• Danitra

Jag orkar inte MED att ta hand om ett spädbarn. Ändå skaffar jag barn!

Jag AVSKYR att ta hand om spädbarn. Det är tråkigt, jobbigt och frustrerande. Därför tänker inte jag vara hemma den första tiden när jag får barn nu i mars. För trots att jag inte gillar spädbarnsvård så kan jag vara en kick-ass mamma. 

Och vet ni vad ni andra - det är OK att känna som jag. Man måste inte hamna i bebisbubbla, vilja "boa" och älska barnvagnspromenader för att få vara mamma. Man kan få fortsätta jobba, skita i amningen och "bara" vara förälder på deltid.
    Tänkte bara säga det!
  • Svar på tråden Jag orkar inte MED att ta hand om ett spädbarn. Ändå skaffar jag barn!
  • Starkast

Jag är inte heller någon optimal bebismamma

Första 2-3 veckorna är mysiga när bebben är så liten. Sen tycker jag det är en skittråkig period tills barnet lär sig krypa och gå. nu när min yngsta är 5år är det underbart att vara mamma

• elinamedtheo

Visst, jag tycker väl inte det är solsken varje dag men oftast tycker jag det är roligt. Fast det är okej att känna som du gör. Absolut, varför inte?

• Danitra
    elinamedtheo skrev 2009-09-30 18:33:31 följande:
    Visst, jag tycker väl inte det är solsken varje dag men oftast tycker jag det är roligt. Fast det är okej att känna som du gör. Absolut, varför inte?
    För att vissa anser att man inte borde skaffa barn om man inte tänker vara hemma med dom.
  • deza

va skönt att inte bara ja känner så här, vår bäbis skriker o är grinig en del,typ varannan dag är hon på bra humör, skrattar, gurglar men sen så kan man inte ens gå in i en affär, då är ja skitnervös över att hon börjar skrika o det gör hon! svinhögt dessutom,nu vågar ja inte gå på stan el gå till affären o när min sambo kommer hem är ja helt färdig, tycker inte alls att det gått som ja ville, ibland undrar ja om ja e den där mammatypen. just nu skulle ja aldrig skaffa fler barn. går dem här känslorna över? ska tillägga att hon blir två månader nästa vecka.

• Danitra
    deza skrev 2009-09-30 18:41:14 följande:
    va skönt att inte bara ja känner så här, vår bäbis skriker o är grinig en del,typ varannan dag är hon på bra humör, skrattar, gurglar men sen så kan man inte ens gå in i en affär, då är ja skitnervös över att hon börjar skrika o det gör hon! svinhögt dessutom,nu vågar ja inte gå på stan el gå till affären o när min sambo kommer hem är ja helt färdig, tycker inte alls att det gått som ja ville, ibland undrar ja om ja e den där mammatypen. just nu skulle ja aldrig skaffa fler barn. går dem här känslorna över? ska tillägga att hon blir två månader nästa vecka.
    Det blir snabbt bättre med tiden. Sen ser man till att sambon/maken är hemma med nästa barn!
  • Mrs Cykel

Jag gillade inte heller den första tiden och kände mig ganska deprimerad ärligt talat. Trots det har jag varit hemma hela tiden, och nu är dottern 14 månader.

Självklart är det okej att känna som du! Huvudsaken är väl att NÅGON är hemma och ger den lilla/lille den trygghet, värme och kärlek som den behöver. De behöver ju knyta an till någon.

Får man av nyfikenhet fråga om det är ditt första barn eller om du har fler?

• Danitra
    Mrs Cykel skrev 2009-09-30 18:45:21 följande:
    Jag gillade inte heller den första tiden och kände mig ganska deprimerad ärligt talat. Trots det har jag varit hemma hela tiden, och nu är dottern 14 månader. Självklart är det okej att känna som du! Huvudsaken är väl att NÅGON är hemma och ger den lilla/lille den trygghet, värme och kärlek som den behöver. De behöver ju knyta an till någon. Får man av nyfikenhet fråga om det är ditt första barn eller om du har fler?
    Jag tror det är många som känner så här. Många fler än dom få som vågar erkänna det och det tycker jag är synd. 
  • siamusen

Små bebisar är skittrista. Tycker de blir lite roligare runt 6 manader. Runt 4 manader om jag anstränger mig

• Danitra
    siamusen skrev 2009-09-30 19:04:18 följande:
    Små bebisar är skittrista. Tycker de blir lite roligare runt 6 manader. Runt 4 manader om jag anstränger mig
    Jag kan kompromissa till 8 månader. Men helst väntar jag tills dom är 18 månader innan jag kan börja njuta av hela dagar i deras sällskap.
  • siamusen
    Danitrass skrev 2009-09-30 19:05:14 följande:
    Jag kan kompromissa till 8 månader. Men helst väntar jag tills dom är 18 månader innan jag kan börja njuta av hela dagar i deras sällskap.
    Ja, kanske. Fast det blir lättare med andra (tredje etc) barnet för man har annat att koncentrera sig pa samtidigt. Första barnet blir det ju mest uppenbart med, tycker jag
Svar på tråden Jag orkar inte MED att ta hand om ett spädbarn. Ändå skaffar jag barn!