Får man adoptera som ensamstående?
Hade inte tänkt adoptera nu ,skulle vilja göra de i framtiden kanske om jag träffar någon men ubdrar bara om man får de som ensamstående mamma?
Hade inte tänkt adoptera nu ,skulle vilja göra de i framtiden kanske om jag träffar någon men ubdrar bara om man får de som ensamstående mamma?
Ja vissa från länder får man göra de. Gå in på ngn adoption sida å läs
Eftersom du har de här funderingarna tycker jag att du genast ska anmäla dig som sökande i minst en adoptionsorganisation. Köerna för adoption är väldigt långa och speciellt för ensamstående då det inte är så många länder som accepterar singlar. Sökandeavgiften ligger på 2000-3000 kr och betalas en gång per år. Du behöver inte göra mer nu utan om du en dag sen vill adoptera anmäler du dig till obligatorisk föräldrakurs och sedan hemutredning. Då har du troligen ett bra köläge.
Visst kan du det! Det är inte helt ovanligt att ensamstående mammor väljer att adoptera. Ofta har då det/de biologiska barnen hunnit upp i skolåldern eller mer, men jag känner även till någon familj där det biologiska barnet fortfarande är i dagisåldern. Finns säkerligen fler.
Just nu tror jag inte att ett eller ett par tidigare barn i familjen är något hinder på någon av de kontakter som barnlösa singlar kan ansöka från. Som redan påpekats, ställ dig snarast som sökande i någon organisation som har flera möjligheter för ensamstående. Sedan kan du i lugn och ro fundera på adoption.
Välkommen in i singeladoptionsvärlden!
Visst kan man adoptera som singel, men det är få länder som accepterar singlar. Det ca 5-6 års väntetid för att adoptera som singel och kommunen ger bara medgivande tom den året man fyller 42 år (vissa är snälla och kan förnya när man är 43 år). Kan du tänka dig ett lite äldre barn typ 6-7 år eller barn med svårare special need kan väntetiden vara kortare.