• Liiza

Halal mjölk ????

Var i Paris för ett tag sedan och skulle köpa mjölk till kaffet, det klumpade sig och smakade konstigt. Såg att det stog Halal på mjölken, vad är det?

Kommer den från något annat djur än ko, tillreds den på något speciellt sätt?

Halal-kött är väl när djuret slaktas på ett speciellt sätt?

Tack för ev svar

• Svar på tråden Halal mjölk ????
  • P ä r l a n

Finns inget som heter halal-mjölk då all mjölk är halal för muslimer.

Däremot kanske det menas med att det inte är några andra tillsatser i (som är haram) om det nu någonsin finns folk som lägger i tillsatsr i mjölk dvs

• Liiza

P ä r l a n skrev 2009-09-29 12:27:56 följande:

Finns inget som heter halal-mjölk då all mjölk är halal för muslimer.Däremot kanske det menas med att det inte är några andra tillsatser i (som är haram) om det nu någonsin finns folk som lägger i tillsatsr i mjölk dvs
    ja visst får muslimer får dricka mjölk..

men det var en moské på förpackningen också stog det Halal-mjölk (på franska)

Undra vad det var för mjölk???
  • P ä r l a n

Ja det kan man verkligen undra

Men jag såg halal märke på frysta grönsaker en gång haha man undrar om inte företagen skrivet dit det bara för att det skall se mer trovärdigt ut än andra företag kanske?

• Stårschan

Och det var inte ett varumärke som hette "Halal"?

Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Liiza
    Stårschan skrev 2009-09-29 12:52:41 följande:
    Och det var inte ett varumärke som hette "Halal"?
    det kanske det var..

det stog "Halal- lait" stort på tetran..
    under texten var det en moske.. och stog nåt med Paris Mosquee..

Kanske var en gammal sur "vanlig" mjölk som hette Halal?
  • Laurentia

Det var syrad mjölk du köpte. Det är mjölk och tillsatt syrningskultur, alltså ungefär som filmjölk.

Jag tror att det är mjölksyrebakterierna som är halal, eller möjligen att de tillsatt gelatin som i så fall är halal.

• Liiza
    Laurentia skrev 2009-09-30 10:47:28 följande:
    Det var syrad mjölk du köpte. Det är mjölk och tillsatt syrningskultur, alltså ungefär som filmjölk.Jag tror att det är mjölksyrebakterierna som är halal, eller möjligen att de tillsatt gelatin som i så fall är halal.
    åå tack! Dåå förstår jag varför den klumpade sig i kaffet
  • majasmamma
    Laurentia skrev 2009-09-30 10:47:28 följande:
    Det var syrad mjölk du köpte. Det är mjölk och tillsatt syrningskultur, alltså ungefär som filmjölk. Jag tror att det är mjölksyrebakterierna som är halal, eller möjligen att de tillsatt gelatin som i så fall är halal.
    Gelatin kan det då inte vara eftersom det kommer ifrån gris. 
    BF 100219
  • Laurentia
    majasmamma skrev 2009-09-30 17:42:46 följande:
    Gelatin kan det då inte vara eftersom det kommer ifrån gris.
    Nej, det finns andra gelatinkällor, varav en del är halal.
Svar på tråden Halal mjölk ????