• eleena

Personlig assistent - lön?

Hej!

Någon som vet vad en personlig assistent har i lön?

Ska på intervju och behöver lite att gå på...

Är en tjänst om natt 77%, räknas det till heltid...? Vad ligger OB på?

Tacksamt.....

• Svar på tråden Personlig assistent - lön?
  • Tecken

77% natt är = 77% natt. Heltid natt är = 100% natt.

OB:t beror på avtal, finns flera inom assistansbranschen, t ex: KFO, HÖK, PAN etc. VIlket avtal kommer du gå under?

Nu är det några år sedan jag jobbade som PA sist, men då var det stor variation mellan lönerna! Allt från ca 13-23.000kr (vid heltid) verkade förekomma. En del säger att det är bättre betalt i de privata företagen (t ex jättarna JAG, Frösunda, Assistansia mfl) - men min erfarenhet är faktiskt tvärtom: att det är bättre betalt inom kommunen.

Det finns en lägsta lön för PA, men den är löjligt låg...

• SweetLilly

jag har 110kr/tim och jag har jobbat i flera år som per. ass. Det beror helt på vilka avtal, om det är kommunalt eller privat. Ob kan jag säga är riktigt dåligt lågt, i jämförelse med andra yrken..

När jag jobbade natt (ca 180 - 200 tim /mån) fick jag ut 13000.

• tiili

Hej!
    Jag jobbar 76% natt och min lön ligger på 18.500 :-

• SweetLilly
    tiili skrev 2009-09-29 11:11:00 följande:
    Hej!Jag jobbar 76% natt och min lön ligger på 18.500 :-
    och men det är då vaken natt eller?
  • eleena

oj, snabba svar!!!

Assistansia, det står inget om vilket avtal...

• eleena

Arbetstiden är mellan 21 och 07:30.

jag är helt rudis när det gäller sånt här, men hur många nätter per månad blir det på 77%...?

• Tecken

Ok, inom Assistansia är heltid = 40h/v (oavsett om det är natt- eller dagtjänst!). Detta borde innebära att du ska jobba knappt 31h/v. Tror Assistansia efter _mycket_om och men slöt avtal med KFO - men jag är osäker på om det är just KFO... Du kan ju Googla fram det.

• Tecken

Om vi säger att du ska jobba 31h/v = ca 3 nätter v. En månad har runt 4-5 v = 3 * 4-5 = 12-15 nätter/månad.

• Mirakel händer

Jag har en natttjänst på 72,94%. Månadslönen är då på 13 275 kr. (Om jag skulle jobba heltid så är den 18 200 kr). Jag jobbar 10 nätter i månaden. Jobbar alltid jämna veckor onsdag och torsdag natt. Och ojämn veckor onsdag, tordag och fredag natt. Jag är anställd via alösarenheten i våran Kommun. Så i grund och botten är jag ställd av kommunen. Jag jobbar vaken natt.

OB-tillägen ligger på;
    Storhleg 91.10 kr
    Helger 45.50 kr
    Nätter 36.90 kr
    Vardagskvällar 18.30 kr

• Tecken

Har Googlat åt dig Assistansia har avtal med Vårdföretagarna och deras OB ligger som Kims mamma skriver (vet att KFOs skiljer sig lite).

• Tecken
    Tecken skrev 2009-09-29 11:29:27 följande:
    Har Googlat åt dig Assistansia har avtal med Vårdföretagarna och deras OB ligger som Kims mamma skriver (vet att KFOs skiljer sig lite).
    Äsch, rättar mig själv: OBt kommer att höjas 2010-07-01 till att ligga så som Kims mamma skriver, nu ligger OBt lite lägre. Lägsta lönen är 13.800kr. Avtalet i sin helhet hittar du här: www.personligassistent.com/forum/showthread.php
  • eleena

Jag googlade lite fel... Och rinde till kfo, vilket inte gav nått alls...

TACK!!!!! För hjälpen!

• SweetLilly

ok, bra med vaken natt! Då kan det bli nån slant iaf! Jag hade sovande, och det tjänar man skit på, fastän man alltid får springa upp...

• Liljekonvaljblomman

Jag har 21669 som grundlön på 100 % men jobbar ca 87 %

Svar på tråden Personlig assistent - lön?