• Anonym (frågetecken)

Sjukintyg från första dagen???

Min kompis som jobbar på dagis sen ett halvår har varit sjuk ganska många gånger.. inte så konstigt om man jobbar på dagis tycker jag.... nåja och nu kräver hennes arbetsgivare sjukintyg från första dagen.
    Min kompis ringde till vårdcentralen där hon fick besked om att hon måste stå för både vanligkostnad (120kr tror jag) och även för extra läkarkostnad??! 250kr per påbörjad kvart!!
    har aldrig hört talas om detta innan, kan dom verkligen kräva det??

• Svar på tråden Sjukintyg från första dagen???
  • Anatha

Arbetsgivaren eller vårdcentralen?

• Anonym

Japps.
    Har en kollega som varit sjuk ofta och h*n har varit tvungen att lämna läkarintyg första dagen

• Waldo

Den extra kostnaden är rent trams. Be henne söka sig till en vårdcentral som tar normalt betalt

• Anonym (Självklart)

Jag kan inte svara för vårdcentralen men arbetsgivaren kan absolut kräva sjukintyg från första dagen. Är man sjuk fler än 6 gånger på 1 år så ska arbetsgivaren få sjukintyg från dag 1. Sen kan man komma överrens om andra saker, en gammal arbetsplats hade t.ex. att om man var sjuk 5 ggr på 6 månader så krävdes sjukintyg...

• Caffreys

Arbetsgivaren har rätt att kräva in förstadagsintyg och det stämmer att man får stå för kostnaden själv. Sen 250 kr/på börjad kvart för vadå?

• Anonym (frågetecken)

fick lite mer info...tydligen så kräver arbetsgivaren sjukintyg första dagen av alla anställda på dagiset..helt tokigt.
    min vän har varit hemma sjuk två gånger och vabbat två gånger och då börjar arbetsgivaren bråka om att hon har vabbat och räknar det som sjukfrånvaro...

• Anonym (frågetecken)

en distriktsköterska på carema vårdcentralen sa att vid förstadagsintyg så måste man betala 120 kr patientavgift och sedan 250kr per påbörjad kvart hos läkaren pga att det tar upp läkarens tid när det är sådant pappersarbete... helt sinnesjukt.. och arbetsgivaren sa att hon får stå för det själv...

• Anonym

Anonym (frågetecken) skrev 2009-09-29 16:54:38 följande:

en distriktsköterska på carema vårdcentralen sa att vid förstadagsintyg så måste man betala 120 kr patientavgift och sedan 250kr per påbörjad kvart hos läkaren pga att det tar upp läkarens tid när det är sådant pappersarbete... helt sinnesjukt.. och arbetsgivaren sa att hon får stå för det själv...
    Men kan inte din vän gå till företagshälsovården då?
  • Anonym

Anonym (Självklart) skrev 2009-09-29 16:47:46 följande:

Jag kan inte svara för vårdcentralen men arbetsgivaren kan absolut kräva sjukintyg från första dagen. Är man sjuk fler än 6 gånger på 1 år så ska arbetsgivaren få sjukintyg från dag 1. Sen kan man komma överrens om andra saker, en gammal arbetsplats hade t.ex. att om man var sjuk 5 ggr på 6 månader så krävdes sjukintyg...
    Som du säger är det lite upp till varje företag, men...

Om man är sjuk fler än 6 ggr på 1 år, medför inte att man ska ha intyg från första dagen, det är fortfarande upp till arbetsgivaren.

Däremot ska en utredning göras.
  • LillSnurr82

Kan arbetsgivaren kräva sjukintyg från dag 1 i efterhand?? Jag menar om man är hemma med feber o huvudvärk kanske man inte direkt söker läkare. Sen när man är frisk kan man ju inte gå till doktorn o säga : Hej, jag var sjuk i 3 dar förra veckan, kan du skriva ut ett sjukintyg till mig.. Tycker det verkar vrickat. Min arbetsgivare vill nämligen ha ett sjukintyg av mig, och det sa han när jag kom tillbaka till jobbet efter att ha vart hemma :/

Svar på tråden Sjukintyg från första dagen???