• Väntarochlängtar

Hjälp mig.. Behöver förslag till samarbetslekar.....( för vuxna)

Hej!

Läser en kurs som heter "Pedagogiskt ledarskap" på Komvux och jag ska redovisa nu på onsdag genom att aktivera med mina kurskamrater med en lek (tex samarbetslek) eller någon typ av pyssel som man kan göra på egen hand eller tillsammans med någon..

Jag ska vara "ledare" och leda mina klasskamrater i en aktivitet helt enkelt..Har ni något tips på VAD jag kan göra?
    Har letat lite på nätet men inte något som jag har fastnat för direkt...

MYCKET tacksam för tips!

• Svar på tråden Hjälp mig.. Behöver förslag till samarbetslekar.....( för vuxna)
  • crabban

Tjaa.. en samarbetslek kan ju t ex vara den där alla deltagare kopplar någons hand, huller om buller. Man ska hålla någon i höger hand och någon i vänster så att det blir så trassligt som möjligt, tills alla håller någon i båda händer. Sedan ska man försöka reda upp trallset genom att se hur folk håller, vem som behöver kliva över var och så vidare. Är du med? (Lite knivigt att förklara märker jag)

• Storm07

Jag har gjort en jätteroligt och lärorik övning en gång. Men man behöver vara fler än 10 personer och det tar ett par timmar. Alla deltagare får täcka över ögonen så de inte ser något. Därefter får de ett lååångt rep som de ska forma till en perfekt fyrkant och alla deltagare ska stå runt fyrkanten och hålla i repet. Det är otroligt nyttigt att se vilken roll man tar i kaoset och hur väl man samarbetar med varandra.

En annan sak man kan göra är att montera ihop små "kinderäggsgubbar" genom att en person sitter med ryggen mot någon annan. Ena personen har instruktionen och den andra delarna. Figuren ska sättas ihop korrekt och de får bara kommunicera via tal.

• LindizJ

jag kan en kul samarbetslek....
    man måste ha några duplolegoklossar..man ska vara i par och båda ska ha exakt likadana klossar..den ena bygger en modell med hjälp av dessa klossa utan att visa modellen för den andra.
    den som byggt ska nu beskriva modellen och den andra ska bygga en likadan modell med hjälp av beskrivningarna

• LindizJ

oj,såg att det var ju en liknande som storm sa med kinderäggen....principen är ju densamma på min lek

• LindizJ

man kan ju göra någon form av labyrint och så tävlar man i par där den ena har bindel för ögonen och ska gå genom labyrinten på tid, med hjälp av den andres instruktioner

• Väntarochlängtar

LindizJ- jo det gick jättebra! Efter ha pratat med läraren så bestämde vi att jag skulle ta en samabetsövning nästa gång eftersom denna redovsningen skulle ta ca 10- 15 min.
    Denna gången valde jag att ta och redovisa handalfabetet (teckenspråk) eftersom jag kan det men om ett par veckor igen ska jag ha en samarbetsövning....
    Alla fick varsin stencil med handalfabetet och så fick de lära sig handalfabetet ( de härmade mig) och sen frågade jag dem vad det hette och så fick de säga sitt namn..

Sen fick klassen (som vid alla redovisningar) skriva ner 3 postitiva saker och ge ett gott råd-som man sen får läsa och det blir ju en "hint" om hur själva redovisningen gick till och vad man ska tänka på vid nästa redovisning...
    Jag fick inga goda råd... Med andra ord så gick det jättebra!

• LindizJ

låter ju jättebra..! berätta sedan vilken samarbetsövning du valde..och hur det gick!

• Väntarochlängtar

Nu ska jag ha redovisning igen och den ska ta ca 15-20 min..Någon som har tips på samarbetsövning eller något annat som jag kan lära till mina klasskompisar typ servettvikning, lekar- ja..whatever egentligen...

• halstabletten

En samarbetsövning som jag faktiskt blev varse om på ett bröllop är en lek där man indelas i par som tävlar mot varandra. Varje par får typ tre uppgifter, tex slå in en present, byta blöja på en docka, och trä ett påslakan på ett täcke, och de ska lösa denna uppgift TILLSAMMANS, kruxet är bara att de måste hålla varandra i hand hela tiden. Med andra ord ska de använda tjejens vänsterhand och killens högerhand för att lösa uppgiften. Jättkul och lagomt knepigt

• ynklig

ska du aktivera dem alltså? vi gjorde en ganska kul sak en gång. det gick ut på att man parade ihop sig två och två, slumpvis. sedan skulle man spela upp en "scen".. exempelvis: du går på bussen och har en dispyt med busschauffören eftersom du glömt dina pengar, ni beställer mat på en restaurang etc. alla par har olika scener.
    kruxet är att replikerna består av siffror.. alltså den ena säger 123, och den andra säger 45678. och den första fortsätter med 9 10 11 12 osv. det hela hänger alltså på tonfall och kroppsspråk.

förstår du? det var verkligen kul.. jag kan försöka förklara närmre om du är intresserad..

Svar på tråden Hjälp mig.. Behöver förslag till samarbetslekar.....( för vuxna)