• Una Estrella

Hur lång tid tar det att läsa till undersköterska

jag har hitta en ky-utbildning som jag tror skulle passa mig alldeles utmärkt. en vidarutbildning på ett år som handlar om jobb med nyfödda, barn och ungdomar. men man måste vara undersköterska först!

hur lång tid kan det ta, jag läser på heltid på högskola men känner att jag har tid över...det är ju ändå gymnasieämnen så det känns inte som det kan vara alltför svårt....jag har ju alla grundämnen som matte mm, behöver man bara läsa till omvårdsämnena?

hoppas nån kan hjälpa mig!

• Svar på tråden Hur lång tid tar det att läsa till undersköterska
  • Una Estrella

oj så lång, trodde den blev kortare när man bara skulle läsa omvårdnadsämnena...

• Morbid Mistress

För det första är det väldigt svårt att komma in på undersköterskeutbildning via komvux då de prioriterar de utan gymnasiebetyg. Det finns dock en högskoleutbildning motsvarande usk via blekinge tekniska högskola.

Skulle du komma in så beror det på en del olika saker. Grundutbildningen är på terminer och det är olika hur varje lärosäte har utformat utbildningen. Jag läste via distans och kunde därför läsa in det i min egna takt vilket blev totalt 2 terminer då jag hade väldigt mycket kunskap sedan innan och bara behövde får dem på papper.

Är det bundet i skolan så är det olika hur mycket obilgatoriskt du har då det är en del praktiska moment du måste lära dig. Likaså är det tre olika praktiker du ska göra, men beroende på tidigare erfarenhet kan du få validera dessa dvs. du slipper göra dem.

• CityMami

Hej!

Innan jag pluggade till Sjuksköterska var jag usk:a, och för att bli det hade jag gått det 3-åriga omvårdnadsprogrammet på gymnasiet.

Är det vuxenutbildning (typ Komvux) så tror jag det numer är 1,5 år för att bli usk:a.

Lycka till!

• Morbid Mistress
    Una Estrella skrev 2009-09-29 21:02:09 följande:
    oj så lång, trodde den blev kortare när man bara skulle läsa omvårdnadsämnena...
    ja men det är inte bara omvårdnadsämnen. Du läser annat också såsom psykologi, människan social och kulturellt, social omsorg m.m. så den poäng du behöver motsvarar 3 terminer. Likaså är det praktiken som kan ta tid också om du inte har tidigare ergarenhet. Jag tror den motsvarar 15 veckor heltid.
  • Una Estrella

räkna ut att det är 1100 poäng jag måste läsa då jag redan har vissa av dessa kurser, nån som vet hur många poäng man räknar per termin, heltid?

• Morbid Mistress
    Una Estrella skrev 2009-09-29 21:07:48 följande:
    räkna ut att det är 1100 poäng jag måste läsa då jag redan har vissa av dessa kurser, nån som vet hur många poäng man räknar per termin, heltid?
    400-500p har det varit förut
  • mannehund

Jag har gymnasieutbildning och blev inte bortsållad på något vis när jag ville läsa till uska på komvux. Utbildningen var 1 år, men eftersom jag hade en del av kurserna innan, eftersom jag läst till personlig assistent, så läste jag bara ett halvår. Så det beror tydligen på var i Sverige du bor både hur lång utbildningen är och vilka som prioriteras vid antagningen. Ring komvux i din kommun och hör.

• Morbid Mistress
    mannehund skrev 2009-09-29 21:11:19 följande:
    Jag har gymnasieutbildning och blev inte bortsållad på något vis när jag ville läsa till uska på komvux. Utbildningen var 1 år, men eftersom jag hade en del av kurserna innan, eftersom jag läst till personlig assistent, så läste jag bara ett halvår. Så det beror tydligen på var i Sverige du bor både hur lång utbildningen är och vilka som prioriteras vid antagningen. Ring komvux i din kommun och hör.
    Fast då beror det nog på att de var få som sökte när du kom in för det finns vissa urvvalsgrupper som ska prioriteras. Att ha ett fullständigt gymnasiebetyg ger dig lägst prioritering. Jag läste klart min utbildning 2006 och redan då blev jag bortsållad på grund av att jag hade högskolebehörighet, men på grund av en miss så fick jag läsa min utbildning ändå.
  • Jmia

Låter som en intressant vidareutbildning du hittat ts. Har du nån länk eller så?

• Liljekonvaljblomman

Jag läste in den på en halv termin (20 veckor) men hade en del kurser innan

• IdaTörnrosa

läste via komvux det tog 1,5år bara omvårdnadsämnena. har gymnasiebetyg.

• Una Estrella

Nu har jag hittat en utbildning på distans som man kan göra i sen egna takt! MiROi...verkar ju skitbra att göra det när det passar en, särkilt med tanke på att det ska passa med jobb och högskolestudier....vad härligt!

ni som läst omvärdnad, är det svårt?

• JA77

Una Estrella skrev 2009-09-29 20:53:45 följande:

jag har hitta en ky-utbildning som jag tror skulle passa mig alldeles utmärkt. en vidarutbildning på ett år som handlar om jobb med nyfödda, barn och ungdomar. men man måste vara undersköterska först! hur lång tid kan det ta, jag läser på heltid på högskola men känner att jag har tid över...det är ju ändå gymnasieämnen så det känns inte som det kan vara alltför svårt....jag har ju alla grundämnen som matte mm, behöver man bara läsa till omvårdsämnena? hoppas nån kan hjälpa mig!
    Vad läser du på högskolan?
  • Jawad

Hej!

Jag heter Jawad. Jag har fråga om den här utbildning. Jag har bara läst på sfi och jag har klarade den 2014. Nu jag jobbar hos Sodexo, jag tänkte att jag skulle plugga undersköterska. Kan ni hjälpa mig hur ska jag börja med.

Tack för hand

• nnnnnnnn
    Jawad skrev 2017-02-16 08:10:42 följande:
    Hej!
    Jag heter Jawad. Jag har fråga om den här utbildning. Jag har bara läst på sfi och jag har klarade den 2014. Nu jag jobbar hos Sodexo, jag tänkte att jag skulle plugga undersköterska. Kan ni hjälpa mig hur ska jag börja med.
    Tack för hand
    Kontakta SYV (studie och yrkesvägledare) i din kommun. De har koll på läget.
    Den SYV du ska prata med är den som är kopplad till SFI eller vuxenutbildningen (VUX eller Komvux, kallas det ibland).
    Boka ett möte och diskutera dina möjligheter.
  • micjos

Jag pluggade till uska på distans och det tog 1år på heltid men man hinner jobba/plugga annat oxå om man vill för det krävdes inte heltid, tyckte jag.

Svar på tråden Hur lång tid tar det att läsa till undersköterska