• Anonym (Huh?)

Manlig läkare på VUL?

Hej! Jag ska göra ett VUL om 1½ vecka,
    och har fått reda på att det är en manlig läkare.
    Nån som vart med om det?

Jag tycker att det känns jobbigt som det är, att fläka upp
    sig inför en främmande människa.. Att denne sen är man
    gör att det känns lite extra jobbigt. Tror jag.. :S

• Svar på tråden Manlig läkare på VUL?
  • Anonym (Maria)

Jag var på VUL med en manlig läkare och innan dess trodde jag inte jag skulle velat men då brydde jag mig inte det minsta. Det är ju det lilla livet som man tänker på :)

• Kicki86girl

Jag hade en manlig läkare när jag gjorde mitt VUL för 2 veckor sen och han var jätteduktig och det kändes inte alls konstigt, man tänker inte så mycket på det då utan vill bara veta om bebben lever och mår bra.

• stora lilla J

Jag har ofta haft manliga läkare på vul, ser inte alls något konstigt med det. Det är ju en läkare, oavsett kön!

• silverhjärta

Hade manlig när jag gjorde VUL och jag bryr mig inte det minsta om vilket kön det är på läkaren oavsett vilken slags läkare det är. Min man var också med och kanske ser han annorlunda på saken, har inte frågat. Å andra sidan var det några läkargubbar som stack in handen innan förlossningarna men det har inte varit några problem för honom. En av läkarna ser han nästan som en gud så det är nog inga problem.

Don´t drink and derive!
  • vill bli mamma 2009

Jag har haft manlig gynläkare och det fungerade kanon. De är så proffsiga och så medvetna om att endel tycker det känns lite konstigt med en man, så de gör att man känner sig bekväm.

• ThisIsMe

Läkare som läkare! Kan lova att dig att en manlig gynekolog inte tycker att de kvinnliga könsorganen är särskilt upphetsande.

• Lalalong

Anonym (Huh?) skrev 2009-09-30 19:14:43 följande:

Hej! Jag ska göra ett VUL om 1½ vecka, och har fått reda på att det är en manlig läkare. Nån som vart med om det? Jag tycker att det känns jobbigt som det är, att fläka upp sig inför en främmande människa.. Att denne sen är man gör att det känns lite extra jobbigt. Tror jag.. :S
    Jag har gjort 6 VUL i mitt liv. 5 av de gjordes av manliga läkare.
    Jag trodde också det skulle kännas jobbigt första gången, men det gick av bara farten och var väldigt "kliniskt" eller vad man ska säga. Så det kändes faktiskt inte konstigt alls.
    Lycka till
  • Lindreas

Jag har haft en manlig läkare en gång, och i början tyckte jag det var jobbigt, han var ung och såg bra ut nämligen, och jag var yngre än jag är nu. Men när han väl började så gick det superbra, han var jätteduktig och berättade vad han gjorde och varför, och dessutom frågade han om jag ville att en sköterska skulle vara med vid undersökningen. Inget att vara orolig för, ofta kan manliga läkare vara mer försiktiga än kvinnliga till och med! :)

• Turboplingen

Jag va på ett antal vul med dottern, då både kvinnlig och manlig. Och jag måste säga det att de manliga var mycket bättre än de kvinnliga. De förklarade mer och visade mer än de kvinnliga

• Anonym (Cissi)

Jag har haft manliga läkare på tre VUL och kvinnliga på två. Måste säga att männen har varit EXTREMT mycket bättre än kvinnorna. Kvinnorna är mer hårdhänta och kyliga medan männen är mer lyhöra och försiktiga. Inget konstigt alls med en manlig läkare...dom ser ju muttor dagarna i ända!

• Lindreas

Anonym (Cissi) skrev 2009-09-30 20:18:18 följande:

Jag har haft manliga läkare på tre VUL och kvinnliga på två. Måste säga att männen har varit EXTREMT mycket bättre än kvinnorna. Kvinnorna är mer hårdhänta och kyliga medan männen är mer lyhöra och försiktiga. Inget konstigt alls med en manlig läkare...dom ser ju muttor dagarna i ända!
    Haha, ja! Det är ju knappast för upplevelsen man blir gynekolog. ;) Men jag håller med, manliga är mer försiktiga, kanske för att de inte vet exakt hur det känns? Och de förstår att man är i en utsatt position.
  • Gris78

Hej, :)

Lite nyfiken på ämnet då jag aldrig gjort undersökningen ni pratar om. (Har inga barn i nuläget)

Är det någon som vill berätta generellt vad gör de på en VUL undersökning?
    - är det som ett besök hos gyn eller??

