• Fjärilen72

Laktovegan?

Nu har jag diskuterat med personer i min omgivning ett bra tag rörande bland-/vegetarisk-/vegankost och åsikterna går verkligen isär.

Jag har mött flera personer som kallar sig vegetarianer och har ägg och/eller mjölk i sin kost.
    Jag har också mött människor som kallar sig vegetarianer och äter fisk.
    Nu på senaste tiden så har jag börjat stöta på termen "ovo- och/eller laktovegan"

Så, vad är "rätt och fel" i denna fråga?

Vegetarianism: sv.wikipedia.org/wiki/Vegetarian
    Veganism: sv.wikipedia.org/wiki/Veganism

• Svar på tråden Laktovegan?
  • Trill

Tabellen i den översta länken gick jag efter under min period som:
    "Lakto-ovo-vegetarian"

Ett tag åt jag även fisk och då blev jag en "Pescetarian"

Nu äter jag kött igen dock

• Mornie Alantie

Är man lakto-ovo-vegetarian äter man ägg och mjölk, men inte fisk eller kött. Det är oftast denna variant som avses om man säger bara vegetarian.

En vegan äter inget alls från djurriket.

En pescetarian äter fisk, men inte kött. Antagligen äter den även ägg och mjölkprodukter. Självklart kan det dock variera mellan olika människor. Jag tror att det är för ovanligt att man äter fisk men inte mjölk och ägg för att det ska finnas en vedertagen benämning.

• Fjärilen72

Mornie Alantie skrev 2009-09-29 15:39:25 följande:

Är man lakto-ovo-vegetarian äter man ägg och mjölk, men inte fisk eller kött. Det är oftast denna variant som avses om man säger bara vegetarian. En vegan äter inget alls från djurriket. En pescetarian äter fisk, men inte kött. Antagligen äter den även ägg och mjölkprodukter. Självklart kan det dock variera mellan olika människor. Jag tror att det är för ovanligt att man äter fisk men inte mjölk och ägg för att det ska finnas en vedertagen benämning.
    Det är ju dom "gränserna" jag alltid har gått efter men på senaste tiden så har jag träffat på människor som "flyttar runt" dessa gränser.

Vissa jag har pratat med är otroligt arga på grund av det.
    Andra bryr sig inte.
    Och vissa anser sig har rätt att kalla sig vad dom vill.
  • Bevabus

Jag är lakt-ovo-vegetarian. Men säger rätt och slätt vegetarian bara för att det är så mycket enklare

• Trill
    Fjärilen72 skrev 2009-09-29 15:36:34 följande:
    Skulle du ha kunnat kalla dig vegetarian under den period du åt fisk?
    Nej
  • Fjärilen72
    Bevabus skrev 2009-09-29 15:44:42 följande:
    Jag är lakt-ovo-vegetarian. Men säger rätt och slätt vegetarian bara för att det är så mycket enklare
    Men.. Skulle du kalla dig för vegan?
  • Mornie Alantie
    Fjärilen72 skrev 2009-09-29 15:41:33 följande:
    Mornie Alantie skrev 2009-09-29 15:39:25 följande: Det är ju dom "gränserna" jag alltid har gått efter men på senaste tiden så har jag träffat på människor som "flyttar runt" dessa gränser. Vissa jag har pratat med är otroligt arga på grund av det. Andra bryr sig inte. Och vissa anser sig har rätt att kalla sig vad dom vill.
    Det är klart man "får" kalla sig vad man vill, men går man inte efter gängse språkbruk kan man inte räkna med att folk förstår.

Jag är lakto-ovo-vegetarian. Jag tycker det är ganska irriterande när människor som äter fisk kallar sig vegetarianer. Det gör nämligen att det blir svårare för mig att beställa mat. Detta blir mer och mer påtagligt, man får allt oftare frågan om man äter fisk eller skaldjur. Ibland frågas det inte ens. Har varit med om att jag frågat om en rätt är vegetarisk, fått svaret ja, och sedan visar det sig att det är räkor i. Visst, jag borde vara tydligare, men restaurangpersonal borde veta att räkor inte växer på buskar.
  • Trill

Om jag förstått rätt när det gäller veganer så avhåller de sig inte bara från att äta från (av) djurriket utan brukar dessutom inte vilja köpa kläder gjorda från djur. Skor gjorda av läder etc...

• Bevabus

Nope, never have. Varför skulle jag göra det när jag inte är en? Men hoppas att jag en dag ska kunna göra det Det tog mig två år att helt och fullt bli vegetarian och jag försöker verkligen att bli vegan, men det krävs mycket viljastyrka så vi får se. Men just nu så är jag fullt nöjd med att vara vegetarian.

