• Indianica

Men åååååh, det har gått en propp, hur sjutton gör man?

Pinsamt, men i lägenhet var det väl bara att trycka på en grej när proppen gick, men i vårt hus verkar det vara en hel vetenskap!!! Jag fattar ingenting. För det första: Hur ser jag vilken propp som är trasig? Propparna verkar ha gröne eller röd färg i mitten, men det är hela 15 proppar som inte har det innebär det att de är trasiga?

För det andra, kanske en dum fråga, men ska hela hylsan flyga ut eller bara pluppen med färg när proppen går? En av propparna sticker ut lite mer än de andra, innebär det att den sannolikt har gått, men inte flugit så långt kanske)?

Help!!!

• Svar på tråden Men åååååh, det har gått en propp, hur sjutton gör man?
  • Hägerbo

bara pluppen, har ni ingen förtäckning över propparna så du kan se vilket nr de saker som inte har el tillhör

• Meal

Det är bara pluppen med färg som åker ut när proppen går. Men det är inte alltid man ser det så tydligt, ibland lossnar den bara. Om man känner på utsidan av propphållarna rätt efter att proppen har gått så kan man känna att den som är trasig är varm. Men om ni har någon översikt eller så över vilka proppar som går till vad så hittar du nog vilken som ska bytas ut. Viktigt att ta lika många ampere på den nya proppen som det var på den gamla. Lycka till

• linjes

Ploppen åker ut när proppen går,inte hela hylsan..

• mamlan

Det brukar bara vara en liten plupp i mitten av proppen, med liksom en liten fjäder som poppar ut..Hela proppen flyger inte iväg. Den som har ploppat ut på mitten är den trasig..bara att skruva loss, som en glödlampa, och skruva i en ny.

• Indianica

Ok, tack. Nu är kruxet att det saknas färg på hela 15 säkringar och så mörkt är det ju inte i huset...

Förra ägaren har ett schema för vilken säkring som hör till vilket rum, men tydligen har han snurrat till det, så det stämmer inte med rum och plats på säkringen påstår maken. Så hur sjutton ska jag veta vilken jag ska testa att byta om jag misstänker att EN säkring har gått? Är det bara att jobba sig igenom alla 15 misstänkta, byta dem en för en och se vad som händer? Känns halvjobbigt...men det är ingen risk att göra det va? Att man får en stöt eller så?

• mamlan
    Indianica skrev 2009-09-30 19:44:18 följande:
    Ok, tack. Nu är kruxet att det saknas färg på hela 15 säkringar och så mörkt är det ju inte i huset...Förra ägaren har ett schema för vilken säkring som hör till vilket rum, men tydligen har han snurrat till det, så det stämmer inte med rum och plats på säkringen påstår maken. Så hur sjutton ska jag veta vilken jag ska testa att byta om jag misstänker att EN säkring har gått? Är det bara att jobba sig igenom alla 15 misstänkta, byta dem en för en och se vad som händer? Känns halvjobbigt...men det är ingen risk att göra det va? Att man får en stöt eller så?
    Fast färg?? Då har du en typ av säkring jag aldrig sett..mina har ingen färg i mitten som ska försvinna..utan det är själva mitten som pluppar ut. En liten "knapp" som bara är några milimeter stor mitt i säkringen..
Svar på tråden Men åååååh, det har gått en propp, hur sjutton gör man?