• mazquE

Fakta om järnsprutor?

Då mina värdet ligger på 82 så ska jag nu börja ta järnsprutor.
    Jag kan omöjligt ta tabletter då dom inte går ner , och dricka någonting som smakar blod går inte det heller. Så därför dom här sprutorna.
    Är det någon som fått järnsprutor någon gång ?
    Hur ofta får man dom och vart -på kroppen tas dom ?
    Gör dom ont ?
    Jag är väldigt spruträdd och känslig så jag är livrädd för dessa, men måste få i mig järn på något sätt.

Är det sant att dom liksom hastigt sticker ner nålen i huden när dom tas?
    Jag menar, tar man vanligt blodprov för dom ju försiktigt in nålen.

• Svar på tråden Fakta om järnsprutor?
  • Snooze

Men ska du verkligen få sprutor? Enligt min Bm så ger man inte det speciellt ofta numer utan det är via dropp istället. Har själv fått Venofer-behandling under de tre senaste graviditeterna p.g.a allvarlig anemi (hb runt 75-80) och då får man en kanyl på handryggen eller i armvecket.

• mazquE
    Snooze skrev 2009-09-30 21:00:49 följande:
    Men ska du verkligen få sprutor? Enligt min Bm så ger man inte det speciellt ofta numer utan det är via dropp istället. Har själv fått Venofer-behandling under de tre senaste graviditeterna p.g.a allvarlig anemi (hb runt 75-80) och då får man en kanyl på handryggen eller i armvecket.
    Det är ju iofs ingenting bestämt än.
    Men sist jag var hos läkaren sa vi att jag skulle få sprutor om det inte stigit och nu har jag fått ny tid hos läkaren för att prata om sprutorna.
    Dropp har dom inte pratat någonting om.
    Ska faktist träffa en ny läkare nästa torsdag, hon kanske nämner någonting om dropp ist för sprutor...
  • Dr Mupp

Jag har också som sagt fått dropp, det är vanligast. I mitt fall fick jag det i 6 omgångar. Hade HB 76 och kom upp till 110

• kermitzen

jag har fått järn först via sprutor sen via dropp.
    dock inte p.g.a graviditet utan järnbrist i övrigt eller hur man ska säga.
    oftast brukar man få i droppform eftersom det är utspätt så det inte tär så mycket på venerna. så be om dropp isf. det är bättre tar dock längre tid eftersom man ibland får ta dem 2-3 gånger i veckan men det är värt det.

• anna hepp

Hej! Fick järnet i sprutor innan jag blev gravid eftersom min tarm inte kan ta upp järn, men under graviditeten fick jag det i dropp två ggr i veckan från v 22. Tror att de e vanligast med dropp..men det gör inte ont..e lite drygt bara..

Svar på tråden Fakta om järnsprutor?