• ewis1

    Sälja bil utomlands?

    Jag har en annons ute och ska sälja en bil. Det är mest personer från Tyskland och Finland som mailar och ringer. Är det knepigt att sälja utomlands? Jag har fått för mig att det är det så jag hoppas på en svensk köpare snart.

  • Svar på tråden Sälja bil utomlands?
  • Cecese

    Vi bor på Åland (som ju hör till finland) och har köpt bil i sverige. För säljarens del var det inget extra krångel alls vad jag vet, bara skriva köpebrev och pengarna i handen. Vi skickade även brickorna tillbaka till köparen när vi kom hem så han kunde lämna in dom.

  • Turboplingen

    Vi fick såna också på vår förra bil, vi hoppade över det.
    Är visst mycket lurendrejerier när det är folk "utomlands"
    Det står mycket om hur du ska göra på transportstyrelsens hemsida

  • Cecese
    Turboplingen skrev 2009-09-30 11:09:46 följande:
    Vi fick såna också på vår förra bil, vi hoppade över det.Är visst mycket lurendrejerier när det är folk "utomlands"Det står mycket om hur du ska göra på transportstyrelsens hemsida
    Hur skulle det kunna vara lurendrejerier om man kommer och tittar på bilen, skriver papper och ger pengarna i handen? Är väl lika stor risk att bli lurad av en svensk som gör på samma sätt eller?
  • Rabarbapuppa

    Du har som sagt en del åtaganden som säljare när du säljer till utländsk köpare.

    Och viss samarbetsvilja krävs av den utlandsbosatte för att få pappersexercisen rätt. Se även Variant 2 beskriven nedan, som dikterar ett "Utökat ansvar för säljaren".

    Jag har personligen inte haft lust att vid mina erfarenheter av utländska intressenter skicka regbevis i Original, att avregistrera min bil, och liknande åtgärder utan att vara helt 100% säker på att köparen är fullt seriös.

    I mina fall har jag redan vid tidigt skede i kontakten med köpare funnit att personen/erna varit mest intresserad av att lämna över pengarna och sen dra. Men riktigt så enkelt är det alltså inte. Och vill man vara säker på att det inte dyker upp svallvågor från myndiheter om ev krav som inte uppfyllts då man sett baken på sin bil försvinna runt kröken, då anser jag att man bör vara helt 100 på den köpare man har att göra med. Jag vet inte exakt hur "bedrägerier" går till i sånna här fall, men jag ser åtminstone potentiella fällor där saker kan gå snett om inte båda parter uppfyller sina krav.

    Jag har sålt många bilar, om någon tycker att jag låter nojig så är det för att jag vet att man bör vara det. Alltid.

    Men det står som sagt på Transportstyrelsens hemsida:

    Export av fordon
    Ska du sälja ditt fordon till någon som är bosatt i ett annat land? Här kan du läsa mer om hur det går till. Det finns två tillvägagångssätt.

    Variant 1: Avregistrering genom tillfällig registrering

    Om man säljer ett begagnat fordon till en person bosatt i annat land, rekommenderar vi att en tillfällig registrering görs. Säljaren anmäler då att fordonet ska avregistreras, samtidigt som köparen ansöker om en tillfällig registrering. Köparen ska vara permanent bosatt i utlandet för att kunna beviljas denna typ av registrering. Den kan även beviljas för oregistrerade men begagnade fordon.

    Transportstyrelsen beviljar dock inte tillfällig registrering om fordonet inte får användas på grund av obetalda skatter eller avgifter, eller
    fordonet har ett körförbud eller ett föreläggande (det vill säga skyldighet enligt lag) om kontrollbesiktning. (Fordonet ska ha en giltig besiktning under den tid som den tillfälliga registreringen gäller.)

    Observera att detta sätt innebär att den utländske köparen måste kunna uppge en svensk adress, c/o eller annan, eftersom Transportstyrelsen då skickar ut de nya speciella tillfälliga registreringsskyltar som denna typ av registrering leder till. Det tar viss tid, eftersom ansökan och trafikförsäkringsbevis med mera ska sändas in i original och ärendet ska behandlas. Dessutom bör man även räkna med tid en för postgången tills den nya ägaren fått sina tillfälliga registreringsskyltar. Om köparen till exempel endast är i Sverige över dagen och dessutom saknar svensk adress, kan detta sätt alltså inte tillämpas. Se då istället variant 2 nedan.

    Variant 2: Avregistrering genom export
    Om man säljer ett begagnat fordon till en person bosatt i annat land och inte har möjlighet att välja variant 1 ovan, innebär det ett utökat ansvar för den svenske säljaren. Det beror på att ärendet betraktas som en export och inte ett ägarbyte. För att fordonet ska kunna avregistreras, ska säljaren sända in följande till Transportstyrelsen, 701 81 Örebro:

    Fordonets båda registreringsskyltar (om fordonet endast har en registreringsskylt, till exempel motorcykel, traktor, moped klass I, terrängskoter, terränghjuling, snöskoter, motorredskap eller släpvagn, ska den enda registreringsskylten sändas in)
    Fordonets senast utfärdade registreringsbevis del 2 i original, om ett sådant har utfärdats. I annat fall det registreringsbevis som finns. Man kan kontrollera om ett nytt registreringsbevis har utfärdats eller inte genom att kontakta Transportstyrelsen. På handlingen ska säljaren markera att fordonet ska avregistreras med orsak export samt underteckna. Eftersom ingen registrering av ett ägarbyte kommer att ske, på grund av köparens avsaknad av svenskt personnummer, finns det inget krav på att köparen ska skriva under eller namnges, men naturligtvis är detta ett bra tillfälle att notera namnet om kontakt behöver tas i efterhand av andra anledningar.
    kopia på mottagarlandets tullhandling som klart visar att fordonet ifråga har förtullats, eller en kopia på ett registreringsbevis som utfärdats i mottagarlandet då fordonet registrerats där istället.
    När samtliga tre saker har kommit till Transportstyrelsen, avregistreras fordonet. Om någon av dem saknas, kommer fordonet inte att avregistreras utan kvarstår då i det svenska vägtrafikregistret (ända tills kraven är uppfyllda) med säljaren som fortsatt registrerad ägare. Det kan ta tid för köparen att få fordonet registrerat i mottagarlandet och därmed få fram en kopia på en registreringshandling. En annan svårighet kan vara att fordonet kanske först ska renoveras eller ställas i ordning och att det hela därför drar ut på tiden.

    Säljaren är den som i slutänden ansvarar för att de tre delarna i punkterna ovan blir insända till Transportstyrelsen.

    Observera att fordonet är både fordonsskattepliktigt och trafikförsäkringspliktigt om det inte är avställt.

    /Puppa

  • Turboplingen

    Om man är nybörjare och inte tar reda på allt man måste göra utan bara lyssnar på "köparen" så kan man bli ordentligt lurad. Bara läsa på internet om man söker på det.

  • ewis1

    Tack för tipsen. Eftersom jag aldrig har sålt en bil förut så hoppas jag på en svensk köpare denna gång, det låter som minst bekymmer för min del.

Svar på tråden Sälja bil utomlands?