Hur har Er munhåla (tänder,tandkött mm) påverkats som gravid ?
Hur påverkades Er munhåla (inkl. tänder, tandkött mm) då Ni var gravid ?
Vill endast ha svar från Er som HAFT besvär i munnen på ett eller annat sätt !
Hur påverkades Er munhåla (inkl. tänder, tandkött mm) då Ni var gravid ?
Vill endast ha svar från Er som HAFT besvär i munnen på ett eller annat sätt !
Jag har märkt att tandköttet är känsligare sen har jag mkt halsbränna å äter rennie tabletter å dom innehåller en del socker.... Sen har jag även till å från smak av aluminiun ibland =( Jag är snart 28 fulla v....
från att inte haft hål så länge jag minns, hade något som barn, fick jag helt plötsligt fyra hål under graviditeten. Enligt min tandläkare var det jätte vanligt att det kunde bli så. När jag beklagade mig för min mamma fick jag svaret..det var väl inget, jag fick tolv hål när jag vänta din bror.
Denna gång har jag varit extra noga med tandborstning, tandtråd, munskölj och V& tuggummi efter måltiderna, hoppas jag klarat mig bättre nu, vi får väl se.
Tandköttet är känsligare och jag blöder lättare. Är extra noga med tandborstning och tandtråd nu när jag är gravid.
v 35 har.
Har sedan borjan av graviditeten haft blodande tandkott och otroligt stark krakreflex av att borsta tanderna. Sa det blir munskolj och borstande sa gatt det gar. Nu har jag vant mig.
Otroligt vanligt pga av 50% mer blod i kroppen sager min OB.
jag fick kraftig tandköttsinflammation tidigt i grav och det fortsatte hela tiden. Fick hjälp av tandhygienister flera gånger och använde corsodyl i omgångar. Nu är grav slut sen ett bra tag (8 månader), har fortfarande problem, men inte lika mycket. Det jobbiga under grav har nu gjort att jag har extra lätt att få tandsten så får plocka bort massa ofta eftersom jag inte kan borsta tänderna ordentligt. Tandköttet lossnar liksom från tänderna och det blir stora glipor
v.40 i dag. Har och har haft under en stor del av grav. väldigt lättblödande tandkött och en del tandköttsinflammationer. Inte skönt!
Jag är i v. 10.
Jag har lätt blödande tandkött och även jag har en väldigt stark kräkreflex. Räcker att jag bara börjat borsta så sätter reflexen igång så det är ett stort problem.
När jag väntade min son så hade jag jättemycket problem med blödande tandkött. Varje morgon när jag vaknade så hade jag blod i munnen. Precis som "Buggster" skriver är ovan så lossnade mitt tandkött mellan tänderna så jag har fått stora mellanrum :( Som tur är så är det mest i underkäken och det syns inte när jag ler.
Nu är jag gravid igen i vecka 15, hittils så har jag klarat mig ifrån det där. Håller tummarna att det kommer fortsätta så.
Är i v.35 nu. Har haft problem med blödande tandkött nästan hela tiden. Även svårt iom kräkreflexen, men bara under perioden då jag mådde illa. Ca v.8-12
Jag är i v 11. Har varit känslig i tandköttet ett tag, kanske 1-2 veckor. Det blöder inte men det känns känsligare eller hur man nu ska beskriva. :p Det känns lätt obehagligt i det och som kliar i tänderna ibland. Kan tänka mig att tandköttet lättare blöder även om det inte gjort det än.