• Nemiia

Kan man använda sköljmedel till bebiskläderna?

Hejsan!

Tänkte bara höra om det är någon som vet. Jag köpte parfymfritt tvättmedel och sköljmedel för att tvätta kommande bebisens kläder. I tvättstugan stöter jag ihop med en granne (en äldre dam) som säger att man ska absolut inte använda sköljmedel när man tvättar bebiskläder, inte ens parfymfritt. Jag fattade inte riktigt varför för det är ju godkänt av astma och allergiförbundet bla. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Kan man använda sköljmedel till bebiskläderna?
  • The Black Lady

Klart du kan använda sköljmedel...!

• santanas

Tycker tvärtom att man ska använda sköljmedel så att kläderna blir mjuka däremot ska man naturligtvis ha sensitiv eller liknande som är allergitestat. Du tvättar ju i tvättmedel och det är ju inte något bättre i så fall. Har sensitiv på bebiskläderna och mer vanligt åt oss andra och äldre barnen.

• Nemiia

The Black Lady skrev 2009-09-29 15:39:21 följande:

Klart du kan använda sköljmedel...!
    Det var vad jag tänkte också eftersom det är helt utan parfym men så kom tanten och satte grillor i huvudet på mig he he
  • Nemiia
    santanas skrev 2009-09-29 15:40:25 följande:
    Tycker tvärtom att man ska använda sköljmedel så att kläderna blir mjuka däremot ska man naturligtvis ha sensitiv eller liknande som är allergitestat. Du tvättar ju i tvättmedel och det är ju inte något bättre i så fall. Har sensitiv på bebiskläderna och mer vanligt åt oss andra och äldre barnen.
    Okej tack, då vet jag. Tyckte också det lät konstigt, självklart tog jag ett eget beslut man kan ju inte lyssna blint på andra hela tiden. Använde sköljmedlet jag köpt och tror det blir fin fint :)
  • Dr Mupp

Alla får ju göra som man vill, men sköljmedel rekommenderas inte. Genom att använda sköljmedel så dränker du in klädernas i kemikalier de sista du gör. Sköljmedlet sköljs inte ur kläderna utan ligger kvar som en hinna på fibrerna. Bebisar har känslig hud och det är väldigt vanligt att de reagerar på sköljmedel. Förövrigt är sköljmedel riktigt dåligt för naturen.

Och nej de miljömärkta och astma och allergimärkta sköljmedeln är inte bra de heller, bara ytte pytte bättre.

• Cornbread

Man kan använda sköljmedel och du kan till och med använda sköljmedel med doft om ditt barn inte reagerar på det.

• Nemiia

Ja buden är olika här. Jag har tvättat kläderna i både tvättmedel och sköljmedel nu och tänker nog inte tvätta om det bara för att. Vi får helt enkelt se hur bebisen reagerar. Om den inte reagerar negativt så kommer jag att fortsätta använda det för jag vill ha mjuka kläder.

• tildabelle

Jag har tvättat min sons kläder med tvättmedel och sköljmedel (parfymerade) ända sen han föddes. För oss har det fungerat utmärkt.

• Viktorsmamma

men snälla, tro inte på allt gamla tanter säger! de va på deras tid!

sonen är 11 månader!

har från DAG 1 tvättat hans kläder med ariel och Skona *sommarfrisk*

han har inte haft eksem nångång, aldrig reagerat på det!!

kör på de du vill!

Viktor 26/10-08
  • gosnosens mamma

Jag har också hört att man inte bör använda sköjlmedel till bebisar. Så jag avstår, men det är ju upp till var och en! :)

• Rigmor Mortis

Jag skulle aldrig se till så mina barns kläder fylldes med kemikalier när det går att få dem lika mjuka i torktumlaren. Ett enda undantag har jag, och det är kläder och andra textilier som blir elektriska.

• Erika Ö
    EKJ76 skrev 2009-10-03 14:28:02 följande:
    Jag skulle aldrig se till så mina barns kläder fylldes med kemikalier när det går att få dem lika mjuka i torktumlaren. Ett enda undantag har jag, och det är kläder och andra textilier som blir elektriska.
    om man inte har en torktumlare då?

Vi använder sköljmedel.. däremot började vi med parfymfritt för att se om lillan reagerade.. sen testade vi med parfym och det gick utmärkt!
  • Rigmor Mortis

Textilier blir mjukare av strykning också (men visst, det tar ganska mycket tid och jag kan förstå om man inte anser sig ha den tiden)

• Missimo84

Jag använde det. För kläderna blir lite mer mjuka och behagliga. Använde neutral, för det verkade allergivänligt... hehe, vad man kan bli påverkad av reklam och förpackning.
    Men det fungerar jätteebra. Nu är mitt barn 1,5 år och vi har testat med parfymerat sköljmedel, för jag är lite knäpp och älskar kläder som doftar gott. Det fungerar jättebra och vi har inte märkt något lustigt.

