• Jezan

"lön" till hundvakt?

Min hund ska ha hundvakt under dagen i morgon ungefär mellan 9-16 vanligtvis brukar vi använda oss av hunddagis eller min svåger men nu ska en kollegas son ta hand om henne. Vad är rimligt att ge honom som betalning? skickade ett sms förut och bad han fundera på det men fick inget svar så jag vet inte alls vad han förväntar sig.

Passningen går ut på att han ska gå ut med hunden en gång mitt på dagen och annars är det bara att hålla henne sällskap hon kommer troligtvis sova större delen av dagen.

Killen är vuxen och arbetslös och på hans mamma lät det som att pengar inte spelade så stor roll utan han ville mest ha ngt att göra men ändå jag har ju inte råd att ge honom en femhundring för en 20 min promenad så vad skulle ni vilja ha i betalning för att vara hundvakt?

• Svar på tråden "lön" till hundvakt?
  • LinaoMatilda

Du ska ju inte ge lön åt honom endast för promenaden utan för hela dagen. Tycker 500kr är rimligt.

• Mamma 0201

Han ska ju vara med hunden hela dagen, dvs kl 09 - 16 & där ingår ju även promenaden, så jag tycker att 500 kr låter helt rimligt.

En blogg om allt & inget: sofiasmamma.blogspot.com
  • Jezan

Jo men ändå hunddagis tar 150-200 kronor för en hel dag, visst jag hade aldrig jobbat 9-16 för en femhundring men gått ut med en hund och sen kunnat göra vad jag vill resten av dagen fast i mitt hem hade jag nästan kunnat göra gratis men så gillar jag hundar, men visst jag är ute efter åsikter. Om fler svarar 500 kronor får jag ställa in och ringa hunddagids istället.

• LuMa

Eftersom det är för en gång (?) så skulle jag betala 500.
    Han blir ju ändå bunden till hemmet hela dagen förutom promenaden.
    Blir det oftare så skulle jag inte betala lika mycket eftersom han då lär känna hunden och kan börja ta den med sej bort också och inte bara sitta hemma.

• LinaoMatilda

Det är nog en bra idé att fråga honom. Om han gör det för att han vill och tycker det är kul med lite hundsällskap så är det ju en annan sak. Men han är ju ändå bunden hela dagen, så han kanske tänker att han gör det för att få en slant. Vet ju inte såklart, men då du skrev att han är arbetslös kanske han har ont om pengar.

• gnuttenn

tycker att 500 är mycket, 200 låter mer lagom. Fast jag brukar vara hundvakt gratis

• jenny99

nja 500 kr visst..men jag hade nog föreslagit mindre pengar,eller ringt hunddagis.

• LuMa
    LuMa skrev 2009-09-30 20:42:27 följande:
    Eftersom det är för en gång (?) så skulle jag betala 500.Han blir ju ändå bunden till hemmet hela dagen förutom promenaden.Blir det oftare så skulle jag inte betala lika mycket eftersom han då lär känna hunden och kan börja ta den med sej bort också och inte bara sitta hemma.
    Plus att det jag sett och hört av hunddagisar så är det m y c k e t värt att få ha hunden hemma hos någon istället eftersom hunden där får betydligt mer uppmärksamhet och stimulering än på ett dagis.
  • Jezan

Jag skulle gärna ge honom en femhundring om jag hade haft de pengarna men det har jag inte. Frågade ju honom förut men fick inget svar och nu känns det dumt att dra sig ur men jag får väl bestämma i morgon innan jag lämnar hunden så att han inte känner sig lurad sen.

• Jezan

Hade tänkt runt 200 kronor och tycker han det är kul har han ju möjlighet att tjäna ett par hundringar rätt så ofta då vi inte har så många hundvakter. Men får diskutera det med honom i morgon vet att den familjen inte prioriterar pengar och när jag nämde för hans mamma att några större summor kan jag inte ge så ryckte hon bara på axlarna. Brukar ju köra med tjänster och gentjänster annars men då han är kock fungerar nog inte middag och några påsar bullar lika bra som det brukar göra med svågern:)

• jummie

Wow jag var hundvakt i en vecka o hade inte ens en tanke på att ta betalt!! Vi fick godis till barnen o oss samt en flaska likör Jag var helnöjd!

Hundvakt en dag hade jag aldrig haft mage att ta betalt för om jag ändå är hemma. På sin höjd biobiljetter eller nåt liknande tycker jag är rimligt...

• Cacto

Oj, 500 tycker jag är jättemycket! Visst beror det på hur mycket pengar man har att röra sig med osv, men jag hade aldrig förväntat mig att gå så mycket för att vara med en hund en dag. Jag tycker också att runt 200 verkar vara ett bra "pris", och om jag själv fick det skulle jag nog tycka att det är generöst till och med.

• Cacto

Min kompis ska vara hundvakt åt min hund imorgon kväll och jag hade tänkt ge henne 150-200 kronor för det. Nu vägrar hon blankt att ta emot några pengar för att hon ser det som ett privilegium att vara med min hund, men det är alltså den nivån jag själv lägger det på.

• hotten

jag hade betalat samma om till hunddagiset
    för jag hade uppskattat mer att få ha hunden i en familj i bra förhållanden = mer lön, men samtidigt extra pengar för så lite jobb i sitt eget hem = mindre än hunddagis..
    så slutsumma samma pengar

• LinaoMatilda

Hur gick det med hundvaktandet?

• Aussiemamma

500 för en dag!? Då pensionat inte tar mer än 200 kr för ett helt dygn? trots att de har lokalkostnader, skatt, osv osv.. Aldrig..
    En hundring skulle jag ge för att någon bekant stället upp o tar ut hunden.. själv har jag aldrig tagit betalt för att passa varken barn eller hundar :S

• Jezan

Hundvaktandet gick bra hunden trivdes med honom och han hade inte haft några problem. Han fick 200 kr han tittade inte ens på pengarna utan la bara ner dom in plånboken. Jag frågade om han kunde tänka sig att göra om det och det kunde han så nu har vi en till hundvakt som kan ta hela dagar ja åtminstone till han får jobb. 200 kronor för att ta hand om en hund i 6 timmar som största delen av tiden låg och sov tycker inte jag är så illa.

• PixL

Jag är dagmatte och får 100:-/dagen. Det är lagom, men hunden är här ofta. Eftersom det där är en engångsföreteelse kanske ni ska ge honom lite mer. 2-300?

Svar på tråden "lön" till hundvakt?