När sluta med bilkudde??
Som min fråga lyder, när slutade ni med bilkudde till era barn?
Går man på vikten så håller de ju inte så länge,
Hur har ni gjort?
Tacksam för svar! :)
Som min fråga lyder, när slutade ni med bilkudde till era barn?
Går man på vikten så håller de ju inte så länge,
Hur har ni gjort?
Tacksam för svar! :)
Det är inte lika viktigt att hålla viktgränsen på en bältesstol eller kudde, som det är på en bakåtvänd bilbarnstol. 36kg är ju maxvikten fär en bältesstol/-kudde men det går som sagt att överskrida. Enligt lag ska barn sitta barn sitta på särskild skyddsanordning till 135cm. Men enligt rekommendation även till 10-12år.
Alltså: minst 135cm enligt lag, men längre enligt rekommendation. Och så länge bältet inte hamnar rätt utan kudden så måste den användas.
jag har hört att barnet ska ha växt förbi 135 cm.
Enligt lag måste barnet vara minst 135 cm. Rekomendationen är vidare 10-12 år eftersom höfterna inte är tillräckligt utvecklade innan dess.
Min son som är 9 år är ganska exakt 135 cm lång och han har fortfarande en bältesstol med rygg och jag tror han kommer kunna sitta bra i den tills han helt slutar med kudde/stol.
Tack nu e jag klokare :)
Dottern fyller snart 11 år och hon slapp den för kanske 6 månader sen pga att bältet hamnade fel vid halsen när hon satt på den. Annars skulle hon fått sitta på den ett tag till. Hon är ca 145 cm och väger runt 32 kg så viktmässigt skulle det nog funka 2-3 år till.