• Anonym (Pappan)

Verkställighet?

Hur funkar det med verkställighet? För ett år sedan fick vi en dom om att umgänge skulle ske med mig varannan fre-sön. Det har inte blivit av en enda gång, kan jag söka verkställighet nu? Eller är det för sent?

Kan väl säga att det inte direkt har varit tal om sabotage från mammans sida, men det har helt enkelt inte blivit av.

• Svar på tråden Verkställighet?
  • Anonym (Pappan)

Ingen som vet?

• Anonym (hm)

Verkställighet?
    Man kan inet bara verkställa saker så där...du måste verkligen har grund och bevis för att verkställa domen.

Kan du förklara varför har det blivit så. varför har du inte trffat ditt barn om du har ett dom?

• Anonym (insatt)

Anonym (Pappan) skrev 2009-09-30 20:05:20 följande:

Hur funkar det med verkställighet? För ett år sedan fick vi en dom om att umgänge skulle ske med mig varannan fre-sön. Det har inte blivit av en enda gång, kan jag söka verkställighet nu? Eller är det för sent? Kan väl säga att det inte direkt har varit tal om sabotage från mammans sida, men det har helt enkelt inte blivit av.
    - om du gjort vad du kunnat för att uppfylla din del av umgänget då kan du självklart begära verkställighet av domen hos tingsrätten. Men är det så att du slarvat och inte hört av dig, uteblivit etc. då låter det som om samarbetssamtal är en bättre ingång!
  • Anonym (hmm)

Anonym (insatt) skrev 2009-09-30 20:59:35 följande:

Anonym (Pappan) skrev 2009-09-30 20:05:20 följande: - om du gjort vad du kunnat för att uppfylla din del av umgänget då kan du självklart begära verkställighet av domen hos tingsrätten. Men är det så att du slarvat och inte hört av dig, uteblivit etc. då låter det som om samarbetssamtal är en bättre ingång!
    Faktiskt är det svårt att bevisa om ts försökt få umgänge eller inte. Oavsett om ts slarvat eller annat så ska ts begära verkställighet i Tingsrätten. Bf kommer med stor sannolikhet att få betala en större summa pengar varje gång uf inte lämnar ut barnet. Det skulle vara bra dumt att begära verkställighet och inte försöka hämta barnet utan vittnen, bara så du vet ts!
  • Anonym (Pappan)

Jag har inte direkt försökt att hämta barnet, bara ringt någon gång i månaden. Jag vill nu ha det umgänge jag har rätt till men skulle egentligen behöva veta om det går att söka verkställighet såhär långt efteråt. Ser det sämre ut för mig att det gått så lång tid sedan domen utan umgänge? Kan det vara negativt att stämma om verkställighet?

Anonym (hmmm): Barnet vill inte träffa mig, men jag har rätt till det. Hittills har jag lyssnat för mycket på vad barnet vill men nu får det vara bra. Jag har rätt till umgänge.

• gamlingen

Att ringa någon gång i månaden är verkligen inte nog, om du
    vill träffa ditt barn. En månad är oerhört lång tid för ett barn.
    Du skriver också att mamman inte direkt har saboterat.
    Då måste du prata med henne, och säga att du nu vill ordna upp
    umgänget. Det var ju varannan helg det gällde, eller hur?
    Tänk igenom hur det ska vara när du träffar ditt barn.
    Planera och gör det trevligt.

Självklart vill barnet inte träffa dig, när det blivit så sällan.
    Troligen känner det att du svikit. (och det har du ju)

Ta tag i det själv, detta är ingen sak för polisen eller liknande!

• Anonym (insatt)

Anonym (Pappan) skrev 2009-09-30 22:08:52 följande:

Jag har inte direkt försökt att hämta barnet, bara ringt någon gång i månaden. Jag vill nu ha det umgänge jag har rätt till men skulle egentligen behöva veta om det går att söka verkställighet såhär långt efteråt. Ser det sämre ut för mig att det gått så lång tid sedan domen utan umgänge? Kan det vara negativt att stämma om verkställighet? Anonym (hmmm): Barnet vill inte träffa mig, men jag har rätt till det. Hittills har jag lyssnat för mycket på vad barnet vill men nu får det vara bra. Jag har rätt till umgänge.
    - du måste nog ta mamma till hjälp och hitta vägen ut .... be henne berätta hur du skall göra för att hjälpa pojken komma på god fot med dig! Lag ansvaret på henne - hon som har den närmaste relationen till ditt barn ... KRÄV inte din RÄTT, det skapar bara aversion och ökar avståndet mellan dig och barnet. Gå in i en förhandlingsposition, det brukar vara framgångsrikare! Och tro inte att myndigheter fixar detta år dig - det är ditt jobb för ditt barn!
  • Anonym (hmm)

Anonym (insatt) skrev 2009-09-30 22:18:01 följande:

Anonym (Pappan) skrev 2009-09-30 22:08:52 följande: - du måste nog ta mamma till hjälp och hitta vägen ut .... be henne berätta hur du skall göra för att hjälpa pojken komma på god fot med dig! Lag ansvaret på henne - hon som har den närmaste relationen till ditt barn ... KRÄV inte din RÄTT, det skapar bara aversion och ökar avståndet mellan dig och barnet. Gå in i en förhandlingsposition, det brukar vara framgångsrikare! Och tro inte att myndigheter fixar detta år dig - det är ditt jobb för ditt barn!
    Exakt! Det handlar inte om ts rätt. Det är barnet som har rätten att träffa sin frånvarande förälder på villkor som gör att umgänget blir bra!

Ts. Börja kommunicera med mamman!
  • Anonym (snälla du)

Men snälla lilla pappa!
    Vad är du för människa egentligen? Du får en dom på barnets rätt till att få träffa dig och vad gör du? Ser till att du inte träffar barnet på ett år och tycker du är duktig som hör av dig en gång i månaden? Patetiskt tycker jag. Eftersom du verkar vara en sådan engagerad pappa av det man fått läsa så gissar jag att redan innan domen om umgänge kom så har det varit mycket tjafs och problem med dig vilket givetvis är anledningen till att ditt barn då inte vill träffa dig. Hur gammalt är barnet? Varför vill barnet inte träffa dig? Efter en viss ålder och mognad på ett barn kan de inte längre tvingas till umgänge om de inte vill. Här tror jag många frånvarande pappor gör så fel, de tror de kan strunta i att engagera sig i sitt barn x-antal år och är sedan förvånade över att barnet inte längre vill träffas! konstigt liksom...
    Har du tur så är den enda som kan hjälpa dig till att träffa ditt barn mamman. Du BEHÖVER hennes hjälp till att succesivt, långsamt kunna trappa upp ett umgänge. Du måste ge 110% av din uppmärksamhet för jag lovar dig, tror du att ditt och barnets förhållande blir bra på en gång så har du helt fel. Det är upp till dig som frånvarande pappa att visa att jag älskar, dig, vill vara med dig och jag sviker dig aldrig mer! Och det förtroendet kommer ta tid att bygga upp och det är inte ens säkert ditt barn kommer lita på dig helt. Tråkigt men sant....

• pegga

Vilken betydelse man ska tillmäta ett barns vilja beror på många saker, inte minst barnets ålder. Är det ett litet barn så är det föräldrarnas sak, båda föräldrarnas, att motivera barnet, och i vissa fall att faktiskt också starta umgänget mot barnets vilja. Är det däremot äldre barn så fungerar tvång sällan särskilt bra.

Så, allt beror på hur omständigheterna är i just ert fall. Hur gammalt barnet är, vad som ligger bakom situationen, osv. osv.

Svar på tråden Verkställighet?