• sofia 82

kan alla känna sin livmodertapp själv ?

Undrar ..en del skriver ju här inne att dom själva känner hur lång livmodertappen är och om den är mjuk osv..
    Men hur känner man det ,, hur långt in sitter den igentligen har försökt nå den en gång men kände ingenting...

Hur gör ni.... ?

• Svar på tråden kan alla känna sin livmodertapp själv ?
  • sofia 82

har läst i massa trådar att någon kunnat känna den själv ... ingen ??
    Någon kan väl svara....

• Mrs WW

Vet ej hur dem gör. Jag skulle aldrig få för mig att känna själv. Vad gör det för nytta Det lämnar jag till kunnig personal när det behövs

• guldplutt

skulle aldrig heller få för mig att känna efter själv. vad ska jag in där och fixa med ickesterila fingrar för, och vad skulle mitt högst oproffessionella utlåtande göra för skillnad?

• sofia 82

Mrs WW skrev 2009-09-30 13:07:26 följande:

Vet ej hur dem gör. Jag skulle aldrig få för mig att känna själv. Vad gör det för nytta Det lämnar jag till kunnig personal när det behövs
    Nej det gör väl inte direkt nån nytta... men jag har aldrig kännt min vad jag vet och när jag läst här inne att flera kännt efter själv så blev jag lite nyfiken,,, hur kan man känna den....
  • Gersemi

Äh, kom igen tjejer! Finns ingen anledning att vara rädd för sin egen kropp! Och vad gäller hygienen, tvätta händerna och klipp naglarna, så ska du se att det är sterilt än när man har sex...

SOm jag har förstått kan inte alla känns livmoderhalsen själva. Jag har smygöppnat mig vid mina två första graviditeter och varit mycket nära att föda alldeles för tidigt, varför jag lärde mig att känna efter själv. Det var helt enkelt nödvändigt för att jag skulle behålla vett och sans under andra graviditeten. Annars hade jag oroat ihjäl mig och ringt sjukhuset var och varannan dag.

Om du lutar dig framåt och för in två fingrar, känner långt bak och uppåt, så ska du förr eller senare hitta en 'hårdare' del av slidan. Det känns ungefär som att det finns brosk bakom slidväggen. Det är livmoderhalsen. Hurvida den är mjuk eller ej har jag aldrig kunnat avgöra, men det är lätt att känna ifall man börjar öppna sig. Det bli ju ett 'hål' då. Tro mig, det missar man inte! Runt livmodersmunnen kan man (vad jag vet) känna en hårdare ring runt.

Ta det lugnt bara och var inte rädd att det ska 'vara äckligt'. Det är absolut inget fel med att känna sin kropp!

• Minxy

När jag är "ogravid" (eller vad man nu ska säga) så har jag inga problem emd att känna livmodertappen. Det är tack vare koll på den som jag insett att jag varit gravid alla 3 gångerna.

Men - när man är gravid så blir tappen bakåtriktad och de flesta har då svårt att nå den. En bM kan ju nå dene ftersom du då ligger i gynstol och hon kommer åt från ett annat håll än vad du själv gör.

Under min första graviditet så kunde jag känna min tapp den sista veckan innan förlossning.

Är nu i v.31 med andra barnet och kan inte känna den = helt normalt.

Älskade Leo 2oo8-o2-16 och Bönan BF 2oo9-12-o4
  • guldplutt

jag är inte ett dugg rädd för min egen kropp, och inte heller för att det skulle vara äckligt. däremot tror jag att det i samband med graviditet är ett område som man ska vara lite försiktig med att dona med själv, vilket verkar bekräftas av BM, såvitt jag har hört.

• sofia 82

tack för svaren... tycker det skulle vara lite spännande om jag kunde hitta den och känna hur den känns, men då till och med bm har lite svårt att känna när jag till och med öppnat mig så har jag inga direkta föhoppningar att hitta den... jag har så frrktansvärt mycket sammandragningar och vill så gärna att det ska hända nåt , men jag kan ju inte ränna till bm hela tiden för att kolla om det hänt nåt... jag är i veckorna nu som jag fått mina andra barn men allt är annorlunda denna graviditet och jag är så nyfiken...

sen om jag tvättar och ev spritar händerna innan så vad skulle vara så farligt med att vara där igentligen..

• Minxy
    guldplutt skrev 2009-09-30 22:12:56 följande:
    jag är inte ett dugg rädd för min egen kropp, och inte heller för att det skulle vara äckligt. däremot tror jag att det i samband med graviditet är ett område som man ska vara lite försiktig med att dona med själv, vilket verkar bekräftas av BM, såvitt jag har hört.
    Och jag har hört tvärtom från min BM
    Vill man försöka hålla koll själv så är det fritt fram, men man ska inte tro att man kan utläsa något av livmodertappens läge mm eftersom man själv inte är utbildad inom området.
    Och - när man har sex så stöter penisen emot livmodertappen hela tiden, men det är väldigt sällan som någon får tillsägelse att inte ha sex, eller hur?
    Älskade Leo 2oo8-o2-16 och Bönan BF 2oo9-12-o4
  • Euphoria
    Minxy skrev 2009-10-01 08:27:03 följande:
    Och - när man har sex så stöter penisen emot livmodertappen hela tiden, men det är väldigt sällan som någon får tillsägelse att inte ha sex, eller hur?
    För att inte tala om ens partners otvättade fingrar som det tydligen är fritt fram att ha därinne för de flesta av oss (gissar jag.)
  • sofia 82

försökte känna den igår men hittar ingenting ... möjligtvis att det kändes som det var lite hårdare bakom det mjuka bakåt i slidan men jag trodde det skulle vara en tapp av nåt slag och hur ska man kunna känna om den är lång om det bara är som en vägg ? Nej jag ska nog fråga bm nästa gång om jag hinner innan bebis kommer hur det ska kännas och vart den sitter...

Skulle vilja ha nån sån där bra ritad bild som brukar finnas på en del mottagningar och få utpekat vad som är vad...

ska googla lite och se om jag hittar nån bra bild....

Nu när jag inte hittar nåt blir jag ju mer nyfiken på hur det ska kännas....

• sofia 82

provade hitta den igen och är ganska säker att jag hittade den denna gång men kunde inte känna om den var mogen eller hur lång den var.. provade igen lite senare och hittade den inte alls för att prova igen nästa dag och då hittade jag den igen fast den kändes mjukare...

kan man känna så olika från gång till gång... eller hur kunde jag först känna den så tydligt och sen inte alls...

hmm jag tror jag lämnar detta nu då jag ändå inte blir något klokare...

Svar på tråden kan alla känna sin livmodertapp själv ?