• Dr Mupp
    Erika Ö skrev 2009-10-03 14:32:35 följande:
    om man inte har en torktumlare då? Vi använder sköljmedel.. däremot började vi med parfymfritt för att se om lillan reagerade.. sen testade vi med parfym och det gick utmärkt!
    Gnugga kläderna lite så blir de mjuka. Är man van vid att tvätta utan sköljmedel så tänker man inte på att kläderna är lite stelare.
  • MallaMorsa

Hej,

Vi utsätter våra barn för farliga kemikalier varje dag. Sköljmedel innehåller kemiska tillsatser som i en studie påvisat att det kan störa den hormonella utvecklingen hos pojkar. Sköljmedel, parfymerade som oparfymerade är extremt allergiframkallande och så intensiva att de till och med påverkar fibrerna i kläderna. Som ni vet ska man aldrig tvätta stretchtyger av något slag i mjukmedel. Då förstörs elasticiteten. Som någon tidigare skrev så sköljs ämnena sedan inte bort, utan stannar kvar och får direktkontakt med barnets hud.

Jag tvättar aldrig kläder med mjukmedel och har aldrig gjort, eftersom min far är kemist (forskare) och alltid förespråkat att mjukmedel innehåller giftiga ämnen som så mycket annat, plastleksaker t. ex.

Att bara tvätta för att det ska lukta gott är att inte ta ansvar - varken för våra barns hälsa eller miljön.

Jag rekommenderar alla att använda så miljövänligt tvättmedel som möjligt och inte avsluta med sköljmedel.

Jag använder mandelolja till hudvård istället för diverse produkter som är avsedda för barn och som innehåller mängder med billiga produktrester.

Även om barn inte reagerar med klåda eller utslag, så tränger medlet in genom huden, i ytterst liten mängd och påverkar därmed systemet.

Så att säga att "så var det förr" eller "det är bara att tvätta", är okunskap, lathet och förlåt ansvarslöst.

• MallaMorsa

I stället för att lägga pengarna på kemikalier, kan ni köpa kläder som inte blir stela. De flesta plagg hålls mjuka utan tvättmedel. Köp gärna barnkläder på loppis. De har tvättats många gånger och då kan man känna hur kvaliteten känns.

Spara miljön för era barn!

• Starkast
    Nemiia skrev 2009-09-29 15:38:11 följande:
    Hejsan!Tänkte bara höra om det är någon som vet. Jag köpte parfymfritt tvättmedel och sköljmedel för att tvätta kommande bebisens kläder. I tvättstugan stöter jag ihop med en granne (en äldre dam) som säger att man ska absolut inte använda sköljmedel när man tvättar bebiskläder, inte ens parfymfritt. Jag fattade inte riktigt varför för det är ju godkänt av astma och allergiförbundet bla. Vad tycker ni?
    Tänk på att sköjmedel endast går med i sista sköljningen = mycket medel finns kvar i kläderna eftersom det inte hinner sköljas ur.
    Vill man då ha sköljmedel ändå är det bättre att välja ett med väldigt låg dosering (finns de med endast 5ml) istället för dessa stora förpackningar som har hög dosering. Ju mindre dos=ju mindre rest i kläderna.

Även om det är godkänt av astma och allergiförbundet ger det ingen garanti för att barnet ändå inte utvecklar allergi. (Det finns mängder av allergiger som inte kan använda deras sköljmedel)

Till sist.
    Vår värld är full av olika faror och risker. Det är upp till var och en vilka man vill ta och vilka man vill låta bli.
    Personligen använder vi inget sköljmedel då vi tycker det är en onödig risk, samt ett onödigt medel vi kan bespara inte minst av miljöskäl. Tvätten blir inte renare.
  • Starkast
    santanas skrev 2009-09-29 15:40:25 följande:
    Skillnaden är att tvättmedlet går i flera sköljningar och rest knappt lämnas i kläderna om man inte överdoserar. Sköljmedlet blir nästan allt kvar i kläderna eftersom det kommer i maskinen vid sista sköljningen, och dessutom ofta har hög dosering.
    Det mjuka ÄR sköljmedlet som lämnats kvar i kläderna. Rent medel med andra ord. Hade det gått med i tidigare sköljningar hade det sköljts ur och kläderna hade inte varit mjukare.
  • Starkast
    Erika Ö skrev 2009-10-03 14:32:35 följande:
    om man inte har en torktumlare då?Vi använder sköljmedel.. däremot började vi med parfymfritt för att se om lillan reagerade.. sen testade vi med parfym och det gick utmärkt!
    Då tar du fram strykjärnnet
Svar på tråden Kan man använda sköljmedel till bebiskläderna?