• 2 små prinsessor

Hur mycket ytterkläder har era barn?

Läser ofta i trådar om föräldrar som köpt flera stycken overaller, fleecefodrade regnställ, jackor, termobyxor i flera uppsättningar per barn!

Min dotter är fyra år. Hon har haft en overall på vintern, en lite dyrare som tål väta, samt ett par gore tex-skor. Hon har aldrig varit blöt. Hon har ett regnställ som är på dagis, och det tar vi hem om det behövs. På vår/ höst har hon en skaljacka med fleecewindstopper, och överdragsbyxor. Hittills har detta räckt.

Hur mycket ytterkläder köper ni, och varför?

• Svar på tråden Hur mycket ytterkläder har era barn?
  • Kazeer

Sonen, 2,5 år, har följande:

1 overall (från förra vintern, en ny i en storlek större är inköpt)
    1 par tjocka överdragsbyxor (från förra vintern)
    1 par tunna överdragsbyxor
    1 regnjacka
    1 par regnbyxor
    2 höstjckor (från i våras), en lite finare och en för lek
    1 vinterjacka

Jag bär saker fram och tillbaka till förskolan. Det enda som står kvar på förskolan är ett par stövlar.

BF febr-10 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Tygtiiger

Min son är fyra och ett halvt.

Han har ett set med regnkläder på förskolan och ett hemma (jag släpar inte leriga galonisar över halva stan dagligen, punkt), han har fodrade gummistövlar där och vanliga hemma.

En vindochvattentät fleece (halleluja för pop) - nej förresten, två, hans mormor köpte en till till honom för att det kommit så fina färger - och en allvädersjacka/skaljacka, ofodrad. De släpar vi fram och tillbaka.

Han har ett par överdragsbyxor som är lite tunnare och inför vintern har vi köpt en tjock varm jacka och ett par skidbyxor (förra årets rea, faktiskt, utmärkt sätt att få kvalitetskläder inför nästa säsong - och om man inte hittar något så får man köpa till fullpris när hösten kommer, ingen skada skedd).

Ett otal mössor och fingervantar och två par varma vantar.

Ett par vinterkängor.

Ett par höstskor och ett par gympaskor (som han ändå inte gillar).

Det är allt, räcker augusti - maj, för dagis- och hemmabruk.

Förra vintern hade han en riktigt bra overall och som backup varm jacka och varma byxor - men de användes aldrig, det räckte med overallen och fleece+allvädersjacka som backup.

Hellre en bra overall som inte blir blöt igenom än två halvdana att byta med.

• AnSo76

Min dotter är 14 mån.

Har precis börjat inskolning på dagis och har köpt detta.

1 overall till (som tål mycket) dagis
    1 vinter jacka till dagis + byxor som är till
    1 vinter jacka + byxor som hon kan ha hemma.
    1 regn jacka + byxor till dagis
    1 regn jacka + byxor som e fodrade.
    1 skal jacka + fleece tröja under.
    1 skin jacka som används som höst jacka.
    Gummistövlar till dagis
    Vinter skor både höst och vinter. Hemma och dagis.
    Fleece jacka + byxor till dagis
    Tjocka strumpor.

Mössor, vantar, + mycket mer

• Mollan

Min 2-åring har:

fleecefodrad regnjacka + byxor
    vanliga regnkläder
    Reima-overall
    Pop-jacka med fleecefoder
    Fodrad regnoverall (helt onödigt egentligen men jag trodde han hade växt ur det tvådelade fleecefodrade settet)
    En tjock mössa, två tunna stickade mössor och några jerseymössor
    gummistövlar
    Kavat höstkängor
    vinterstövlar ej inhandlade
    några tunna vantar, 2-3 par tjockare vantar och ett par regnvantar (har ej inventerat vantförrådet ännu)
    Sen har han ju några fleecetröjor, en softshelljacka och en vindfleece med

Jag är fullt medveten om att han har alldles för mycket kläder, men en del av det är ärvt.

De större barnen har i princip en uppsättning jacka och byxor var och utöver det en finjacka, plus regnkläder osv.

• Tant Green

Just nu har min 4-åring 3-4 ofodrade överdragsbyxor (de blir så himla leriga och vi tvättar max 1 gång/vecka), 1 skaljacka och 1 vindfleece. Hon har ett regnställ hemma och ett på dagis.

I vinter ska hon ha 1 vinterjacka, 1 par skidbyxor och 1 par fodrade fleecebyxor. Blir det en kall vinter kommer vi köpa en till (billigare) vinterjacka att ha att byta med när vi tvättar, annars kanske det duger med skaljacka + fleece som extra ombyte.

• Mollie

Min 2,5 åring har;

2 overaller (Didrikson, Meandi)
    2 skalbyxor (Pop)
    3 skaljackor (Pop, Didrikson) är 3 just nu, ska plocka bort en som är 1½ år gamla
    3 par vinterstövlar
    1 par vinter skor (Viking Goretex)
    1 regnställ (endast på dagis)
    2-3 par rejäla skor, typ trekking (Timberland, Kavat) 
    Otalig mössor, kepsar, vantar, kommer nog köpa nya vantar och ny vintermössa till vintern. Vänstar på hestras vinter-tumvante.

Mycket kläder? Ja, kan tyckas men vi bor på landet och är ute mer än vad vi är inne och sonen VILL vara ute oavsett väder så därför lönar det sig med BRA kläder.
    Regnkläderna är alltid på dagis tillsammans med 1 par stövlar. Ibland hänger skalkläderna kvar där (1 uppsättning).
    Han har 1 par stövlar hos mormor och även lite mössor och sånt.

~var dig själv, det finns redan så många andra~
  • Mollie
    Mollie skrev 2009-09-30 22:01:08 följande:
    Min 2,5 åring har;2 overaller (Didrikson, Meandi)2 skalbyxor (Pop) 3 skaljackor (Pop, Didrikson) är 3 just nu, ska plocka bort en som är 1½ år gamla3 par vinterstövlar1 par vinter skor (Viking Goretex)1 regnställ (endast på dagis)2-3 par rejäla skor, typ trekking (Timberland, Kavat) Otalig mössor, kepsar, vantar, kommer nog köpa nya vantar och ny vintermössa till vintern. Vänstar på hestras vinter-tumvante.Mycket kläder? Ja, kan tyckas men vi bor på landet och är ute mer än vad vi är inne och sonen VILL vara ute oavsett väder så därför lönar det sig med BRA kläder.Regnkläderna är alltid på dagis tillsammans med 1 par stövlar. Ibland hänger skalkläderna kvar där (1 uppsättning). Han har 1 par stövlar hos mormor och även lite mössor och sånt.
    Inte 3 par vinterstövlar utan 3 par gummistövlar ska det stå...
    ~var dig själv, det finns redan så många andra~
Svar på tråden Hur mycket ytterkläder har era barn?