• Kapten Grön

Bärsele för större barn...

Tänkte kolla om det är någon som har tips angående bärselen för större barn? Vår son är två år, väger 15 kg och älskar att bli buren vart vi än ska. Vi har en ringsjal som inte funkar längre, han är ju ganska rörlig nuförtiden och den bara glider omkring och sen är han ur den på nolltid... Så nu är jag ute efter ett bärsele, men vet inte vilket jag ska välja... Är det någon som har något bra förslag :) ? Har kollat in menduca och patapum, båda verkar bra... svårt...

• Svar på tråden Bärsele för större barn...
  • cicci85

Jag har en manduca och den är superbra! Kan lätt bära 1-åringen på 11 kg och 4-åringen som väger 20 kg har jag inga problem att bära 20 min, längre har det inte behövs så jag vet inte hur länge jag skulle orka
    Man kan ju förlänga ryggtyget på den så det passar både småttingar och större!
    Patapum hade jag när han va mindre, men det va ju den minsta modellen, gillar iaf manducan mycket bättre!

• Marlene

Vilken sele man gillar är nog en smaksak, vi har en ergo som har funkat super bra för oss

• Kapten Grön

Tack för era svar :).
    Jag tror faktiskt att det lutar mot en manduca, har kollat runt lite mer på nätet och det verkar som det finns många som är nöjda med just den. Tänkte kolla med dig cicci85, är det lätt att ta i och ur barnen ur selet? När man är ute och går och så? För ibland är det så att vår kille först vill gå en stund, sen bäras en stund, så då är det bra om den är smidig på det sättet...

• Lilla Lycka

Jag har en Manduca. Det är lätt att få i och ur barnet när man är ute och går, bara man har nånstans att lägga selen när den inte används för annars släpar remmar och spännen i marken. :) Bär du honom på ryggen är selen som en ryggsäck ungefär med spänne fram mellan axelbanden. Bär du på mage har du banden korsade på ryggen.
    Kolla in på sjalbarn.se så kanske du kan hitta en billig begagnad.

• cicci85

det är jättelätt att ta ur barnet och sätta tillbaka det!
    Jag brukar ha kvar selen på mig och jag inte har vagnen med mig oxå. Bara att knäppa remmarna igen så släpar de inte

• Meli

Vi har en Ergo till vår pojke, 1,5 år och även vår dotter sitter däri ibland, hon fyller 3 nu i oktober. Den selen fungerar upp till 18 kilo.

• Marlene
    Meli skrev 2009-10-01 19:27:39 följande:
    Vi har en Ergo till vår pojke, 1,5 år och även vår dotter sitter däri ibland, hon fyller 3 nu i oktober. Den selen fungerar upp till 18 kilo.
    Den fungerar längre, den förra rekommendationen var 27 kilo men dom ändrade för dom ville inte att folk skulle skada sig
  • Meli
    Marlene skrev 2009-10-01 19:43:25 följande:
    Den fungerar längre, den förra rekommendationen var 27 kilo men dom ändrade för dom ville inte att folk skulle skada sig
    Oj, tom.... min äldsta är sugen på att sitta, men var rädd att selen skulle bli förstörd. Han väger väl 23, så det blir ju inte länge i så fall....
  • Flickan och kråkan

Tänkte bara tipsa om att kolla bärselarnas mått, framförallt höftbältet. Manducan är en jättebra bärsele....men för stor för mig

• Miss Maya

Hur lång är du då och vad väger du? Om det är okej att jag frågar?

Flickan och kråkan skrev 2009-10-01 20:33:25 följande:
    Tänkte bara tipsa om att kolla bärselarnas mått, framförallt höftbältet. Manducan är en jättebra bärsele....men för stor för mig
  • Flickan och kråkan

Miss Maya skrev 2009-10-01 20:35:11 följande:

Hur lång är du då och vad väger du? Om det är okej att jag frågar?
    1.60 och 47-48 kg, och smalaxlad. Eden baby har mått på alla de ergonomiska bärselarna om du har funderingar.
  • Miss Maya

Aha, jag är lika lång som dig, men väger några kg mer. Och jag är inte särskilt smalaxlad så då kanske manducan skulle vara ett alternativ för mig ändå. Fast jag är ändå inne på Becon mest fortfarande.

Flickan och kråkan skrev 2009-10-01 20:37:56 följande:
    Miss Maya skrev 2009-10-01 20:35:11 följande: 1.60 och 47-48 kg, och smalaxlad. Eden baby har mått på alla de ergonomiska bärselarna om du har funderingar.
  • Miss Maya

Men tack för tipset om att Eden har alla mått! Ska kolla där! Funderar på att åka dit nästa vecka och testa selarna också.

Flickan och kråkan skrev 2009-10-01 20:37:56 följande:
    Miss Maya skrev 2009-10-01 20:35:11 följande: 1.60 och 47-48 kg, och smalaxlad. Eden baby har mått på alla de ergonomiska bärselarna om du har funderingar.
  • Miss Maya

Aha. Nu ser jag att minsta mått för höftbältet på Manducan, som jag ville ha först, är 87 cm. Då är det nog inget för mig. Det kan ligga och balansera på gränsen där och det är ju tråkigt om man känner att man inte kan spänna åt ordentligt!

Tack så mycket för detta Frösöblomster!

Svar på tråden Bärsele för större barn...