• CarolinW

Gammle Farmor, gamla mormor, vad heter det?

Då både min Farmor, Farfar och mormor lever och min Sambos mormor, morfar och farmor lever undrar jag vad dom blir för våran son?
    Vad ska han kalla dom?

Vi har alltid sagt att min Mormor är Gamle Mormor för våran son osv.

Det vi gör skillnad på är att mina mor och farföräldrar är Gamle och min Sambos mor-och far föräldrar är Gamla.

Men sen så är ju frågan hur man ska beteckna dom, är Min mormor hans Gamle Mormor eller Gamle Farmor?

Funderat över detta länge ngn som vet hur det verkligen ska vara?

• Svar på tråden Gammle Farmor, gamla mormor, vad heter det?
  • Buddha74

Så här säger vi...

Min farmor = gammel farmor till min son
    Min mormor = gammel mormor till min son
    Pappans farmor = död
    Pappans mormor = var bara "gammel" (hade så många barnbarns barn så det blev lättare). Men hon är också död nu.

Jag resonerar så att din mormor aldrig kan bli en gammel farmor, det blir konstigt tycker jag. Sen blir det ju dubbelt med gammel farmor som lever på båda sidor. Men det får man väl bara ta. Det blir ju som flera morbrödrar eller nått...

• JsN

Vi kör mormor/morfar/farmor/farfar "förnamn" på den äldre generationen.

• Axels och Annies mamma

Min farmor= barnens gamlafarmor
    Mannens mormor och morfar= barnens gamlamormor och gamlemorfar

• Stålis77

Vet inte hur det SKA vara, men min farfar har (efter många och långa diskussioner) blivit gammelmorfar till min dotter; med resonemanget att min pappa ju är min dotters morfar, och då måste hans pappa vara gammelmorfar.

Annars tänkte vi införa en uppsättning nya ord: morfarfar, farmorfar osv; någon som är med?

• Albasmamma

Till min mormor/morfar har barnen alltid sagt deras namn, Ella och Oskar istället för gammel momor etc. Tycker att det blir lättare så än att krångla till det. Men det är ju personligt hur man vill göra.

Svar på tråden Gammle Farmor, gamla mormor, vad heter det?