• Pajsarn

Bananflugor överallt! Hjäääääälp!

I vårat kök hushållerar minst ett hundratal bananflugor, blir snart galen! Har inga bananer framme, ingen frukt heller för den delen. Har städat vårt kök kliniskt rent, provat med ättika men inget hjälper!!!
    Nån som sitter inne med nåt gammalt husmorstips?!

• Svar på tråden Bananflugor överallt! Hjäääääälp!
  • grönräv

ättika med honung ska man väl blanda i en skål så kommer de där äcliga flugorna att luras ner och dö .. =D .

annars finns ju sånt flugpapper..

• Lundis

Koka vatten och häll i vasken. Kan fungera

• Nirnaeth

Dom kan bo nere i avloppet, om det finns fettavlagringar. Jag hällde ner diskmedel, och kokande vatten, ett par gånger. Det blev faktiskt lite bättre.

Sen har jag jagat dom som är kvar i köket med dammsugaren

En sak som faktiskt funkade var vitvinsvinäger, med en droppe diskmedel, i en skål. Dom dog som flugor

Dom gillar vin och öl, så att ställa en ölburk eller vinglas med tillräckligt mycket rester i, samt lite diskmedel är också en bra dödsfälla.

• Fia86

Ett glas, eller kanske en skål i ditt fall med vatten, lite vinäger och nån droppe diskmedel.. De dras dit och drunknar.. Funkar varje gång, jag lovar!

• idasofie

Blanda äppelcidervinäger med en gnutta vatten och en droppe diskmedel i ett litet glas. Lovar att det funkar! =)

• Porenn

Jag brukar fylla ett glas med varmt vatten, blanda ner en sked honung, hälla i en skvätt vinäger och lite diskmedell. Helt oemotstådligt om man är bananfluga tydligen

Gjorde en sån igårkväll, och imorse var glaset fullt med döda flugor

• mamita64

Blanda vinäger,vatten, några droppar diskmedel och något sött, tex honung.
    Ställ gärna ut ett par skålar med sån blandning i köket.
    Du kan dessutom dammsuga upp en del av dem

• Jambosana

Köttätande växter är rätt bra de med. Har en i köket och en i vardagsrummet.

• norgesessan

Honung har jag inte testat!! Har också bananflugor just nu, går ju inte att klappa dom, och hårspray funkar inte...trodde deras vingar skulle stelna typ...Får spola oftare, ahr ju diskmaskin, så det åker bara ner varmvatten när vi tvättar händerna eller sköljer nåt/fuktar nåt...

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • norgesessan

Har ingen vinäger, hoppas dom tycker om det endå...Varför har man tvål i? Är det flr att förgifta dom små liven?

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
Svar på tråden Bananflugor överallt! Hjäääääälp!