Tack snälla :)

• Lindreas

Som ett besök hos gyn, förutom att de för in en stav i underlivet, som är själva ultraljudet liksom. Den förs fram och tillbaka för att hitta bästa vinkeln, och sedan får man se på skärmen, vad läkaren ser. Inte smärtsamt, det minsta, men aningens obehagligt ibland. :)

• Helstsyskonnu

Min fertilitetsläkare är en man och innan jag blev gravid den här gången hade jag gjort säkert 30 vul hos honom - faktiskt så känns det inte så konstigt alls (förutom att det ju aldrig är jättebehagligt i en gynstol).

Vid ett vul så kollar de ju desstuom inte på själv underlivet eller vad man ska säga, dvs det är ju ingen undersökning där läkaren känner på något utan bara tittar på skärmen efter att vul-apparaten är införd, så det är mindre obehagligt än en vanlig gynundersökning tycker jag.

• bellanbus

Min erfarenhet är också att manliga gynläkare är mycket mer försiktiga och faktiskt bättre på att både förklara och bättre överlag på att undersöka.

• Anonym

Jag har bara haft manliga läkare på VUL. Den första kändes mycket oförsiktig och gjorde mig illa till mods, men den andra var hur bra som helst. Numera brukar jag säga till att jag tycker att det är lite obehagligt och då brukar de vara extra varsamma. Men om du TS tycker att det är väldigt obehagligt brukar det inte vara något problem om man ber att få en kvinnlig läkare. Lycka till oavsett hur du gör!

• Jag kom inte på något bättre

Själv så tycker jag att det var pinsamt nog att en kvinna va där nere och höll på... Men jag vet att när jag satt i väntekön på kk för att fastställa hur långt gången jag var så var det en tjej innan mig som fått en manlig, hon frågade (snällt såklart) honom om det var möjligt att få en kvinnlig och förklarade att det kändes konstigt osv att ha en manlig gynekolog. Han sa "ja visst" och hämtade en kvinnlig. Så om du frågar (du kan ringa och säga till receptionsten) om du kan få en kvinnlig så är jag rätt säker på att du kommer få det också.

• Pimpinellan

Har gjort MASSOR med VUL och mestadels bara haft manliga läkare. Funkar bättre än med kvinnliga t.o.m! Det är deras jobb och de tänker inte som du gör. Men vill du absolut inte så byt.

• Lizzyzz
    Anonym (Huh?) skrev 2009-09-30 19:14:43 följande:
    Hej! Jag ska göra ett VUL om 1½ vecka,och har fått reda på att det är en manlig läkare.Nån som vart med om det? Jag tycker att det känns jobbigt som det är, att fläka uppsig inför en främmande människa.. Att denne sen är mangör att det känns lite extra jobbigt. Tror jag.. :S
    det är väl inget konstigt?
    gjorde Vul i maj i år och det var en manlig läkare..

de flesta gynekologer jag varit till har varit män. Visst känns de lite konstigt men tänk på att det är deras jobb och han bryr sig nog verkligen inte om dig på någon annat sätt än att du är en pasient..

Du kan ju inte vara garanterad få kvinnliga läkare etc vid födseln av ditt barn heller.
    har själv 2 gånger varit med om manligt inne på förlossningen.. och så länge dem gör sitt jobb är jag nöjd.
    Sandra 02, Lucas 03, Tor & Caroline 05, BF 091109
  • Verkligen

Jag har gjort 5 st vul hos manliga gynläkare.
    Tycker dom oftast är mycket bättre. Dom är mer sakliga och noggranna har jag fått uppfattningen om.

Nu är det väl så att dom ska ha en kvinnlig sköterska närvarande i rummet. Det sa gyndoktorn sist men om det stämmer vet jag inte. Jag har vart ensam med de flesta av läkarna, men som sagt, sist så kallade han på en kvinna och sa att dom "måste" göra det.

♥ BF 18 November 2009 ♥ www.somvemsomhelst.blogg.se
Svar på tråden Manlig läkare på VUL?