Nemiia skrev 2009-09-29 15:38:11 följande:
Hejsan!Tänkte bara höra om det är någon som vet. Jag köpte parfymfritt tvättmedel och sköljmedel för att tvätta kommande bebisens kläder. I tvättstugan stöter jag ihop med en granne (en äldre dam) som säger att man ska absolut inte använda sköljmedel när man tvättar bebiskläder, inte ens parfymfritt. Jag fattade inte riktigt varför för det är ju godkänt av astma och allergiförbundet bla. Vad tycker ni?
Tänk på att sköjmedel endast går med i sista sköljningen = mycket medel finns kvar i kläderna eftersom det inte hinner sköljas ur.
Vill man då ha sköljmedel ändå är det bättre att välja ett med väldigt låg dosering (finns de med endast 5ml) istället för dessa stora förpackningar som har hög dosering. Ju mindre dos=ju mindre rest i kläderna.
Även om det är godkänt av astma och allergiförbundet ger det ingen garanti för att barnet ändå inte utvecklar allergi. (Det finns mängder av allergiger som inte kan använda deras sköljmedel)
Till sist.
Vår värld är full av olika faror och risker. Det är upp till var och en vilka man vill ta och vilka man vill låta bli.
Personligen använder vi inget sköljmedel då vi tycker det är en onödig risk, samt ett onödigt medel vi kan bespara inte minst av miljöskäl. Tvätten blir inte renare.