• Anonym

Någon som använt Canesten?

Jag har fått en svampinfektion i underlivet och köpt Canesten. Klantiga jag köpte för fotsvamp och svamp på huden. Tror ni man kan använda den i underlivet, på internet står det att man kan det men på bipacksedeln står det inget om det.

• Svar på tråden Någon som använt Canesten?
  • JRo

Det går säkert bra. Det är ju samma verksamma substans. Skillnaden är väl hur salvan/krämen absorberas t.ex beroende på om den ska användas på huden eller på slemhinnor.

• Danbala

Japp, salvan kan användas i underlivet. Vet inte ens om de gör en speciell salva för underlivet? Jag har iaf fått tipset om fotsvampssalvan av mina bm/gyn.

Klotrimazol är f.ö. exakt (iaf så gott som) samma salva, men 40:-/tub istället för 60:-/tub.

(Och var försiktig med att använda det för mycket - det finns folk som hävdar att det finns en klar koppling mellan överanvändning av canesten/pevaryl och otäcka sjukdomar som vestibulit. Men litegrann och sällan verkar inte vara farligt. )

• Jojjanna

Det beror nog på var svampen sitter! Om det är på huden omkring så funkar det nog bra men jag tror INTE att du ska använda det om du har svamp inuti underlivet, då ska du nog använda rätt produkt.

Läs på www.fass.se om alla olika canestenprodukter...

• Yllet

Vet lite mer än jag skulle vilja eftersom jag just varit och köpt en förpackning själv...

Är det "kräm" eller "kutan lösning" du köpt? Krämen är avsedd även till behandling av blygdläppar, medan den kutana lösningen främst är avsedd för fotsvamp och håriga kroppsdelar. Funktionen är densamma, men krämen stannar nog kvar bättre på slemhinnorna än lösningen.

Däremot borde du använda slidpiller eller vaginalkräm som komplement till krämen. Även om du inte har besvär inne i slidan så sitter infektionen kvar där även om du behandlar utvärtes (enligt min BM). Är du gravid ska du använda slidpiller som kan föras in med fingrarna och inte använda applikator.

• brokig

Kombiförpackning med både vagiatorer och salva är det som rekommenderas.

För min egen del har mina besvär bara förvärrats av pevaryl och cantesten. Det enda som funkar är Diflucan

Svar på tråden Någon som använt Canesten?