är väl att det är hon som förlorar mest på att avfärda andra människor p.g.a. sina fördomar och därmed går miste om en massa intressanta möten. Oftast mår människor som hon dåligt av andra anledningar, taskigt självförtroende t.ex., och så blir allt som avviker en bekväm ventil för det hon sälv borde ta itu med i sitt liv.
    På din fråga svarar jag alltså: JA, hon är fördomsfull, ignorant och okunnig men det enda som egentligen är rasistiskt i de exempel du återger är hennes preferens för nordeuropéer och australiensare. Jag tycker att man ska vara försiktigt med uttrycket rasist, som innebär att man anser att det finns lägre stående RASER än den egna. (Vad nu ras är för något.) Risken är annars att det går inflation i ordet och att det förlorar sin rätta styrka. Jag har tyvärr träffat personer som verkligen tror på rasbiologiska teorier om den 'germanska rasens' överlägsenhet och de är inga galningar utan välanpassade, välutbildade män med medelklassbakgrund. Det var uppenbart att de spelar i en helt annan liga än folk ute i stugorna som tycker att det är för många invandrare i Sverige eller påstår att alla invandrare går på bidrag. Däremot är de senare slentrianmässiga generaliseringarna lika otäcka och destruktiva. För ett tag sen gjorde en god vän några uttalanden som påminner om din svärmors och jag blev alldeles kall inombords. Jag väntar trots allt en liten blandbebbe (japan/svensk) och vill inte att den ska utsättas för sånt i min omgivning.
    Jag tycker att du och din make ska markera tydligt att ni inte accepterar svärmors kommentarer, det kan bli en viktig tankeställare för henne. Du ska inte behöva lyssna på sånt, så stå på dig!

• Lady

Indigo
    Håller med dig till 100% angående det du skriver om rasism.

• petra
    ......Jisses. & jag tycker min är för mycket !!!
  • Signatur

Jag håller på alla begreppen ovan, hon passar in på dem alla.
    Som tidigare sagts så måste du ha en ängels tålamod. Jag hade börjat tjafsa mot och argumenterat med henne så hon blev alldeles vindögd...

• Poena

Kanske kan du på något smart sätt få henne att inse hur hon beter sig? Att ge några liknande kommentarer som hon ger - fast om äldre svenska kvinnor - typ "åå vad jag stör mig på dessa äldre svenska kvinnor som alltid ..." Se hur hon reagerar och om hon säger något - svara att "jaha och jag som trodde du tyckte det var helt ok att säga nedsättande saker rakt i folks ansikte".

• Mor64

Kan instämma i det Poena skriver, ibland är anfall bästa försvar. Att hålla upp en spegel inför någon så att den är tvungen att se tillbaka på sig själv.

Jag tror att man kommer väldigt långt genom ärlighet och ärliga frågor. Fast i det här fallet känns det som om din man har ett lite större ansvar än du tillskrivit honom i dina inlägg. Den dagen han börjar ifrågasätta sin mamma på ett mer tydligt sätt kanske det går lättare att få henne att förstå att det inte är acceptabelt det hon gör och säger. Det verkar också som om hon är ute för att provocera dig - och hittills har hon ju lyckats, eller hur? Det är ett gammalt fint knep att ge sig på sina svärsöners/döttrars föräldrar... (min egen mor är ett riktigt proffs, jag lovar! *ler snett*).

• Liten Nina

Oj oj oj!

Jag måste säga att om jag hade mött en sådan person hade jag nog bötat dyra pengar för olaga hot...

Att prata så intensivt om sina personliga åsikter tycker jag är väldigt hänsynslöst. Jag dömer inte folk efter vad dom tycker om saker, utan hur dom agerar mot mig och människor i min omgivning. Och att kasta ur sig såna radikala åsikter som verkligen ingen vill höra är bara brist på tankeverksamhet. Jag berättar inte om hur mitt bajs såg ut när jag torkade mig idag. Inte om ingen frågar iallafall Det är på samma nivå av saker man inte säger om ingen promt vill veta.

Endast en mycket inskränkt person kan stå fast vid sina fördomar och skylla på dom när det går dåligt i möten med nya människor!

• Lady

Tack för alla inläggen

Jag nappade på ett av tipsen = att börja prata om hur äldre svenska kvinnor beter sig etc etc (ge massa exempel så att hon känner sig träffad)
    MIn man har kört denna taktiken mot henne i många år och jag har alltid tyckt synd om henne MEN nu jäklar ska jag göra det oxå

När min man gjort så mot henne har hon blivit sur gnällig tjurig irriterad och tyckt synd om sig själv. Hon har tyckt att han varit elak mot henne men ALDRIG förstått varför. Alltid samma ritual FÖRST beter hon sig dumt eller säger ngt dumt EFTER det säger min man ngt till henne och DÅ blir hon arg ledsen sur etc etc ...hon tycker synd om sig själv EFTER det diskuterar han och hon i typ 3 timmar innan allt är okej. Hon förstår vad hon gjort och ska inte göra om det etc, allt är frid och fröjd.
    Nästa gång man träffas upprepas ritualen, ganska tröttsamt.

Jag och min man pratade igår om hans mamma han är välldigt besviken på henne. Han sa att min familj var välkommna hem till oss på hans födelsedag men sin mor vill han inte se där.
    Han är trött på henne och vill se så lite som möjligt av henne i sommar, eller ganska exakt så vill han inte träffa henne alls på ett tag.
    Orsaken till hans känslor grundar sig inte bara på hennes fördommar mot människor, utan hon har sårat honom genom lite annat smått och gott. (tar inte upp det här).

Svar på tråden Rasistisk, fördomsfull ignorant eller okunnig----hjälp mig reda ut dessa begrepp :-)