• Tinzi

Hur ominstallera Windows XP om skivan inte drar igång när jag startar?

Vi har fått en dator från ett företag som skulle slänga dem, en bärbar ACER med Windows XP 2000 installerat.

Saken är den att när vi startar datorn så står det att man ska logga in som admin, vilket inte går hur vi än gör. Går alltså inte att trycka avbryt, eller OK utan då händer det inget.

När jag stoppar in vår Windows XP skiva för att ominstalla den så startar det inte, måste jag in i det sk. BIOS då & ställa in att datorn ska starta från skivan?

Hur gör jag det isf?!??!

Eller finns det ngt annat jag kan/ska/bör göra?

Oerhört tacksam för hjälpt/svar :)

• Svar på tråden Hur ominstallera Windows XP om skivan inte drar igång när jag startar?
  • Kyle

I datorns bios finns det instälningar för i vilken ordning som den ska söka efter enheter att boota från vid uppstart.

Ange CD-Rom som första enhet och hårddisken som andra. Spara ändringarna och om skivan sitter i kommer den att boota från CD-Skivan.

Bios inställningarna kommer man åt via knappen DEL vid uppstart eller F10 eller någon annan knapp vid uppstart. Du får kolla vad som gäller för er dator.

• c0ol

Underligt företag som ger bort en dator utan att rensa den först tycker jag.

• Tinzi
    Kyle skrev 2009-09-30 21:15:00 följande:
    I datorns bios finns det instälningar för i vilken ordning som den ska söka efter enheter att boota från vid uppstart.Ange CD-Rom som första enhet och hårddisken som andra. Spara ändringarna och om skivan sitter i kommer den att boota från CD-Skivan.Bios inställningarna kommer man åt via knappen DEL vid uppstart eller F10 eller någon annan knapp vid uppstart. Du får kolla vad som gäller för er dator.
    oki, tack dock e jag nog för osmart för å fatta hur jag gör, va inne där igårkväll å fatta tyvärr inte mkt, så har beslutat att be en kompis kompis som kan detta ordna saken.
  • Tinzi
    c0ol skrev 2009-09-30 21:40:24 följande:
    Underligt företag som ger bort en dator utan att rensa den först tycker jag.
    Flyttfirma som ombads slänga allt då dee skulle köpa nytt, men sen sa chefen ta vad ni vill...så enkelt är det
  • Tinzi
    Kyle skrev 2009-09-30 21:15:00 följande:
    I datorns bios finns det instälningar för i vilken ordning som den ska söka efter enheter att boota från vid uppstart.Ange CD-Rom som första enhet och hårddisken som andra. Spara ändringarna och om skivan sitter i kommer den att boota från CD-Skivan.Bios inställningarna kommer man åt via knappen DEL vid uppstart eller F10 eller någon annan knapp vid uppstart. Du får kolla vad som gäller för er dator.
    sen är ju saken också att jag inte hittar till den inställningen du pratar om, gjorde jag det så kanske jag hade klarat det själv :(

Är lite svårt å se då en rand på skärmen hänger sig kvar sedan man startat datorn, en logga typ...som jag hoppas försvinner sen :)
  • Kyle

Annars kanske du hittar information om din Acer modell om du kollar på Acers hemsida. Där borde det också stå vad du ska trycka för att komma in i Bios inställningarna.

• Tinzi
    Kyle skrev 2009-10-01 22:06:29 följande:
    Annars kanske du hittar information om din Acer modell om du kollar på Acers hemsida. Där borde det också stå vad du ska trycka för att komma in i Bios inställningarna.
    lyckades, det står nu: läser från cd-rom men sen startar datorn som vanligt, så antagligen fel sorts skiva nu också :(
  • Jesspa80

Det är inte klassikern att det står megalitet "tryck på en tangent för att boota" ?

• Kyle
    Jesspa80 skrev 2009-10-02 08:35:20 följande:
    Det är inte klassikern att det står megalitet "tryck på en tangent för att boota" ?
    Mycket troligt är det så. Brukar stå något i stil med "Tryck valfri tangent för att boota från CD-Skivan" eller "Tryck mellanslag för att boota från CD-Skivan"
  • Tinzi
    Jesspa80 skrev 2009-10-02 08:35:20 följande:
    hmm när ska det stå? tryckte iaf en massa nu när jag starta upp den och det kom upp en meny (bootmeny)? men se måste jag gjort ngt fel igen för den starta som vanligt igen...
  • Kyle

Det brukar komma upp efter det att datorn gjort uppstarten och gått igenom minnet. Dvs. innan den börjar ladda från hårddisken.

Skärmen skall bli svart med en vit text längst upp där det står vad du ska trycka för att den ska ladda från CD-Skivan.

För att detta skall fungera krävs följande:
    Bios inställt på att först söka på CD-Enhet innan den börjar söka på Hårddisk
    CD-Skivan måste vara bootbar, vilket den också är om det är en Win XP originalskiva. Är det en piratkopia är det inte säkert att den är bootbar.

• Tinzi

Tack för all hjälp, en kille som kan datorer har kollat & konstaterat att skärmens skada skulle kosta mer än datorn är värd att laga. Så vi skrotar den & letar vidare :)

Svar på tråden Hur ominstallera Windows XP om skivan inte drar igång när jag startar?