• Ari Gold

Förköpt mig på ytterkläder... vad ska bort?

I-landsproblem, jag vet! Men om någon kan ödsla en minut eller två för att ge mig input i denna fråga är jag mycket tacksam!

Jag gillar att köpa barnkläder och vill att ungarna ska ha funktionella och bra ytterkläder. Gärna flera ombyten att välja mellan, men ibland blir det lite FÖR mycket.

När jag går igenom yngste sonens höst/vintergarderob inser jag att vi har på tok för mycket ytterkläder. Detta kommer ej bli använt ordentligt utan bara ta plats i den redan trånga hallen och dagishyllan.

Han har:

Softshelljacka (nanook svart/blå)
    Överdragsbyxor (nanook, vattentäta hängslemodell svarta)
    Skaljacka (didriksons, vattentät turkos/beige)
    Winstopperfleece (pop, röd)
    Täckväst (pop, blå)
    Skaloverall (mini a ture, vattentät brun)
    Vinteroverall (oanvänd nanook, vattentät, svart/blå)
    Vinteroverall (Reima tec beg. men ff vattentät)
    Vinterjacka (oanvänd didriksons, vattentät brungrön)
    Vinterjacka (likadan fast beg i gott skick, röd)
    Täckbyxa (HM hängslemodell, bruna).
    Regnställ (2 st, ett Bamse och ett Abeko)

Om ni var jag och skulle rensa ut lite, vad skulle ni behålla och vad ha kvar?

• Svar på tråden Förköpt mig på ytterkläder... vad ska bort?
  • anirac1

Personligen så har jag allt i minst 2 uppsättningar. Så jag skulle inte rensat ut ngt.

• Shira

Om du behöver rensa skulle jag nog ändå ha behållit detta:

Regnställ Bamse

Det motsvarar ungefär vad min son kommer ha...sen har han väl lite annat oxå, två skaljackor och skalbyxor tex, och nån finjacka, men ungefär så!

• Ari Gold
    anirac1 skrev 2009-09-29 17:39:39 följande:
    Personligen så har jag allt i minst 2 uppsättningar. Så jag skulle inte rensat ut ngt.
    Med första barnet hade jag nog haft kvar det utan problem (var väl då vi skaffade vanan). Men nu har vi 3 barn och dålig förvaring. Vet med mig sedan tidigare år att allt tyvärr inte blir använt.{#lang_emotions_undecided}
  • Dr Mupp

Behåll det här

Softshelljacka (nanook svart/blå) eller vindfleecejacka, de två har samma användningsområde.
    1 Regnställ att hänga på dagis

Det motsvarar ungefär vad mina barn har och har haft och det räcker gott och väl.

• AW76

Ok, det var en del.. men jag insåg idag att mina två barn faktiskt behöver många olika sorters ytterkläder. T.ex. så har sonen bara en skaljacka som idag var otroligt lerig. Hamnade i tvätten sent ikväll och hinner ej torka till morgonen.. så en till skaljacka hade varit fint. Han får ta tjocktröja + windstoppern om det är kallt imorgon.

Sorry att jag svamlade så mycket. Om jag skulle rensa ut något från garderoben så kanske en utav overallerna. En overall + jacka/byxa borde man klara sig på? Man behöver absout 2 regnställ iallafall! Åtminstone om man bor i slaskiga syd/mellanSverige. Täckväst kanske jag inte heller skulle ha behållt. Känns som att det är en väldigt kort period man använder väst.

• Dr Mupp
    AW76 skrev 2009-09-29 21:15:36 följande:
    Ok, det var en del.. men jag insåg idag att mina två barn faktiskt behöver många olika sorters ytterkläder. T.ex. så har sonen bara en skaljacka som idag var otroligt lerig. Hamnade i tvätten sent ikväll och hinner ej torka till morgonen.. så en till skaljacka hade varit fint. Han får ta tjocktröja + windstoppern om det är kallt imorgon. Sorry att jag svamlade så mycket. Om jag skulle rensa ut något från garderoben så kanske en utav overallerna. En overall + jacka/byxa borde man klara sig på? Man behöver absout 2 regnställ iallafall! Åtminstone om man bor i slaskiga syd/mellanSverige. Täckväst kanske jag inte heller skulle ha behållt. Känns som att det är en väldigt kort period man använder väst.
    Fast har man vattentäta skalkläder behöver man inte två regnställ.
  • AW76
    Dr Mupp skrev 2009-09-29 21:19:03 följande:
    Fast har man vattentäta skalkläder behöver man inte två regnställ.
    Nja.. det beror på hur leriga du vill att kläderna ska bli. Mina barn har en dagisgård med en backe som blir otroligt lerig på hösten och våren. Jag föredrar då leriga galonisar framför leriga överdragsbyxor.
  • Tygtiiger

Softshelljacka (nanook svart/blå) - behålla
    Överdragsbyxor (nanook, vattentäta hängslemodell svarta) - behålla
    Skaljacka (didriksons, vattentät turkos/beige) - bort
    Winstopperfleece (pop, röd) - absolut behålla
    Täckväst (pop, blå) - bort
    Skaloverall (mini a ture, vattentät brun) - kanske, men helst bort
    Vinteroverall (oanvänd nanook, vattentät, svart/blå) - behålla
    Vinteroverall (Reima tec beg. men ff vattentät) - sälj
    Vinterjacka (oanvänd didriksons, vattentät brungrön) - sälj
    Vinterjacka (likadan fast beg i gott skick, röd) - behålla
    Täckbyxa (HM hängslemodell, bruna). - bort
    Regnställ (2 st, ett Bamse och ett Abeko) -- båda kvar, ett på dagis och ett hemma

Då har du kvar
    Windstopper, skaljacka, överdragsbyxor inför hösten. Bra och flexibelt. Komplettera ev med en skaloverall om det är lättare på dagis.
    Overall inför vintern, och en vinterjacka till ombyte - ev behåller du täckbyxorna, men i ärligheten klarar man sig hyfsat på bara överdragsbyxorna de få gånger en bra overall är blöt
    Ett regnställ hemma och ett på dagis, så slipper du släpa.

Gör dig av med täckvästen och en av de tjocka overallerna (jag tror du får ut rätt bra för en beg reima i år men kanske inte nästa, men borde kunna sälja beg nanook bra nästa år. Andrahandsvärdet är bättre än tredjehandsvärdet.), en av täckjackorna (jag hade behållt den röda för jag gillar rött), och en av softshelljackorna (tycker nanooks låter snyggare, men behåll den som är mest funktionell). Och överväg att göra dig av med skaloverallen.

• Mollan

Skalkläderna och softshelljackan och även täckvästen hade jag lagt upp på vinden när jag tog fram vinterkläderna. Ena vinteroverallen och en av vinterjackorna klarar du dg utan.

• bustösen

men dom bruna hmbyxorna är ju inte bra, eller det beror ju på var du bor, har du slaskiga vintrar så har du ingen användning för dom de suger åt sig massa!

jag hade behållt (bor i slaskvinterområde )

Täckväst (pop, blå)
    Skaloverall (mini a ture, vattentät brun)
    och ett av regnställen

Svar på tråden Förköpt mig på ytterkläder... vad ska bort?