• LinaTed

Utgången ost?

Kan man äta ost som gick ut igår, eller i förrgår? Kommer inte ihåg vilken dag den gick ut men nångång då iaf. Är ju såklart inge möggel på den, så fattar jag ju själv att man inte kan äta den {#lang_emotions_wink}

Hur många dagar efter bäst före datum kan man äta osten om den är fräsch?

• Svar på tråden Utgången ost?
  • FrökenR

Ja, är det inget mögel och den inte luktar eller smakar konstigt är det bara att mumsa på i många dagar!!!

• anirac1

Så länge den ser ok ut skulle jag äta den... Men är du osäker så kasta den.

• sri

Hej

Jag säger bara ÄT, är det inget mögel eller annat konstigt på osten är det ingen fara, bäst före datum är bara en rekomendation, varor klarar sig längre utan problem.

är det en färskost/mjukost, så skulle jag rekomendera att slänga den när den börjar mögla, men är det en hårdost så kan man skära bort möglet och äta lite till på resten.

• LinaTed

Okej men eftersom osten ser fräsch ut å smakar bra så äter jag den nåra dagar till iaf =) Kan de finnas möggel i osten som inte syns?

• sri

Du märker om osten blir dålig , den brukar börja med att bli lite torrare , sen små vita prickar, men det är inget som är farligt, så det är bara att äta på

• LinaTed
    sri skrev 2009-09-29 22:08:58 följande:
    Du märker om osten blir dålig , den brukar börja med att bli lite torrare , sen små vita prickar, men det är inget som är farligt, så det är bara att äta på
    Okej =) då kan jag äta osten nåra dagar till iaf. Känns lite onödigt att kasta den bara för den har "gått ut" , de är ju en hel ost!
Svar på tråden Utgången ost?