• riskakan

"Allt för min syster"

Är det någon som har sett filmen eller läst boken? Vad tycker ni om att sånt här faktiskt händer? Att det ibland föds "designade" barn in i familjer som förväntas ställa upp som donatorer till sjuka syskon?

I korthet handlar boken/filmen om 13-åriga Kate som uppsöker en advokat för att få rätt till sin egen kropp. Hennes äldre syster är svårt sjuk i Leukemi men har kunnat bli 16 år tack vare att familjen skaffade Kate, som matchar syrran genetiskt. Kate har under uppväxten b la fått donera blod, benmärg och vävnad åt storasystern. Nu förväntas hon ge bort sin ena njure, men ingen frågar henne vad hon själv vill. Å andra sidan - om systern inte får en ny njure så dör hon.

Min fråga gäller: Kan det någonsin vara etiskt försvarbart att lägga en sådan börda på ett barns axlar - att om du inte donerar så dör ditt syskon? Är det någonsin försvarbart att skaffa "designade" barn? Borde inte alla barn få födas för sin egen skull?

• Svar på tråden "Allt för min syster"
  • Reglementet

Det måste ju ses som ett övergrepp?

• mssixty

Jag tycker det är fel. Inte att man tar fram ett barn som matchar syskonet genetiskt men att man inte ger barnet något eget val och att det krävs flera donationer från syskonet. Hade det varit lite navelsträngsblod så är det ju en sak, benmärg och njure är en helt annan (anser jag).

(P.s. Anna heter syster som boken handlar om, Kate är den systern som är sjuk )

• riskakan

Ok, jag blandade ihop namnen

Tycker också att det låter som ett övergrepp faktiskt.

• Jag kom inte på något bättre

Jag läste boken på förra semestern.
    Jag tyckte genom hela boken att föräldrarna gjorde fel, visst, designat barn, MEN jag tycker att barnet borde ha rätt att själv få bestämma, och att föräldrarna, som de gjorde i boken, inte håller på och säger så dumma saker hela tiden och skyller på henne osv.

Fast ja, i boken så fick man allas perspektiv och inte bara en persons.

• Röslein

Nej fy fan. Som barn har jag själv donerat benmärg till ett syskon som hade leukemi, men det var JAG som valde att göra det. Bara det är ett sjukt smärtsamt ingrepp, men allt det där andra... Nu var det som sagt ingen som tvingade mig, men i ett svagt ögonblick hos mina föräldrar (antar jag) fick jag höra något i stil med att "nu får du inte vara oförsiktig i trafiken (eller något) för om något händer dig så klarar inte X sig". Och det var ju inte så kul att höra.
    Som barn ska man INTE behöva känna sig så ansvarig för någon annans liv.
    Så självklart borde man inte få skaffa barn för att det redan existerade barnet behöver benmärg/en njure etc... Att lägga den bördan på ett barn borde vara olagligt, om det inte redan är det?

Svar på tråden "Allt för min syster"