• emol78

HJÄLP!!!

Min son har alltid haft aningen svårt att hålla sig till sanningen. Det har gått lite upp och ner kan man säga ända sedan han började skolan.
    Idag är han 13 år och började i sjunde klass denna terminen.

Nu ljuger han om allt känns det som. Försöker lura oss här hemma (mig och sambon) när det gäller läxor, vad han gör när han är med kompisar osv.
    Igår tog jag hans mobiltelefon och hittade meddelanden som fick mig att tappa hakan. Genom dessa förstod jag också att han nyligen börjat röka och att han brukar stjäla cigaretter från min sambo (själv röker jag inte).

Han gör ingentning om man inte säger till honom. Detta gäller allt ifrån dusch, tandborstning osv till skolarbete och det som är självklart att han ska klara av och faktiskt ta ansvar för själv.
    han "glömmer" allt och ljuger gärna om att han gjort vad han ska trots att han inte gjort det. Han lovar bättring varje dag men nu känner jag att det bara blir värre och värre i stället. Han ljuger för sina lärare om varför läxor inte är gjorda mm. Han "duperar" lätt folk som inte känner honom väl genom att vara den charmigaste tonåringen ngnsin sedd i ett par skor (tro mig).

Ett exempel när det gäller skolan:
    Igår fick jag mail från hans lärare ang vilka läxor han hade (då jag bett dem om hjälp med detta). Eftersom min son fortfarande var kvar i skolan vid det tillfället så skickade jag honom ett sms som påminde honom om dessa läxor och fick ett gulligt "tack mamsen" till svar.
    När läxorna skulle göras på kvällen så hade han inte böckerna med sig. Det var dessutom MITT fel enligt honom. "Hur skulle jag komma ihåg det när jag fick meddelandet av dig mitt i en lektion?" sa han beskt. Han förstår alltså inte att det är HANS ansvar utan tycker lugnt att han kan lägga över det på mig. Han förstår uppenbarligen inte heller trots att jag sagt det tusen gånger, hur mycket hjälp och stöd han har och får av mig och skolpersonal.
    Det finns ingen "bokstavskombination" inblandad då detta har testats tidigare.

Det värsta är ändå att jag inte kan lita på honom... ALLS.

Vad gör man...? Ngn som har tips och trix att dela med sig av? Jag är desperat nu.

Vänligen,
    /Em.

• Svar på tråden HJÄLP!!!
  • Rix

Sätt dig ner med honom och berätta hur du känner. Berätta hur ledsen du blir av det här och försök att se vad ni tillsammans kan göra åt det. Tills han bättrat sig så har han vissa saker indragna som han får förtjäna tillbaka. Gör man upp en plan tillsammans med dom blir det inte dina bestämmelser (som tonåringar älskar att göra uppror mot) utan han har själv vart med.

• emol78

Precis så som du säger har jag gjort i ett par år nu. Kommit överens med honom om vad som ska dras in och vad som bör bättras innan han får tillbaka t ex sitt x-box360 el reptid med bandet el vad det nu må vara. Han vet hur jag känner och varför och varje gång jag påminner honom och talar med honom så lovar han att bättra sig osv. I den stunden låter han väldigt sund och övertygande dessutom.
    Jag har även förklarat för honom hur viktigt det är för mig att han försöker känna själv att han för det för SIN skull och inte för min då det är HONOM det gäller.

Ja, jag vet verkligen inte...

• Rix

Ok, då är det nog så att du kanske behöver prata med skolan och man kan ringa sociala myndigheter och få råd. Det behöver inte vara illa innan man ringer dom.

Svar på tråden HJÄLP!!!