• lillabebben

pannkaka till 9-månaders

Min tjej rör på sig väldigt mycket och vill inte längre äta puréer utan ska ha plockmat och nu har hon dippat en del från sin viktkurva. Ingen fara enligt bvc men vi ska försöka ge henne mer mat. Hur är det med pannkakor, eller plättar, kan man ge det? Kanske med bär och lite vispgrädde? Vill inte ge henne sötsaker men fett behöver hon ju och pannkakor är väl energirikt också.

• Svar på tråden pannkaka till 9-månaders
  • Buggster

tycker jag låter bra, min lilla tjej älskar tex våfflor så varför inte:)

• Curious09

Jag har gett min son på 9 månader ugnspannkaka som jag klippt till i lämpliga bitar som han kan plocka i sig själv, plus lite fruktpure oxå. Han var hur nöjd som helst med detta.

• Flickan och kråkan

Ja visst kan du ge det. Du kan ju ta grädde i pannkakorna också....byta ut en del av mjölken.

Även om hon inte vill ha puréer....hur är det med potatismos? Om man inte gör den alltför lös så går den fint att plocka i sig med händerna själv. Går att fetta upp ordentligt. Mums .

• Flickan och kråkan

Glömde:

Om du använder exempelvis jasminris som suger åt sig mycket sås snabbt, så går det också utmärkt för dem att plocka i sig små "bollar"/"klickar" själv. Sås kan man ju fetta upp . Man låter maten stå en stund bara så blir riset och såsen lagomt "klistrigt"

• TinaElisabeth

Du kan ju undvika att hårdsteka pannkakorna . Det går ju bra i en teflonpanna och på lite lägre värme.

• Snuttetass

Jag gav min son pannkaka och våfflor när han var 9-10 månader
    han har tryckt i sig allt jag gett honom
    eller dvs allt som inte har vart på burk har han ätit glatt !
    Han är nu 14 månader och verkligen älskar pannkakor !

• Winglur

Förlåt om jag snor tråden lite, men min lilla tjej (8 mån) har inte fått tänder än.
    Hon är duktig med bitar ändå, men jag funderar på om man kan "puréa" pannkakor/våfflor?
    Lr blire bara sliskigt och äckligt?

• Flickan och kråkan
    Winglur skrev 2009-10-13 15:19:03 följande:
    Förlåt om jag snor tråden lite, men min lilla tjej (8 mån) har inte fått tänder än. Hon är duktig med bitar ändå, men jag funderar på om man kan "puréa" pannkakor/våfflor? Lr blire bara sliskigt och äckligt?
    De behöver inte tänder för att tugga. De tuggar ju inte med framtänderna och få barn får kindtänder före de är ett år. Om hon är duktig med bitar så klarar hon säkert pannkaka. lättare än exempelvis smörgåsbitar.
  • Winglur
    Flickan och kråkan skrev 2009-10-13 15:43:45 följande:
    De behöver inte tänder för att tugga. De tuggar ju inte med framtänderna och få barn får kindtänder före de är ett år. Om hon är duktig med bitar så klarar hon säkert pannkaka. lättare än exempelvis smörgåsbitar.
    A ok. :)
  • jason
    Winglur skrev 2009-10-13 15:19:03 följande:
    Förlåt om jag snor tråden lite, men min lilla tjej (8 mån) har inte fått tänder än.Hon är duktig med bitar ändå, men jag funderar på om man kan "puréa" pannkakor/våfflor?Lr blire bara sliskigt och äckligt?
    Min tjej (8 mån) har inte en enda tand men älskar att plocka i sig ugnspannkaka själv!
Svar på tråden pannkaka till 9-månaders