• festia

Hjälp med personligt brev! (CV)

Om ni skulle anställa personal, skulle ni då fastna för den här ansökan? (Personligt brev) Jag ville inte ha nån vanlig, tråkig ansökan där man skriver vad man gör på fritiden liksom, lite uttjatat. Kom gärna med tips!

"Hej!
    Anledningen till att jag söker detta jobb borde te sig uppenbart - jag behöver ett jobb!
    Jag är riktigt bra på det jag åtar mig; och jag vet att jag skulle passa bra till det här jobbet. Med tanke på att jag är arbetslös så är jag väldigt flexibel och kan jobba nästan när som helst.
    Jag tycker om att prata med människor, jag är social, trevlig och glad.

Om ni tror att jag passar för det här jobbet så kommer vi höras! Om inte, så ja - det är alltid värt ett försök.

Med vänlig hälsning
    Elin Andersson"

• Svar på tråden Hjälp med personligt brev! (CV)
  • MammasälskadeMinna

flexibel är ett ord som verkar vara väldigt modern i personliga brev nu.. Har hört från många arbetsgivare.

• festia
    MammasälskadeMinna skrev 2009-09-30 00:18:15 följande:
    flexibel är ett ord som verkar vara väldigt modern i personliga brev nu.. Har hört från många arbetsgivare.
    Fan då! Vill ju att mitt brev ska vara så kortfattat och "originellt" som möjligt, att arbetsgivaren ska bli nyfiken nog för att kontakta mig iaf. Hmm.. Några tips?
  • Parenthood

Nej, absolut inte! Det du skriver är precis som du skriver uppenbart, du slösar min tid på dravel och är inte den person jag skulle vilja anställa.

Skriv istället varför jag ska anställa dig! Och inrikta dig då på det företaget söker, möt det som efterfrågas i annonsen.

Ta med en bild på dig själv, då får cv't ett ansikte, du blir ihågkommen och igenkänd, en bra bild.

skilj också på cv och personligt brev, ovanstående är av karaktären personligt brev, inte cv.

Vad du gör på fritiden kan du nämna kort i slutet med en mening. inrikta brevet på dina personliga egenskaper och erfarenheter och hur dessa knyter an till jobbet du söker. Tro inte att du kan skriva ett brev och skicka till alla. Ett brev för varje jobb du söker måste du skriva, om du verkligen vill ha jobbet och är seriös vill säga! Tro mig! Kolla in på shortcut.nu där hittar du nog en hel del info om hur skriva cv.

Hoppas du ursäktar nu men jag tycker att din fråga är ärligt och förtjänar ett ärligt svar, det där var ett av de sämsta cv'n/personliga brev jag sett, och jag har sett några stycken. Du kan mycket bättre, det är jag säker på! Ansträng dig lite. Du kan lägga om formateringen, göra det som en artikel, använda färgat papper eller något annat kreativt för att skilja dig från mängden, men se till att cv't är seriöst och anpassat för tjänsten du söker. Är du serietecknare kan det vara fullklottrat med seriefigurer och är du advokat kanske det ska vara riktigt strikt och formellt.

• parvati

Det låter inte så bra att du enbart vill ha arbetet för att du är arbetslös. Varför ska jag anställa dig? Vad kan du tillföra arbetslaget? Är du intreserad av arbetet? Har du länge velat arbeta med de här arbetsuppgifterna?

Låter bättre om du skriver att du har lätt för att samarbeta med olika människor än att prata med dem.Tidigare erfarenhet, referens saknas.

• parvati

När du skriver att du har lätt för att prata med människor:; är det som säljare, vårdpersonal, kundtjänst. Vad menar du?

