• Lantis75

Lagad mat på kvällen?

Har 2 killar som kommer hem från dagis 17.20 4 dagar i veckan då jag jobbar till 17. Undrar hur alla får till det med lagad mat på kvällen, hinns helt enkelt inte med. Det blir ofta sent, 19.00, barnen är tjuriga, dricker mycket innna läggdags mm... Kan man ge macka till kvällsmat 4 dgr i ve och laga mat resten av dagarna?? Hur gör ni?

• Svar på tråden Lagad mat på kvällen?
  • luckyme83

har inga stora barn, men när jag jobbade sent brukade jag laga mat dagen innan som man sen kunde värma i micron när man kom hem...

• Lantis75

Hua, låter inte som mig. Jag är dålig på att förbereda... Får väl ta mig i kragen.

• Hannah76

Det finns ju mycket som går snabbt att laga, som tex pasta.
    Eller så får du förbereda innan.

• 071001

Macka till middag? Nej, det tycker jag inte är ok alls. Laga mer mat och lägg i lådor, bara att värma upp äta. De gånger du väl lagar mat gör du extra stor laddning, det kallas inte för att förbereda.

• MartinaE

Ja du får ta dig i kragen. Vill inte låta elak men macka som kvällsmat känns inte helt okej. Okej om det blir någon gång ibland, men då kan du väl kanske koka havregyrnsgröt till så det blir lite mer mättande? Finns massa enkla rätter som går snabbt att göra.

• Lantis75

Tar gärna emot konkreta tipps på maträtter, och då menar jag inte köttfärssås och stroganoff. Har en man som pga övervikt inte gärna äter pasta för ofta....
    Annars tack för svaren!

• Bumba

Hemlagad lasagne med färska plattor tar max 40min att laga iordning.
    Soppor med macka till är också snabblagat.
    Pasta/mos med korv och köttbullar går fort om du inte måste skala och koka potatisen först.
    Basmatiris är snabbkokat. Ta fram kyckling och kött på morgonen så det hinner tina. Då går den maten också snabbt.

De flesta maträtter jag lagar på vardagarna är klara inom 45min. Det är den tiden jag har på mig innan barnen är alldeles förstörda. Vi äter "riktiga" middagar varje dag i veckan.
    Lycka till.

• Bliglin

Laga mat på helgen och plocka fram matlådor att micra de fyra dagarna. Moussaka är ju en klassiker istf lasagne. Eller varför inte veg lasagne utan bechamel och ost om din sambo tänker på vikten.

Fast jag tvivlar på att mackor till middag 4ggr/vecka är bättre för sambons vikt än pasta!?

Snabba bra måltider är annars t ex couscous med te x fiskbullar i dillsås och snabbuppkokta frysta grönsaker. Blomkål, broccoli, majs och ärter blir klara på 5 minuter. Man kan koka upp ärtor och majs i vattenkokaren om man har riktigt bråttom. I samma vatten som man slår över couscousen...

• Elli47

Jag slutar mellan 18-18.30 varannan vecka och barnen kommer hem 16.30, de får alltså vara ensamma fram tills jag kommer hem. De brukar äta något lätt när de kommer hem, frukt eller fil eller något sånt. Sen när jag kommer hem så fixar jag något snabbt, brukar ofta ha färdig mat som bara behöver värmas.

• Lincon

Laga något snabbare de dagarna?

Imorgon t.ex. slutar jag skolan 17.15 och jag lagar nästan alltid maten hemma. Imorgon tror jag att vi äter en snabb paella med majs, paprika, lök, vitlök, ärtor och kyckling av färdiggrillad kyckling från scharken. Kankse slänger ner några räkor också. Det tar ca 25 minuter att fixa ihop.

Lax i ugn (fryst=25 min, färsk=15 min) med t.ex. ris eller potatis (25 min) + kokta grönsaker och sallad till.

Linsgryta med pasta tar ca 15 minuter att röra ihop.

Kycklingsallad med lufttorkad skinka + några goda röror till, t.ex. på chrevré eller avokado gör det mer mättande.

Svar på tråden Lagad mat på kvällen?