• Astrid36

    Min dotter är elak mot andra barn.

    Min dotter som är 4 år är så elak mot andra barn. Ja ibland tycker jag nästan att hon mobbar. Hon dyker på och ska alltid ta saker från de andra, eller förstöra de dem har gjort, knuffas, kasta sand osv. Hon har också fått för sig att hon ska gå runt och viska hemligheter till några, och hon talar om för barnen vem som ska få komma på hennes kalas och vem som inte ska få komma. Det bestämmer givetvis jag, och jag bjuder in alla från dagis, så det där har hon hittat på helt själv. Periodvis har hon många kompisar och periodvis är hon utfryst. Varje gång jag ser att hon är elak eller gör något trots att det andra barnet säger nej, så säger jag till henne ordentligt. Vi har också snackat mycket om att vänner är viktiga, de ska man vara snäll mot och att vänner ska man ha hela livet. Vi snackar mycket om det med att inte vara elak, och jag frågar hur hon skulle känna om någon gjorde sönder hennes saker eller sa att hon inte fick komma på det barnets kalas osv. Men ingenting verkar hjälpa.

    Igår var hon jätteledsen när hon skulle lägga sig och sa att hon inte ville gå till dagis mer för hon hade ingen att leka med där. Det förstår jag när hon beter sig så, men det vill jag helst inte säga. Jag säger i stället att om hon är snäll mot de andra barnen så vill de säkert leka med henne.

    Men vad ska jag göra för att få henne att förstå? Det är ju varken bra för henne att bli utfryst eller för något av barnen att bli mobbad av henne.

  • Svar på tråden Min dotter är elak mot andra barn.
  • squipp

    Kanske hamnat i ett mönster där hon väljer att göra de här sakerna för att få någon uppmärksamhet.

    Skulle prova hemma att ge henne (mycket) mer uppmärksamhet och beröm när hon gör saker bra och en kort tillsägelse och förklaring när hon gör fel.
    Kanske prova med kompis(ar) hemma?

    Förskolan där mina barn går jobbar mycket med t.ex. "Är du en bra kompis nu?" "Skulle du vilja att någon annan gjorde så mot dig?" osv. för att barnen ska förstå istället för att bara bli tillsagda.

  • EJai

    Kanske hon skall gå till någon och prata som kan hjälpa till och komma fram till vrf hon stundvis måste göra saker som får dem andra barnen att inte vilja leka. asså vad som är grunden till henens beteende. Vist alla barn kan väll ha lite i sig men om det blir för mycket så är det ju aldrig bra. eller deta e vad jag hade testat

  • Astrid36

    Ja du har en poäng i att ge henne mer uppmärksamhet. Problemet började när hon fick en lillebror för 1 år sedan.. Jag bjuder ofta hem hennes kompisar och jag umgås med flera av de andra mammorna på dagis och vi brukar träffas tillsammans med barnen på helgerna osv. men jag måste hela tiden hålla på och säga till henne och stoppa henne när hon är på väg att putta ner någon eller slå eller förstöra. Jag tror du har en poäng i att jag borde visa mer uppskattning när hon gör bra saker, men det slår mig nu att jag kanske borde vara mer konsekvent med gränserna också. Kanske att man helt enkelt talar om för henne att om hon forsätter reta de andra barnen så får vi gå hem.. Och om hon inte slutar, så går man hem helt enkelt. Det borde kanske få henne att förstå.

  • lyckligt lottade linda
    squipp skrev 2009-09-29 15:10:38 följande:
    Kanske hamnat i ett mönster där hon väljer att göra de här sakerna för att få någon uppmärksamhet.Skulle prova hemma att ge henne (mycket) mer uppmärksamhet och beröm när hon gör saker bra och en kort tillsägelse och förklaring när hon gör fel.Kanske prova med kompis(ar) hemma?Förskolan där mina barn går jobbar mycket med t.ex. "Är du en bra kompis nu?" "Skulle du vilja att någon annan gjorde så mot dig?" osv. för att barnen ska förstå istället för att bara bli tillsagda.
    Superbra! Lyft fram det positiva. Det är det positiva som ska ge mer uppmärksamhet än det negativa. Barn vill alltid ha uppmärksamhet, även fast den är negativ är uppmärksamhet ändå det primära.
    Se henne när hon är snäll och säg till kort och ge inte mkt samtal åt det negativa!
  • Maijlo

    Jag har studerat en del kring forskning om empati och hjärnans utveckling. Det är viktigt för så små barn som fyraåringar att leka fram nya mönster och öva på dem. Du kan prova med olika rollekar där du lär henne olika nya beteenden, använd hennes dockor eller gör låtsaslekar där ni båda agerar. Försök hitta olika sätt som skulle kunna ge henne det hon vill, (att få vänner är väl målet för henne gissar jag?), för att hon ska få verktyg som fungerar i barngruppen. Med äldre barn kan man även prata igenom hur man får vänner osv, men det kan vara väl abstrakt att ta in när man är så liten.

  • Astrid36

    Tack för svaren. Vi har troligtvis fått ordning på problemet (hoppas jag). Det har t.ex. hänt att hennes komisar har velat gå hem, när de har varit hos oss, för att hon att vart elak mot dem. Det har gjort min dotter väldigt ledsen. Sedan har vi snackat om det som har hänt. Hon har också berättat om att andra barn har varit elaka mot henne och då har vi snackat om att det också är fel. Jag tror jag har varit för slapp med regler, men är glad att jag har börjat få ordning på det.

Svar på tråden Min dotter är elak mot andra barn.