• fam kaos

Egen pärm på dagis?

Funderar lite på det här med pärmar på dagis, de brukar ju alltid samla varje barns saker i en egen pärm. Är det vanligt att man själv får ta med pärm när barnet börjar på dagiset?
    En pärm är ju inte dyr så det är ju ingen kostnad men brukar man verkligen stå för det själv?

• Svar på tråden Egen pärm på dagis?
  • guppyn

Alla förskolor gör olika där, men om de säger att du ska ta med en pärm så betalar de inte den för dig sedan. Denna pärm är inte förskolans utan ditt barns som han/hon får med sig hem sedan.

• fam kaos
    guppyn skrev 2009-09-30 14:23:44 följande:
    Alla förskolor gör olika där, men om de säger att du ska ta med en pärm så betalar de inte den för dig sedan. Denna pärm är inte förskolans utan ditt barns som han/hon får med sig hem sedan.
    Nej det är klart att de inte betalar den sedan. Det jag menade mer var att hans tidigare förskola och alla förskolor jag tidigare kommit i kontakt med stått för pärmarna, dessa röda eller blå standardpärmar eller också en lite hårdare mapp.
    Jag har aldrig varit med om att man behövt ta med själv tidigare.
  • guppyn

Det beror kanske lite på hur snål rektor man har, hi hi. Hade en rätt snål där jag jobbade en gång

• édes80

Kanske beror på alla indragningar som måste göras på de flesta förskolor just nu.

Ett litet PS. Minns då jag gick på lekis på 80-talet, då fick man själv ta med sig en pärm och det kändes verkligen personligt :)

• fam kaos
    guppyn skrev 2009-09-30 14:29:51 följande:
    Det beror kanske lite på hur snål rektor man har, hi hi. Hade en rätt snål där jag jobbade en gång
    Rektorn verkar jättebra men det är mer komunen som är hemsk, de sparar in mer och mer på barnen hela tiden medans de lägger en massa pengar på nya komunhuset. Tidigare fick 15 tim barnen gå fyra tim fyra dagar i veckan så de kunde vara med om den viktiga maten, det här att äta tillsammans med andra barn.
    Det har ändrats nu för att spara pengar så nu får de bara gå tre tim, fem dagar i veckan så de inte är med över maten.
  • fam kaos
    édes80 skrev 2009-09-30 14:30:50 följande:
    Kanske beror på alla indragningar som måste göras på de flesta förskolor just nu.Ett litet PS. Minns då jag gick på lekis på 80-talet, då fick man själv ta med sig en pärm och det kändes verkligen personligt :)
    Det gjorde jag med men jag minns inte detta med pärm, däremot minns jag hur stor man kände sig när man fick följa med och hämta matvagnen och det får barnen på sonens förskola göra med.
  • Ariella

Vi fick ta med en egen pärm till vår dotter vill jag minnas. Privat förskola. Helt okej tycker jag, kostar oss inte många kronor och de pengarna kan förskolan lägga på andra saker.

• fam kaos
    Ariella skrev 2009-09-30 14:35:31 följande:
    Vi fick ta med en egen pärm till vår dotter vill jag minnas. Privat förskola. Helt okej tycker jag, kostar oss inte många kronor och de pengarna kan förskolan lägga på andra saker.
    Ja som nytt komunhus så de som styr och ställer i komunen kan ha det riktigt bekvämt och skönt. Förlåt ironen men de kronorna går inte till barnen, inte i vår komun iallafall.
  • guppyn

Om du gillar att pyssla lite så kan jag tipsa dig om något som en del föräldrar gjorde där jag jobbade. De köpte en pärm med plastfickor på framsida och sidan, skrev sedan ut ett a4 foto med namn att ha på framsidan och skrev barnets namn fint och satte det på sidan. De pärmarna var superfina och personliga.

• guppyn

Sen när satsade kommunerna pengar på barnen? Suck.

• fam kaos
    guppyn skrev 2009-09-30 14:38:08 följande:
    Om du gillar att pyssla lite så kan jag tipsa dig om något som en del föräldrar gjorde där jag jobbade. De köpte en pärm med plastfickor på framsida och sidan, skrev sedan ut ett a4 foto med namn att ha på framsidan och skrev barnets namn fint och satte det på sidan. De pärmarna var superfina och personliga.
    Åååååh det vill jag göra, vart hittar man de pärmarna?
  • guppyn

De finns nog på de flesta ställen skulle jag gissa.

Svar på tråden Egen pärm på dagis?