Fjärilen72 skrev 2009-09-29 15:45:55 följande:
    Men.. Skulle du kalla dig för vegan?
  • Bevabus

Precis så är det

Trill skrev 2009-09-29 15:48:42 följande:
    Om jag förstått rätt när det gäller veganer så avhåller de sig inte bara från att äta från (av) djurriket utan brukar dessutom inte vilja köpa kläder gjorda från djur. Skor gjorda av läder etc...
  • Fjärilen72
    Mornie Alantie skrev 2009-09-29 15:47:24 följande:
    Det är klart man "får" kalla sig vad man vill, men går man inte efter gängse språkbruk kan man inte räkna med att folk förstår. Jag är lakto-ovo-vegetarian. Jag tycker det är ganska irriterande när människor som äter fisk kallar sig vegetarianer. Det gör nämligen att det blir svårare för mig att beställa mat. Detta blir mer och mer påtagligt, man får allt oftare frågan om man äter fisk eller skaldjur. Ibland frågas det inte ens. Har varit med om att jag frågat om en rätt är vegetarisk, fått svaret ja, och sedan visar det sig att det är räkor i. Visst, jag borde vara tydligare, men restaurangpersonal borde veta att räkor inte växer på buskar.
    Det där har hänt mig några gånger med, nu är ju min kost konstig överhuvudtaget just nu men jag säger heller inte att jag är vegetarian.
    Det är därför jag tycker att det känns lite knasigt att använda sig av ordet vegetarian när man äter fisk till exempel eftersom termen "urholkas" och det blir så förvirrat till slut.
    Bevabus skrev 2009-09-29 15:49:29 följande:
    Nope, never have. Varför skulle jag göra det när jag inte är en? Men hoppas att jag en dag ska kunna göra det Det tog mig två år att helt och fullt bli vegetarian och jag försöker verkligen att bli vegan, men det krävs mycket viljastyrka så vi får se. Men just nu så är jag fullt nöjd med att vara vegetarian.
    Jag läste en blogg där en kille skrev att han kallade sig lakto-vegan eftersom han var så trött på att bli missförstådd (bland annat med fisk) när han åt ute så han tyckte att det var lättare att kalla sig lakto-vegan eftersom "Andra förstår bättre då" men då gör ju han likadant mot veganerna som han anser andra göra mot vegetarianerna.
  • Bevabus

Det håller jag med om. Det är inte så schysst. Men samtidigt så bryr jag mig inte så mycket om vad andra gör och kallar sig. Jag vet vad jag är och vad jag gör och det räcker för mig

Fjärilen72 skrev 2009-09-29 15:55:23 följande:
    Mornie Alantie skrev 2009-09-29 15:47:24 följande:
    Jag läste en blogg där en kille skrev att han kallade sig lakto-vegan eftersom han var så trött på att bli missförstådd (bland annat med fisk) när han åt ute så han tyckte att det var lättare att kalla sig lakto-vegan eftersom "Andra förstår bättre då" men då gör ju han likadant mot veganerna som han anser andra göra mot vegetarianerna.
  • Fjärilen72
    Bevabus skrev 2009-09-29 15:59:26 följande:
    Det håller jag med om. Det är inte så schysst. Men samtidigt så bryr jag mig inte så mycket om vad andra gör och kallar sig. Jag vet vad jag är och vad jag gör och det räcker för mig
    Jo, jag vet vad du menar, jag är bara trött på att gång på gång behöva förklara vad jag äter. Det blir som en mindre uppsats varenda gång.
  • Bevabus

haha tell me about it de första åren var en enda lång uppsats för mig för mina stora släkt och personer som tyckte att jag kunde göra "undantag"...*suck*

Fjärilen72 skrev 2009-09-29 16:01:04 följande:
    Jo, jag vet vad du menar, jag är bara trött på att gång på gång behöva förklara vad jag äter. Det blir som en mindre uppsats varenda gång.
  • Fjärilen72
    Bevabus skrev 2009-09-29 16:04:02 följande:
    haha tell me about it de första åren var en enda lång uppsats för mig för mina stora släkt och personer som tyckte att jag kunde göra "undantag"...*suck*
    Det är fler än jag altså.

Som tur är har jag en mor som var vegetarian en lång tid i sin ungdom så inom familjen har det varit ganska lugnt, däremot fick jag en hel del pikar i högstadiet, av andra elever och lärare.
  • Bevabus

Min familj har också varit cooal med det så länge jag har fått i mig alla nödvändiga ämnen (vilket jag tyvärr inte kan säga att jag får för jag rä en latmask när det kommer till att laga mat) men de har full förståelse varför jag är vegetarian.

Fjärilen72 skrev 2009-09-29 16:06:04 följande:
    Det är fler än jag altså. Som tur är har jag en mor som var vegetarian en lång tid i sin ungdom så inom familjen har det varit ganska lugnt, däremot fick jag en hel del pikar i högstadiet, av andra elever och lärare.
Svar på tråden Laktovegan?