• festia
    parvati skrev 2009-09-30 00:26:04 följande:
    När du skriver att du har lätt för att prata med människor:; är det som säljare, vårdpersonal, kundtjänst. Vad menar du?
    Jag ska söka jobb som en sån som delar ut smakprover på affärer.
  • festia
    Parenthood skrev 2009-09-30 00:23:53 följande:
    Nej, absolut inte! Det du skriver är precis som du skriver uppenbart, du slösar min tid på dravel och är inte den person jag skulle vilja anställa.Skriv istället varför jag ska anställa dig! Och inrikta dig då på det företaget söker, möt det som efterfrågas i annonsen.Ta med en bild på dig själv, då får cv't ett ansikte, du blir ihågkommen och igenkänd, en bra bild.skilj också på cv och personligt brev, ovanstående är av karaktären personligt brev, inte cv. Vad du gör på fritiden kan du nämna kort i slutet med en mening. inrikta brevet på dina personliga egenskaper och erfarenheter och hur dessa knyter an till jobbet du söker. Tro inte att du kan skriva ett brev och skicka till alla. Ett brev för varje jobb du söker måste du skriva, om du verkligen vill ha jobbet och är seriös vill säga! Tro mig! Kolla in på shortcut.nu där hittar du nog en hel del info om hur skriva cv.Hoppas du ursäktar nu men jag tycker att din fråga är ärligt och förtjänar ett ärligt svar, det där var ett av de sämsta cv'n/personliga brev jag sett, och jag har sett några stycken. Du kan mycket bättre, det är jag säker på! Ansträng dig lite. Du kan lägga om formateringen, göra det som en artikel, använda färgat papper eller något annat kreativt för att skilja dig från mängden, men se till att cv't är seriöst och anpassat för tjänsten du söker. Är du serietecknare kan det vara fullklottrat med seriefigurer och är du advokat kanske det ska vara riktigt strikt och formellt.
    Tack för tipsen! Det skulle vara mycket värre om du strök mig medhårs och sa att det var bra - fastän du inte tycker det. Fan, jag tycker att sånt här är skitsvårt! Jag vet ju inte vad jag ska skriva, eller HUR jag ska skriva. Ska kolla in på sidan du länkade!
  • festia
    parvati skrev 2009-09-30 00:24:02 följande:
    Det låter inte så bra att du enbart vill ha arbetet för att du är arbetslös. Varför ska jag anställa dig? Vad kan du tillföra arbetslaget? Är du intreserad av arbetet? Har du länge velat arbeta med de här arbetsuppgifterna? Låter bättre om du skriver att du har lätt för att samarbeta med olika människor än att prata med dem.Tidigare erfarenhet, referens saknas.
    Ja det var ett bra tips, det där om samarbete.
  • festia

Kan man vara FÖR självsäker i ett personligt brev? Alltså om man går rakt på sak och säger att jag är personen ni söker?

• astalacasta

Vilket jobb är det du söker? Lättare att ge feedback då.

Några generella saker:
    - Det som är bra med ditt brev är att det är kortfattat, att du har ambitionen att vilja skilja dig från mängden och att du har avstått från att ta med ovidkommande saker som vad du gillar att göra på fritiden.
    - Ingen arbetsgivare vill höra i ett personligt brev att du söker ett jobb för att du måste ha ett jobb vilket som helst (även om det kan vara sant). Skriv hellre att anledningen att du söker jobbet är att du är intresserad av jobb inom XXX-branschen för att du tycker att XXX (någon speciell egenskap hos jobbet) verkar viktigt/spännande/givande (välj ett ord som passar dig.
    - Skriv mer specifikt, dvs inte bara att du är bra på det du åtar dig och vet att du skulle klara jobbet bra. Det viktiga är inte att DU vet det, utan att arbetsgivaren är övertygad om det efter att ha läst brevet Skriv "Jag är en XXX och XXX person som har lätt för att XXX och XXX (välj ut ett par egenskaper hos dig som person och ett par grejer som du är bra på som du tror passar just det jobbet). Dessa egenskaper tror jag skulle bidra till er verksamhet på ett positivt sätt genom att XXXXXX (skriv något om vad arbetsgivaren skulle ha att vinna på att anställa dig). " Det allra bästa är om du kan ta korta exempel på hur dina starka sidor har kommit till sin rätt i tidigare jobb eller något annat relevant som du har gjort tidigare i ditt liv.
    - Jag vill också tipsa dig om att ta bort meningen "Om inte, så ja - det är alltid värt ett försök." Det ger ett onödigt defensivt intryck, som att du halvt om halvt väntar dig ett nej. Jag skulle också ta bort "Med tanke på att jag är arbetslös". Det räcker med "Jag är flexibel när det gäller arbetstider och kan börja när som helst.

