• Zekå

Laga mat i lergryta?? Har ni några recept?????

Har en lergryta som står här o skräpar, har ni några goda recept??
    Tack på förhand!!!

• Svar på tråden Laga mat i lergryta?? Har ni några recept?????
  • Mistoffelees

den här tråden måste jag följa, har själv en helt oanvänd lergryta längst in i skåpet. Har hört att man kan baka gott bröd i den.

• snobben

Helstekt kyckling med potatis, lök, morötter, paprika och sen göra en god sås på skyn. Mums!!!!

• utlandssvenska

Jag lagar ofta mat i min Romertopf pa vintern. Kyckling ar en favorit!!! Brukar ta vad jag har men en hel kyckling, salta o peppra, paprika i klyftor, lok i klyftor hela vitloksklyftor o farska champinjoner blir kanongott.

• ballerina

Har också en, lagar ofta i den - blir ju så gott! jag har inga recept (ellar jag har iofs en receptbok som heter just "laga mat i lergryta" där jag kollar stektider och får inspiration) utan langar ner det som finns hemma. Ofta blir det frysta kycklingfileer som jag inte tinar, grönsaker + nån vätska - vin, citron, vinäger, buljong osv.

Köp boken - bra för att komma igång! jag har också testat att baka bröd i den - det blev också bra.

• snobben

Hur bakar man bröd i den?

• ballerina

som vanligt höll jag på att säga...nej men man gör en deg, jäser den om den ska jäsas. man oljar in grytan och locket, och sen smack smack in i ugnen - klart på en timme ungefär. Här har jag safeat och gjort enligt recept i lergryteboken. Lycka till!

• Guldskimmer

Min favorit är kyckling-gryta. Hur lättlagad som helst och fantastisk god!
    Hade ett recept en gång, men nu gör jag mest efter vad jag har hemma.

KYCKLING-GRYTA

kycklingfilé -till så många personer som ska äta, behöver inte tinas. Salta och peppra lite.
    1 paprika -skär i bitar
    några broccoli buketter - kan tas frysta direkt från frysen
    1 liten burk med majs
    lite hackad lök eller purjolök
    ev. andra grönsaker om man har

Lägg allt "lager-på-lager" i lergrytan. Häll över en burk med krossade tomate (gärna en med kryddor, tex oregano) Kryddra lite extra om du vill. Om det ser torrt ut så häll på lite vatten (1 dl ungefär) Men oftast blir det tillräckligt med sås när kycklingen tinat.

På med locket och in i ugnen ca 225 grader, i en sisådär timme (till kyckling-filéerna är genomstekta)

Sen vill jag bara påminna om något som stod i min recept-bok, lergrytan måste ligga i vatten minst 15 minuter innan användning!

• Guldskimmer

Vill gärna ha fler recept och idéer!

Någon som vet ett bra sätt att rengöra lergrytan på? Min är inte så fin längre..

• snobben

ballerina...du har inte lust att skriva in recept på brödet?

• llj

Här kommer ett lergrytebrödsrecept...

25g jäst
    5dl vatten
    1/2dl olja
    2tsk salt
    2dl vetekli
    ca 1,3l mjöl

Blanda ihop alla ingredienser och låt jäsa 1 timme under tiden blötlägg lergrytan i kallt vatten.
    Olja in gryta väl, knåda ihop degen till en limpa och ställ sedan in nederst i kall ugn på 200grader i ca 1 timme...

Smaklig!

• Guldskimmer

Puffar lite försiktigt :)

• Mistoffelees

Skall på bokmässan i helgen, tänke försöka se om de har den här boken om lergrytemat då, www.adlibris.se/shop/product.asp, har haft min lergryta i över 10 år och aldrig använt den, kanske dags att testa den snart.

• salta katten

Köttfärslimpa är toppen att göra i lergryta! Den blir så där smaskigt saftig!

• scrapparlotta

jag har åxå en som jag har använt nån gång och gjort kyckling i. Men det bränner fast i botten, varför gör det så?? Det var gott annars, och det ska väl var ganska magert att laga där i, tror jag. Men, som sagt, varför fastnar kycklingen i botten av lergrytan??

• Lisabettan

Jag brukar köra med skinkstek. Kryddar steken och lägger den i grytan. Sen häller jag över morötter (stavar), gul lök (klyftor) och buljong. Serverar med potatis och en sås gjord på spadet. Rårivna morötter och äpplen är också gott att ha till.

Gillar man lamm så är det supergott det med.

När man köper lergrytan burkar man få med ett litet häfte där det står hur länge olika saker skall vara i ugnen.

• MiaMaa

hej...jag tror att det bränner fast för att det är för lite vatten i.....

jag brukar göra stekar med rådjur,gris,nöt,lamm,kyckling....tar vad jag har....godast har jag kommit på om det får ligga i marinad ett dygn innan...lägger i morötter,broccoli,potatis,champinjoner vitlök, tar vad jag har typ,,,,

en dl vatten ca en buljontärning

på min lergryta är det locket som ska vara i kallt vatten i 15 min ca....innan...

in i ungen och sätt på 200 grader ungefär...

ca 1,5 timme...skär efter 1 timme i mitten så ser man hur långt det är kvar....

man kan även ta och snitta ur lite skåror att lägga vitlök i .....

Svar på tråden Laga mat i lergryta?? Har ni några recept?????