Rasistisk, fördomsfull ignorant eller okunnig----hjälp mig reda ut dessa begrepp :-)
Tanken med detta inlägg är att reda ut följande begrepp rasistisk, fördomsfull ignorant och okunnig, och förhoppningsvis inleda intressanta diskussioner.
Denna fråga uppstod när jag och min make var hos hans mor (min svärmor) vi satt och fikade med ett par vänner till henne. I en av diskussionerna berättar svärmor hur jobbigt det var när hon flyttade ifrån sin trea. Det jag blev besviken över var att hon helt plötsligt säger :
?Jag städade lägenheten 2 ggr?helt i onödan två invandrarfamiljer flyttade in i den. Jag hade ju inte behövt städa så grundligt, jag förutsatte att en svensk familj skulle flytta in?
Sen fortsätter hon med att säga:
?Jag lämnade ett jätte fint badrumsskåp i toaletten och vem fick det *suck* invandrarfamiljerna?.
Nästa kommentar som jag blev irriterad över var:
?De enda som är berättigade stöd och hjälp i Sverige är de svenskar vars familj har bott här i flera generationer.?
Enligt henne är inte sådana som jag (andra generationens invandrarbarn) berättigade hjälp av samhället. (Nähe? så jag är inte tillräckligt svensk enligt henne vad fanken är jag då??)
Nästa kommentar som jag blev irriterad över sa hon när vi tittade på melodifestivalen. När Serbiens bidrag hade framförts säger hon irriterat:
?Vad är det för skit, den låten får 0 poäng av mig. Den platsar inte i melodifestivalen, konstig melodi, konstiga instrument och fula kläder dessutom förstår man inte vad han säger. Det där var typisk utländsk skitmusik. ? (Att man inte gillar låten accepterar jag men inte resten)
Vilka slutsatser ska man dra från hennes uttalanden??? Att invandrarfamiljer är smutsiga och inte förtjänar att flytta in i en ren lägenhet samt att de inte förtjänar fina saker?..*suck* Att de har konstig kultur och meningslösa traditioner.
Min första tanke var svärmor är ---RASIST---- Nästa tanke var att hon istället är fördomsfull ignorant och okunnig. Eller ????