Mornie Alantie skrev 2009-09-29 15:47:24 följande:
Det är klart man "får" kalla sig vad man vill, men går man inte efter gängse språkbruk kan man inte räkna med att folk förstår. Jag är lakto-ovo-vegetarian. Jag tycker det är ganska irriterande när människor som äter fisk kallar sig vegetarianer. Det gör nämligen att det blir svårare för mig att beställa mat. Detta blir mer och mer påtagligt, man får allt oftare frågan om man äter fisk eller skaldjur. Ibland frågas det inte ens. Har varit med om att jag frågat om en rätt är vegetarisk, fått svaret ja, och sedan visar det sig att det är räkor i. Visst, jag borde vara tydligare, men restaurangpersonal borde veta att räkor inte växer på buskar.
Det där har hänt mig några gånger med, nu är ju min kost konstig överhuvudtaget just nu men jag säger heller inte att jag är vegetarian.
Det är därför jag tycker att det känns lite knasigt att använda sig av ordet vegetarian när man äter fisk till exempel eftersom termen "urholkas" och det blir så förvirrat till slut.
Bevabus skrev 2009-09-29 15:49:29 följande:
Nope, never have. Varför skulle jag göra det när jag inte är en? Men hoppas att jag en dag ska kunna göra det Det tog mig två år att helt och fullt bli vegetarian och jag försöker verkligen att bli vegan, men det krävs mycket viljastyrka så vi får se. Men just nu så är jag fullt nöjd med att vara vegetarian.
Jag läste en blogg där en kille skrev att han kallade sig lakto-vegan eftersom han var så trött på att bli missförstådd (bland annat med fisk) när han åt ute så han tyckte att det var lättare att kalla sig lakto-vegan eftersom "Andra förstår bättre då" men då gör ju han likadant mot veganerna som han anser andra göra mot vegetarianerna.