• Tvillingmamma2007

Hjortkött?

Nån som vet om det är ok att äta mycket hjortkött under graviditeten? Hittar nästan ingen info alls på SLV: s hemsida om viltkött bara att det skall genomstekas. Tänkte utifall det är nån risk då hjortar kan ha TBC eller om det är nån risk för höga Cesiumhalter eller tungmetaller eller annat som jag inte tänkt på??

• Svar på tråden Hjortkött?
  • Skogsflickan

Åh jag åt älgstek igår och det var underbart!!Jag frågade min BM om det och hon svarade att man kan äta ALLT kött som finns bara man steker ordentligt..

• listo

Hade det varit riskabelt på något vis så skulle det framgå i SLV's kostråd till gravida. Smaska på

/Moderator
  • La Lola
    listoplisto skrev 2009-09-30 08:29:21 följande:
    Hade det varit riskabelt på något vis så skulle det framgå i SLV's kostråd till gravida. Smaska på
    Exakt.
    Så enkelt är det.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Tvillingmamma2007

Hehe ok! Tack för svar! Man är bra nojjig när man är gravid kanske. Men tycker SLV borde kunna skriva lite om vilt iaf jaja ska äta det nu till lunch

• listo
    Tvillingmamma2007 skrev 2009-09-30 11:36:44 följande:
    Hehe ok! Tack för svar! Man är bra nojjig när man är gravid kanske. Men tycker SLV borde kunna skriva lite om vilt iaf jaja ska äta det nu till lunch
    Man kan säga att "grundregeln" är att SLV bara tar upp saker som man bör vara försiktig med. Om det inte står något om t.ex. viltkött så kan du utgå från att det är helt okej att äta, som andra köttprodukter.

Smaklig måltid!
    /Moderator
Svar på tråden Hjortkött?