• Saga09

Amning vid kejsarsnitt

Hej, Jag tänkte höra om det är fler som upplever att de har problem med amingen - jag gjorde kejsarsnitt för 3 veckor sedan och lilltjejen vägrar att ta bröstet. Jag försöker pumpa men som det är nu så har jag nästan ingen mjölk heller :( Min fråga är väl mer om någon vet om det kan finnas något samband mellan en icke fungerande amning och kejsarsnitt och om det finns fler som har samma problem..? Jag ger nu ersättning och det funkar alldeles utmärk men jag hade ju velat att amningen skulle fungera......

• Svar på tråden Amning vid kejsarsnitt
  • parvati

Det brukar vara svårare att komma igång med ammningen då vaginala förlossningar sätter igång på hormoner som startar mjölkproduktionen.

Men det brukar gå jättebra att amma om man får rätt hjälp med ammning.
    På sjukhuset där jag snittades arbetade de hårt med ammning. Barnet lades till bröstet så fort han kom ut(jag var vaken alla kan ju inte vara det).
    Mitt barn hade inte rätt sugteknik(sög på tungan)barnmorskorna kom de med tips hur jag skulle lära honom.

Så om ammningen ska gå bra beror mycket på personalena inställning och kunskap.

Har du mjölk kvar och vill amma så kan du ringa till ammningsmottagningen och få komma dit på besök. Du ska känna att du får den hjälp du behöver.

Huvudsaken är att du och dottern mår bra med era val. Ersättning går jättebra och fördelarna med ammning är kraftigt överskattat visar ny forskning.

• ELLEoClara

Hade också lite svårt att komma igång med ammningen efter snittet, hon var trött och ville inte suga och då rann ju inte mjölken till ( kom på dag 5 )

Jag hade dock tur och fick ordning på det efter ett par turer till ammnings mott. , ammningsnapp, hand urmjölkning och koppmatning.

• jesslaw
    ELLEoClara skrev 2009-09-29 14:03:04 följande:
    Hade också lite svårt att komma igång med ammningen efter snittet, hon var trött och ville inte suga och då rann ju inte mjölken till ( kom på dag 5 ) Jag hade dock tur och fick ordning på det efter ett par turer till ammnings mott. , ammningsnapp, hand urmjölkning och koppmatning.
    Samma erfarenhet som dig!!
  • YokohamaNr2

Jag akut snittades och var nedsovd men amningen funkade direkt anda, var ingen skillnad mot forsta sonen som foddes vaginalt, trist att det inte fungerade for dig ts nar du ville amma

• Sessilou

Gjorde oxå kejsarsnitt för snart 4 veckor sen. Har samma erfarenhet som TOTTEoELLE; Min lilla Neo var trött pga lågt blodsocker och gulsot och glömde hur han skulle suga, gjorde nåt fel med tungan. Så under BB-tiden pumpade jag med elektrisk pump var 3:e timme för att stimulera brösten så att mjölken skulle komma igång. Fick hyra med mig en sån hem sen oxå. Mjölken rann till ordentligt på dag 5 och vi fick hjälp med amningsteknik 2 ggr under första veckan på BB-mottagningen/amningsjälp. Där fick vi prova ut en amningsnapp som vi fortfarande använder.  Och första veckan fortsatte jag och pumpade ur och gav på flaska hemma. Efter nån vecka upplevde jag att mjölken minskade, men det är nog så att produktionen har anpassats till hur mkt han äter.

Nu fungerar amningen bra med hjälp av amningsnappen. Nästa steg är att bli av med den. Men jag har inte orkat ta tag i det ännu!

Less is more=)
  • Marley

Min son föddes med planerat snitt och han sög bra redan från början.. Dock hade jag för ont för att ens kunna hålla i sonen så amningen fungerade inte på grund av detta så pumpade ur mjölk tills det stinade när sonen var 4 veckor.. Har pratat med andra mammor som gjort kejsarsnitt och samtliga pumpade ur mjölk och gav på flaska då smärtan var för stor i början och när det började kännas bättre hade barnen redan vant sig vid flaska och vägrade då ta bröstet. Sen finns det självklart mammor som ammat utan problem trotts kejsarsnitt men för mig fungerade det inte..