Det här blev lite allmänt, skriv som sagt gärna vilken typ av jobb du söker så kan jag ge lite mer konkreta tips.

• astalacasta

Nu såg jag att du hade svarat på vilket jobb det är. Jag kan komma med fler synpunkter imorgon, men nu ska jag sova

• astalacasta
    festia skrev 2009-09-30 00:33:29 följande:
    Kan man vara FÖR självsäker i ett personligt brev? Alltså om man går rakt på sak och säger att jag är personen ni söker?
    Ja, det kan man absolut. Om jag känner när jag läser ansökan att personen i fråga inte har speciellt mycket erfarenheter av det jag efterfrågar för jobbet så kan det vara frånstötande med FÖR mycket "det är MIG ni söker"-attityd.

Då är det bättre att framstå som seriös, hårt arbetande, lätt för att lära sig nya saker, och som att man har fattat vilken typ av erfarenheter och attityd som efterfrågas i branschen.
  • Parenthood
    festia skrev 2009-09-30 00:27:41 följande:
    Jag ska söka jobb som en sån som delar ut smakprover på affärer.
    Då ska du kanske vara kommunikativ, utåtriktad och säljande. Du ska antagligen ha goda kunskaper om livsmedel och vara en person som är bra på att agera spontant och improvisera.

Om nån självsäkert skriver att dom är personen jag söker så undrar jag hur dom vet det, men man kan alltid vara övertygad om att man är rätt person för tjänsten.
    Men man vet aldrig vad det är för person som sitter och läser ansökningarna och vad som är rätt för den personen.

Och du, ring inte om du inte verkligen har någon särskild fråga du vill ha svar på. Det är vrålstörigt med folk som ringer bara för att fråga ingentingsärskilt eller hur det går med ansökan. Inte bra tycker jag, trots att det är ett ofta förekommande tips.
  • Parenthood

Att du tycker om att ha rent och snyggt omkring dig är säkert positivt, och kanske till och med att man är pedant. Då vet arbetsgivarn att varenda litet smakprov kommer att se perfekt ut...

Tänk på hur du själv skulle vilja ha det om du var arbetsgivaren eller kunden i affären som tar emot smakprovet, så hittar du de faktorer du ska sikta in dig på.

• festia

Tack för tipsen allihopa! Jättesnällt att ni la ner tid på att svara. Jag ska försöka mig på cv + personligt brev imorgon, just nu står det totalt still i huvudet på mig.

• festia
    Parenthood skrev 2009-09-30 00:46:08 följande:
    Att du tycker om att ha rent och snyggt omkring dig är säkert positivt, och kanske till och med att man är pedant. Då vet arbetsgivarn att varenda litet smakprov kommer att se perfekt ut...Tänk på hur du själv skulle vilja ha det om du var arbetsgivaren eller kunden i affären som tar emot smakprovet, så hittar du de faktorer du ska sikta in dig på.
    Ja, jag är lite utav en perfektionist när det kommer till detaljer.
  • Parenthood
    festia skrev 2009-09-30 00:49:59 följande:
    Ja, jag är lite utav en perfektionist när det kommer till detaljer.
    Perfekt kommentar i brevet.

lycka till!
  • festia
    Parenthood skrev 2009-09-30 00:51:24 följande:
    Perfekt kommentar i brevet. lycka till!
    tack så mycket!
Svar på tråden Hjälp med personligt brev! (CV)