• jenni112

har katt men skaffa en till

vi har en katt som vi haft i snart 2-3 år...hon e både inne å ute..vi hade en till katt till en början men han vart tyvärr påkörd...
    nu har vi planerat att skaffa en katt unge...men hur gör man när man tar hem den nya katten till den redan hemma stadda katten?
    visst kommer de kanske vara väldigt avvaktande emot varandra först..men tänkte mest på hur man smidigast ska få dem att mötas och vilka tecken man ska k0lla efter om det inte funkar alls ?

• Svar på tråden har katt men skaffa en till
  • HÄXAN BU

Att ta hem en kattunge till en äldre katt brukar inte vara några problem, har gjort det själv för inte så länge sen. Det du ska tänka på är att inte lämna dem ensamma
    det först dygnet, om dom nu börjar att boxas lite så låt dom hålla på lägg dig inte i.
    Det är deras sätt att göra upp om rangordningen hos mig var det inga som helst
    problem. Ska tillägga att den som jag hade hemma var en fertil hane och kattungen
    var också en hane .
    Visst lite morr och fräs får du stå ut med
    Lycka till!

• vargaa

Det absolut bästa är att inte lägga sig i. Djur sköter sina angelägenheter bäst på egen hand i de flesta fall, det viktiga är att de har utrymme.

Ta hem nya kattenungen och släppt ut den där ni är. Den kommer att hålla sig till er. Försök att vara hemma första 2 dagarna så att ni kan övervaka om ni behöver, ta hem katten tex på en lördag. Den redan hemmastadda katten kommer troligen att stelna till och morra. Katter är till och börja med revirtänkande djur som inte lever i flock men i samhällen. Dessutom har de stor respekt för andras ungar efter som att där det finns en unge finns ofta en vakande mamma (vilket kan bli farligt om den andra vuxna katten upplevs som ett hot). Därför kan en vuxen katt reagera väldigt starkt på en unge, som om den vore livsfarlig, och hålla sig på avstånd.

Med tiden kommer de att närma sig varandra på ett eller annat sätt och det viktigaste då är att de har utrymme att fly och gå undan. Om den lilla blir bortschasad av den äldre måste den kunna gå undan, annars riskerar den äldre att ge sig på. Ofta sätter de klorna i varandra ändå vid ngt tillfälle, och det är ingen fara.

Låt lillkatten ha möjlighet att vara nära er för då kan ni utgöra en trygg zoon. Mina katter vet att PÅ mig slåss man inte, så sålänge ngn är hos mig så får den vara ifred. Sen går den utanför den trygga zoonen mer och mer när den tar mod till sig.

Oftast tar det 1-2 dgr innan den lilla börjar känna sig mer trygg. Men det kan ta lång tid innan det finns acceptans mellan den och den gamla. Katter tycker inte om förändringar. Men efter ett par dagar har spänningen ofta lagt sig och den lilla vet hur den ska hålla sig undan sin äldre kamrat utan att få en snyting.

För en del katter är det inga problem ens från första stund, för min ena tog det 6 månader innan hon äntligen accepterade våran nya. Och då berodde det troligen på att de fick en varsin kull ungar båda vå, och därför började sammarbeta. De låg och diade tillsammans och flyttade även hela barnaskaran en natt genom mödosamt arbete. :)

Alla katter är olika men vi kan aldrig skynda på deras acceptans. Det enda vi kan göra är att ge dem utrymme att lära känna varandra på katters vis och utgöra en trygg punkt för den som är i underläge. Det är viktigt att inte lägga sig i, då det stör deras kommunikation och fölänger processen.

• jenni112

oki då får jag tacka för de fina svaren :)

• ChrisE

Yngre hem till en äldre brukar inte vara något problem. De fixar rangordningen själva. Det kan bli spott och fräs i ett par veckor och sedan är det över. Du får dock inte favoritisera den nya mer än den äldre. Har lång erfarenhet av hemlösa katter och har nu egen uppfödning. Take it easy.. Du lider förmodligen mer än katterna gör.

• jenni112

jo antagligen så blir det jag som tycker synd om dem i onödan :)man blir ju lite blödig..men det ska nog inte vara något problem då ..tackar för all hjälpen..

Svar på tråden har katt men skaffa en till