• Forsen

När ser man den rätta ögonfärgen?

Är sååå nyfiken på vad min lillkille får för ögonfärg! Hans pappa har bruna och jag har blå. Vet att jag har oddsen mot mig att han ska få blå, men chansen finns ju
    Min sons pappa håller nämligen på att reta mig med att "självklart får han bruna ögon, något annat är ju otänkbart", "får han blå så kan han omöjligt vara min son", "jag har starkare gener än dig.." osv osv. Det är bara på skoj! Men ändå så hade det varit så sköööönt att reta honom tillbaka (OBS! ingen av oss bryr oss om vår son får blå eller bruna ögon. Lika fint med båda!!).

Så min fråga är.... Efter hur många månader kan man se vilken ögonfärg barnet får? Just nu har han fått mer och mer ljusa blåa ögon (gått från den nyföddes mörkblåa).

Min son är 2 månader.

/Anna

• Svar på tråden När ser man den rätta ögonfärgen?
  • Tabitha14

Jag tror att ögonfärgen brukar visa sig runt 6 månader (vi diskuterade nyligen när vi såg färgen men minns inte riktigt). Jag har en pojke med bruna ögon och en med blå ögon, nu har vi en sladdis som är 2 månader och han har fortfarande mörkblå ögon, så vi får se vad han får för ögonfärg!!!

• Toddes mamma

Kan faktiskt dröja i nästan ett år, har jag för mig att jag har läst.
    Jag har bruna ögon, min sambo blå, sonen blå!! Hälsa din gubbe det!

• llhanna

Jag har blå o sambon mörkbruna men min dotter (7månader) har klar blå!Tror verkligen inte de kommer bli nåt brunt i dem inte

• LAV0LINA

Tösen blir snart 6 månader. Jag var helt säker på att hon skulle ha massor med mörkt hår och bruna mörka ögon, men då hon tittade ut var hon alldeles blond och klarblå ögon!
    Själv har jag grön-blå-grå ögon (väldigt mörkbruna när jag var bebis) och sambon har bruna ögon. Dotterns ögon är riktigt klarblå, ljusa, nästan isblåa!!!

Haha
    Sambon satt med henne i soffan igår "ja... måntro om det är brevbärar'n..."
    För hon är inte lik sambon nånstans...
    Så det kan gå.
    Just nu verkar det då inte bli några bruna ögon där inte.

• sandraa21

Våran lilla flicka hade isblåa ögon vid ca 1½ månader dom är fortfranade blå men lite mörkare nu är hon 3 månader

• Siili

Jag har bruna ögon (har en förälder med blåa ögon) och min man blåa. Vår son på snart 2 år har blåa ögon. Den första månaden hade han ganska mörkblå ögon, men sedan har de bara blivit ljusare och ljusare. Han är också ultrablond liksom sin far. Ibland känns det som att folk ska tro att jag har stulit honom nånstans.

• finskaflikkan

Min son har haft jätteblåa ögon sen han föddes... Och de e efter mig stora fina blå... *stolt* haha... pappan har mörkgröna...

• Ani08

Det sägs att alla barn med blåa ögon, oavsett anlag..
    Enligt vår BVC-tant, brukar färgen "sätta sig" vid 3-4 månader men jag har kompisar där det tagit upp till 1 år..
    Lycka till i kampen för de blåa, hos oss är det omvänt så jag hoppas på bruna!

• YokohamaNr2

Min forsta son andrade inte farg forrns rint 8-9 manader, da gick de fran bla till grona, jag har bla och min man har grona. Min andra son ar 5 manader och har jattebla ogon men som sagt det kan andras annu

• zuperduperme

på min flicka började dom bli bruna efter ca 1 vecka. nu efter 9v ör dom gukbruna som hennes pappas, mina är blå

Svar på tråden När ser man den rätta ögonfärgen?