• Malin103

Enskild firma någon som kan hjälpa mig??

Hej.

Jag ska starta en enskild firma men behöver hjälp med några frågor.

1) Kan jag registrera firman på mig tills jag hittat en lokal?
    2) Kostar det något att ha den? Kan jag ha firman vilade tills mitt företag är klart?

Varför jag vill registrera den nu är för att jag har ett jätte bra namn som jag inte vill att någon annan ska ta.

Har ni några tips om att starta eget är det uppskattat.

Tack på förhand,

Malin

• Svar på tråden Enskild firma någon som kan hjälpa mig??
  • PixL

Ja, du kan registrera en enskild firma utan att ha lokal.
    Du kan ha firman vilande men att registrera den kostar ca. 1000:-

• Malin103

Hej.

Tack för ditt svar.

Om jag har den vilande hur blir det med deklarationen samt måste man meddela någon att den ligger vilande?

Kan man boka ett namn utan att registrera en enskild firma nu?

Många frågor, sorry ;)

• PixL
    Malin103 skrev 2009-09-29 21:08:12 följande:
    Hej.Tack för ditt svar.Om jag har den vilande hur blir det med deklarationen samt måste man meddela någon att den ligger vilande?Kan man boka ett namn utan att registrera en enskild firma nu?Många frågor, sorry ;)
    Alltså, du har ju inget att deklarera så det tror jag inte.
    Jag tror heller inte du kan boka ett namn utan att registrera en firma.
    (De här sakerna tror jag alltså, vet inte hundra)
  • PixL
    Malin103 skrev 2009-09-29 21:11:29 följande:
    Oki tack.Kan ju ringa imorgon och kolla dem här sakerna.Tack iaf.
    Gör det.

Lycka till!
  • Pappa G

Glöm inte heller att reservera ditt namn som internetadress (om det är aktuellt)

Tips!
    Bolagsverket säljer sina register till andra företag som arbetar med marknadsföring. Så vill du inte ha en väldig massa säljsamtal via telefon så ring dem och be att få en spärr införd..

• Stormorsan

Det är ingen nackdel att registrera enskild firma innan själva verksamheten drar igång. Man får nämligen lyfta moms på alla inköp som görs från det datum företaget registrerades.

Att anmäla sig för F-skattsedel och momsskyldighet kostar ingenting. Skall man däremot registrera ett namn så blir det kostnader.

• Ulle73

Det var ett tag sedan jag registrerade firman så jag vet inte om det är ändrat men då var det så att det kostar inget att registrera firman för F-skatt m.m men att om du vill ha ett speciellt namn så kostar det. Du kan självklart ha firman på din hemadress. Det är ju inte alla som har butikslokaler m.m.

Skillnaden är att du får dina skattepengar tillbaka i December om du skall ha pengar tillbaka.. ;)

• Malin103

Tack för informationen. Är helt oerfaren inom detta område så alla tips är välkomna. Måste tyvärr gå in till min dotter nu då hon vaknat, men återkommer till denna tråd i morgon.

Tack

Svar på tråden Enskild firma någon som kan hjälpa mig??