• Muchi83

    En annan unge slår min son på förskolan!

    Igår kom jag och skulle hämta min son och han var helt blodig runt näsan. Det visade sig att en unge hade sagt till en annan unge att putta min son. Sen idag när jag lämnade honom så slog en annan unge honom flera gånger. Jag har nämligen märkt dom senaste typ 2-3 veckorna att han slåss mer och han svårt att sova på nätterna. Han vaknar och är typ hysterisk. Frågade på förskolan men dom sa inte så mycket. Dock så har det börjat väldigt många nya barn på hans förskola för inte alls länge sen. Just den som slog honom nu på morgonen. Det måste ju vara den ungen han har fått det ifrån. Hur har ni handlat i en sån sits och om du har varit i den sitsen förut hur slutade det?

  • Svar på tråden En annan unge slår min son på förskolan!
  • malinkat

    Jag märker också en skillnad på min son på senaste tiden. Min annars försiktige, trygge, glade son har också blivit mer "fysisk" och ska knuffas och slåss ibland. Nya dagis är lite mer "rufft". Måste prata med dem där. Avskyr att tänka att han blir slagen och utanför! Vet att den som han brukar leka med plötsligt inte ville det och han kan också ta i rätt hårt med nyp och slag.

    Jag ska börja med att prata med förskolan. Sen försöker jag hitta lite litteratur om hur man kan kommunicera med sina barn lite bättre, genom lek eller annat. Vill ju stärka honom och stötta. Försöker få honom att säga ifrån med ett NEJ!! när någon gör något - och säga till en vuxen.

  • Muchi83

    Det är jätte jätte frustrerande sånt där. Men nu har han börjat bli bättre så jag hoppas att den andra ungen är bättre också.

  • Isabelsmamma

    Vi har ett liknande problem på vår förskola också tyvär..
    På min dotters avdelning går det ett par tvilling pojkar som är väldigt jobbiga och verkar hoppa på ,knuffa, klösa och så vidare, de andra barnen rätt ofta. Vet inte hur ofta det händer men det har hänt att en av pojkarna har knuffat min lilla tjej några gånger, tagit hennes sittplats,klöst henne i ansiktet ocksåvidare..känns inget vidare alls.. men jag antar att det är normalt?
    Personalen verkar inte se vad som händer, kan man ju inte alltid förstås men dom sa en gång när jag påpekade att titta vad pojken just gjorde mot min tjej! så tog dom det väldigt lätt tyckte jag, sa bara till min dotter (som är 2 år 3 mån) att hon måste säga till pojken att det är dumt gjort...
    som att hon skulle förstå att göra det?

  • Muchi83

    Det är ju dom som ska säga till den dumma ungen. Det är inte ditt barns skyldighet. Dom är ju inte vuxna. Min son som knappt säger så mycket ord än kan ju inte ens säga ifrån. Dock verkar det ha gått bättre nu men ibland ser jag att ungen ger sig på andra när jag lämnar och hämta honom. Man undrar ju ibland varför just han gör det.

  • Dr Mupp
    Muchi83 skrev 2009-11-30 20:13:21 följande:
    Det är ju dom som ska säga till den dumma ungen. Det är inte ditt barns skyldighet. Dom är ju inte vuxna. Min son som knappt säger så mycket ord än kan ju inte ens säga ifrån. Dock verkar det ha gått bättre nu men ibland ser jag att ungen ger sig på andra när jag lämnar och hämta honom. Man undrar ju ibland varför just han gör det.
    Han kanske är sen med språket. Det var anledningen till varför min son knuffades och slogs på dagis. Han ville leka ifred men de andra barnen skulle hela tiden störa honom, han kunde inte säga åt dem att gå bort eftersom hans språk var dåligt så han slog eller knuffade. Problemet försvann när språket blev bättre.
  • Muchi83

    Fast den här ungen vill ingen leka med. Så fort en annan unge kommer in genom dörren så springer han fram och slår direkt. Han springer efter dom andra och sliter i håret och slåss.

  • Mamma till Filip och Sofia
    Isabelsmamma skrev 2009-11-30 20:02:37 följande:
    Vi har ett liknande problem på vår förskola också tyvär..
    På min dotters avdelning går det ett par tvilling pojkar som är väldigt jobbiga och verkar hoppa på ,knuffa, klösa och så vidare, de andra barnen rätt ofta. Vet inte hur ofta det händer men det har hänt att en av pojkarna har knuffat min lilla tjej några gånger, tagit hennes sittplats,klöst henne i ansiktet ocksåvidare..känns inget vidare alls.. men jag antar att det är normalt?
    Personalen verkar inte se vad som händer, kan man ju inte alltid förstås men dom sa en gång när jag påpekade att titta vad pojken just gjorde mot min tjej! så tog dom det väldigt lätt tyckte jag, sa bara till min dotter (som är 2 år 3 mån) att hon måste säga till pojken att det är dumt gjort...
    som att hon skulle förstå att göra det?
    Jag tycker inte att det här är normalt det kan vara vanligt i förskola men förskolelärarna har en skyldighet att dämpa detta.
    Min son blev slagen här om dagen av en annan pojke, den pojken slår/ går på de andra väldigt hårt. Nu står jag i ett problem som jag inte riktigt vet hur det hanters från både min sida och förskolaverkasmheten.
    Men ser fortfarande att det är lärarna som ska se till att det inte händer eller så skaffar dom en assistent för de barnet som slår.
    Jag funderar också på att ta upp de med pojkens mamma.
    Men självklartär jag nervös över  hur det ska gå, barn är barn och man måste lära dem på bästa sätt och det kan ta tid, samtidigt vill man inte såra eller förolämpa någon..

    //Mamma till Filip
Svar på tråden En annan unge slår min son på förskolan!