• Virrpirr

Trasigt snöre i persienn

Persiennen i sonens fönster har gått sönder, eller själva snöret så att man inte kan hissa upp den längre.

Är det någon som bytt sånt här snöre? Är det värt att byta eller köpa helt nya persienner?

Nån som har nån ide vad det kan kosta?

Mvh

Virre

• Svar på tråden Trasigt snöre i persienn
  • Me o Mike

Går det inte att "knyta" ihop igen?

• Gul13

Snöret är billigt. Men det var lite pilligt och byta. Nu bytte jag "alla" snöre i persiennerna (även stegsnörena) förståss men garanterat billigare än och köpa nya.

• Virrpirr
    Gul13 skrev 2009-09-30 08:33:17 följande:
    Snöret är billigt. Men det var lite pilligt och byta. Nu bytte jag "alla" snöre i persiennerna (även stegsnörena) förståss men garanterat billigare än och köpa nya.
    Vart köpte du nya?

Tror inte bara de går att knyta ihop eftersom det är sönderslitet i det som sitter inne i fönstret. En knut skulle ju hindra persiennen från att dra ihop sig. (skitbra förklaring jag vet)
  • Gul13

Jag köpte snören hos en markis och persiennförsäljare.

• Lillfjant

Vi har köpt persiennsnören på ica, i tygaffärer och på biltema, så det kan du hitta lite varstans.

Det är lite jobbigt att trä om dom, men bränner man änden lite på snöret så går det lättare att få igenom det genom hålen.
    Det jobbigaste är mjölksyran i armarna när man börjar komma långt upp på persiennen

• Virrpirr
    Lillfjant skrev 2009-09-30 12:16:06 följande:
    Vi har köpt persiennsnören på ica, i tygaffärer och på biltema, så det kan du hitta lite varstans.Det är lite jobbigt att trä om dom, men bränner man änden lite på snöret så går det lättare att få igenom det genom hålen.Det jobbigaste är mjölksyran i armarna när man börjar komma långt upp på persiennen
    Tack för tipsen. Jag vet knappt hur de är konstruerade, men de ska alltså sitta kvar när man byter snöre? Trodde man skulle plocka bort hela persiennen från fönstret. Men som sagt är jag komplett newbie på såna saker. Men är dags att lära sig sånt nån gång iag :P
  • mm m

Klart värt att byta själv, jag har gjort det. Köpte snören på Jysk kommer inte ihåg vad det kostade men under 50lappen iaf. Lite pillrigt men inte svårt, du klarat det nog galant!

Svar på tråden Trasigt snöre i persienn