• Elli47

Jag är väl en av de lyckliga som har fått amningen att fungera bra direkt, är snittad akut och planerat.

• Lilla storasyster

Jag är oxå snittad.
    Och amningen fungerar inte, får inte ut så mycket mjölk. Sonen är tre veckor nu och vägrar ta bröstet, han blir skit arg och gallskriker så fort vi försöker... jag brukar ge honom 5-10min vid bröstet, har han inte tagit den så får han ersättningen ist.
    Så har det varit den senaste veckan och nu har han vant sig att få flaska och jag har gett upp amningen. Och nu är både jag och han lugna vid matning.

• LoCa

Min dotter föddes 3½ vecka för tidigt med kejsarnitt (hon satt åt fel håll) så att min mjölkproduktion hade inte kommit igång då (lillan fick ersättning). De visade mig på bb hur jag skulle handmjölka och skulle göra det 10 min på vardera bröst var tredje timme. Kändes lite konstigt eftersom det knappt kom någonting.. efter två dagar fick jag pröva en elektrisk pump och skulle samma sak där, sitta med den 10 min var tredje timme. När vi åkte hem från bb - femte dagen hade min mjölkproduktion kommit igång lite bättre. Jag lät henne ligga vid bröstet och amma en stund för att sedan mätta med ersättning. Men jag fortsatte även att pumpa efter att hon hade ammat. Sen märkte jag att det börja rinna till och räcka med amningen då hon inte åt ersättningen efteråt. När hon var fyra veckor hade jag bara ersättning på kvällen då hon ville i princip äta hela tiden (och jag kände mig helt slut).Men efter fem veckor (och nu är hon åtta veckor) så gav jag ingen mera ersättning och jag pumpar inte heller.

Visst kan man få igång amningen men det kan ta tid. Jag ville verkligen hel-amma henne och gav mig f*n på att det skulle funka. Så tålamod och ingen stress så kommer det funka om du/ni verkligen vill. =)

• dreamspell

Fött 2barn med snitt och amningen har funkat super från början, fick stora pigga pojkar som sög som sjutton med en gång!

• Lambi09

Jag gjorde snitt för 2 veckor sen, och amningen krånglade från början, han vägrar ta bröstet och det fungerade inte med amningsnapp heller. Så har gett från flaska från första början nästan, Pumpar ur det som går (kommer knappt 60-80 ml gången, pumpar 5-6 gånger om dagen) och ger resten ersättning. Hoppas att mjölken kommer igång mera snart. Men jag har också funderat på om det är just snittet som kan påverka att amningen inte fungerade :-/

• petraaz

jag fick akut snitt och amningen kom aldrig igång för mig heller.försökte amma så mycket jag kunde i 4v sen gav jag upp.. i början så pumpade jag med en elektrisk pump sen meden hand pump+ att jag försökte amma men hon blev aldrig mätt, så har kört med ersättning från första början kan man säga. men sen mådde jag kanska dåligt psykiskt så tror det var mycket det som störde amningen.

• Förgätmigejen

Jag har haft tur. Jag är snittad tre gånger och amningen har funkat jättebra alla gånger.

• Pallas

Två snitt (prematurer båda två) och har haft svårt att komma igång med amning. Det har tagit tid innan det runnit till och barnen har haft svårt att komma på hur man gör. jag fick ta mycket tid och professionell hjälp efter första snittet, först efter fyra _månader_ fungerade det felfritt. Efter andra snittet gick det bättre, där tog det bara ett par veckor. Men då ammade jag fortfarande det större barnet, så jag hade lite draghjälp av det.

Det var mycket tids- och arbetskrävande i början, men jag hade aldrig sår eller ont (pga den underbara och kunniga hjälp jag fick), så jag tyckte det var värt det. Efter det gick det som på räls och jag fortsatte amma båda i över två år.

Svar på tråden Amning vid kejsarsnitt