• Tesso84

Vad rekomenderar ni för bilbarnstol? Britax Multi-Tech eller Britax Two-Way

Vill gärna ha en stol som kan användas både framåt och bakåt. De enda jag sett som verkar ok är dessa två? Vilken rekommenderar ni? Eller vet ni någon annan stol som är bra?

Jätte tacksam för svar!

• Svar på tråden Vad rekomenderar ni för bilbarnstol? Britax Multi-Tech eller Britax Two-Way
  • Mars2007

Vet inget om two way men vi köpte multi techen för ett par månader sedan till dottern (som är drygt 2,5), hon sitter superbra i den! Tappar inte huvudet när hon sover osv. Den går ju att vända framåt när barnen blir större och kan används som bältesstol sedan vilket vi föll för. Den ska kunna fungera upp till 7 eller 8 år sägs det (beror ju lite barnets vikt och längd så klart!

Vi kommer köpa snart att köpa en till lillebror oxå då cosmicen som han fick ärva när systern fick ny känns som en stenåldersstol i jämförelse... och då är den ändå en modell 07..

• Mars2007

Oj, efter att ha läst i den andra tråden så kommer jag nog inte använda mt framåtvänd i framtiden...

• cicci85
    Mars2007 skrev 2009-09-30 11:18:47 följande:
    Oj, efter att ha läst i den andra tråden så kommer jag nog inte använda mt framåtvänd i framtiden...
    Bra val! Den väger dubbelt så mycket som en bältesstol... Mycket bätttre med en ren bältesstol.
  • VeraVera
    Mars2007 skrev 2009-09-30 11:00:46 följande:
    Vet inget om two way men vi köpte multi techen för ett par månader sedan till dottern (som är drygt 2,5), hon sitter superbra i den! Tappar inte huvudet när hon sover osv. Den går ju att vända framåt när barnen blir större och kan används som bältesstol sedan vilket vi föll för. Den ska kunna fungera upp till 7 eller 8 år sägs det (beror ju lite barnets vikt och längd så klart!Vi kommer köpa snart att köpa en till lillebror oxå då cosmicen som han fick ärva när systern fick ny känns som en stenåldersstol i jämförelse... och då är den ändå en modell 07..
    Hur mycket kostade multi tech?
  • norgesessan

MT är också bara godkänt till 25 kg (framåtvänd med).
    Har både den och two way, men vänder inga av stolarna.

Two way fungerar att anvädna längre än multitech med tanke på längden, annars är MT en bättre stol tycker jag. Det bästa är att ha tillgång till båda som vi har
    Innan tvåan har växt ur MT har ettan växt ur TW, så då kan han byta till den.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Tesso84
    cicci85 skrev 2009-09-3 10:53:28 följande:
    Gå in under säkerhet så hittar du typ 5 likadana trådar... tex den här www.familjeliv.se/Forum-3-101/m47035002.html varför vill du använda den framåt? använd den bakåtvänt så länge som möjligt istället...
    Nej jag vill inte vända stolen än men jag vill kunna ha möjligheten när det väl är dags för jag tror inte sonen kan sitta så länge till i den vi har nu, och bältesstol är absolut inte aktuellt. Då tycker jag dessa två stolar verkar OK både som bakåtvända och sen som ett säkrare alternativ när det är dags att vända dom framåt.
  • Tesso84

Tack för alla svar, jag ska kolla runt lite men det lutar iallafall åt någon av dessa två :)

Min son är bara tre år så han ska inte vändas än men det känns skönt att veta att man har en bra stol som räcker länge. Så slipper man byta hela tiden. Vi har en Britax universal nu och den börjar bli lite för liten så vi ska byta så snart vi kan.

Tack igen för alla svar...mer välkomnas

• norgesessan

Vad är universal? Att vända en vändbar stol är INTE ett säkrare alternativ än en bältesstol.

• cicci85
    Tesso84 skrev 2009-09-30 18:23:57 följande:
    Nej jag vill inte vända stolen än men jag vill kunna ha möjligheten när det väl är dags för jag tror inte sonen kan sitta så länge till i den vi har nu, och bältesstol är absolut inte aktuellt. Då tycker jag dessa två stolar verkar OK både som bakåtvända och sen som ett säkrare alternativ när det är dags att vända dom framåt.
    När det är dags att vända, tidigast vid 4-5 år, är det säkraste alternativet en bältesstol. Att använda en vändbar stol framåtvänd rekommenderas INTE av NTF...
  • Mars2007
    VeraVera skrev 2009-09-30 13:49:49 följande:
    Hur mycket kostade multi tech?
    Vi gav knappt 3 500 för vår, men de har iaf haft en del kampanjer där de sålt den för 3000.

Jag tror nog med tanke på vad jag lärt mig idag istället för att köpa en mt till, till lillebror så blir det nog en hi-way, den bör han ju kunna ha till iaf 4-5 år (eller?) förutsatt normallängd, med andra ord är då dottern 6-7 år och kan ha en bältesstol, då får han ta mt:n tills han ska har bältesstol..
  • norgesessan

2700 kostade vår...Billigaste jag har hört om var här på FL, 2500. Kommer inte ihåg var det var..

• Linnpinn

Vi har en bakåtvänd britax two-way åt sonen som nu är 3,5 år. Den är rymlig och han har fortfarande gott om plats. På minus sidan är att huvudet faller framåt om han somnar i den.

• Mars2007

Ja, det tycker jag är så bra med mt:n, just att dottern inte tappar huvudet när hon sover.. nu är det ju mer en bonus men jag tycker ändå att det är ett plus!!

Frågan är hur man gör med 2 mt.. en fram och en bak.. för annars sitter ju båda passagerarna fram i vindrutan Men det fungerar ju så oxå.. vi har det så nu.. det är ju bara så att vi får vänta med att sätta båda bak till storasyster kan sitta i bältesstol om x antal år!! Har ni bra förslag så vill jag gärna höra!! Har en V70 så vi har ju inte någon liten bil direkt..

• norgesessan

Hade vi haft två hade vi haft framme och bak. Då kunde den kanske stått på sidan med...(Nu står vår i mitten, går inte att sitta framför om den står på sidan).

Svar på tråden Vad rekomenderar ni för bilbarnstol? Britax Multi-Tech eller Britax Two-Way