• Anonym

Kronisk trötthet mm. Vad kan det vara? *lååångt*

Hjälp mig snälla! Den som orkar...

Jag har varit kroniskt super trött nu så länge jag kan minnas... börjar gå mig på nerverna totalt nu, eftersom jag sover men ändå kan vakna upp på morgonen och ha ont i huvudet och vara super trött resten av dagen. Sover oftast 7-8 timmar men det gör ingen skillnad om jag sover 5-6 timmar eller 9-10.
    Är yr, och allmänt svag i kroppen... har huvudvärk i pricip jämt och i perioder äter jag alvedon till frukost mer eller mindre eftersom jag får huvudvärk.
    Ibland får jag värre huvudvärk i form av migrän. Har ofta ont i leder, muskler och inuti skelettet känns det som... känner mig ofta "varm" i musklerna... kan ha problem med synen, och då menar jag att jag kan se att saker rör sig fast de inte gör det egentligen, synen kan bli grumlig och oklar.. känns som att jag nästan somnar fast jag är vaken på något sätt.
    Är ofta kall och frusen, och ibland känner jag mig febrig fast jag har runt 37 grader enligt tempen... Har lite problem ibland med aptiten, men är inte underviktig...
    Känner mej allmänt förvirrad och lite "seg" ibland.. är sur, irriterad, grinig, överkänslig och allmänt trött och energilös. Nedstämd, hjärtklappning ibland, känner mej ofta uppgiven och håglös, fast jag håller igång som "vanligt".
    Håret ramlar av i stora högar i omgångar och just nu har jag haft en period då jag tappat extremt mycket hår. Är ljus och ljudkänslig.

Har sökt vård många gånger! Men de säger bara att jag inbillar mig... att det är psykiskt... så vad gör man?

Några saker jag övervägt:

Jag är vegetarian sen många år tillbaka så jag tänkte att det kanske var någon vitaminbrist, men det blir inte bättre av vitamin tillskott, och äter ägg och mjölk så borde få i mig b-vitaminer. Jag har aldrig haft järnbrist, inte ens när jag varit gravid, så det är inte det.
    Har varit med om rätt mycket psykiskt stressande saker under årens lopp, men även när jag haft lugnare perioder så mår jag skit FYSISKT. Så jag har tänkt att det kan vara efterverkningar, typ efter stor kortisol utsöndring, men hur vet man det?
    Depression eller nåt liknande, men då borde jag inte göra något alls tycker man, och vara konstant nere... men det är jag inte.

Rent intuitivt så känns det som att det är mer än psykiskt, för just nu så har jag allt jag behöver, rent objektivt är allt bra, men jag har INGEN energi att njuta av NÅGOT överhuvudtaget. Jag känner mej bara extremt slut i kroppen - konstant.

Är det någon som har nåt råd till mig? Sjukvården bryr sig inte, och den enda hjälpen jag fått är att köpa en lugnande cd-skiva, antidepp medicin (som jag bad om mot pms, men tydligen hade jag depression) och stark magmedicin.

Mitt liv är inte mer stressigt än någon annan småbarnsmamma, kanske till och med lugnare ibland eftersom jag studerar. Tycker att jag som är ung, under 25 år borde vara PIGG och vital... men icke. Jag känner mig som en gammal tant som är döende ;(

• Svar på tråden Kronisk trötthet mm. Vad kan det vara? *lååångt*
  • SIN74

Jag tycker att du ska söka alternativmedicin. Gå till en naprapat som får kolla igenom dig och dina värden.

• Anonym
    blommanigbg skrev 2009-09-30 20:51:13 följande:
    Kan vara ME-kronisk trötthetsyndrom. Jag har det och fibromyalgi.Ta kontakt med Gottfrieskliniken så kan de hjälpa dig. Kram.www.gottfriesclinic.com/hem.html
    Kollade på hemsidan men de verkade inte ta upp andra än de som bor i länet.. jag bor i sthlm trakten
  • Stratto

Hej TS. Det kunde ha varit jag som skrivit inlägget.
    Jag vet precis vad du menar!!

Precis som du skriver så finns det inget inget INGET som hjälper. Inte ens litegrann.
    Man önskar att man kunde ta ett piller så blev man pigg. Brukar nästan bli avundsjuk på folk som har ont i huvudet och går och tar en tablett så går det över sen!

Har tagit alla slags prover men de hittar inget fel.
    Jag har testat allt. Äta mer, äta mindre, äta annorlunda, träna mer, träna mindre, sova mer, sova mindre, slutat med alkohol, slutat med godis. Järntabletter, vitamintillskott....

Hursom helst så tror jag faktiskt att det är psykist. Alltså, då menar jag inte att du inbillar dig. Men något slags stressrelaterat eller annat psykiskt obehag.

Stress behöver ju inte vara att man har fullt upp dagarna i ända och man bara ränner runt.
    Stress kan vara att man vet att man har miljoner saker som ligger över en som man vet att man måste göra. Och man har inte kontroll över situationen.

För mig är det iallafall så att jag är bättre i perioder. Som nu t.ex har jag en BRA period. Har börjat nytt jobb som jag trivs så bra med på alla sätt och vis. Inge ont i magen innan jag åker till jobbet. Inte en massa stress och miljoner saker som ligger över en. Jag trivs med tillvaron och känner mig harmonisk
    Och ingen trötthet på länge!

Samtidigt som jag mina tröttperioder. (Har gått runt i ett töcken i säkert 1,5 år innan jag nyss började på nytt jobb)
    Så brukar jag även få svårt med andningen. Är det något du känner igen dig i?
    Kan iallafall inte få ner luft i lungorna. Andas på toppen så att säga.
    Lungmottagningen hjälpte mig med det iallafall och jag har några andningsövningar jag ska göra varje dag.

Jag tycker det är jäkligt underligt att läkare säger att du inbillar dig Att det är psykist.
    So what?? Ska de inte försöka hjälpa dig med det då?

Ett litet tips efter ett långt inlägg:
    Har du testat att dricka mycket mycket mer vatten än vad du gör?
    Symtomer är lite desamma som vätskebrist.
    Det är ju värt att testa iallafall

Hoppas verkligen att du hittar något som hjälper dig, för det är verkligen ett helvete att gå runt och vara så trött och håglös.

• Anonym
    blommanigbg skrev 2009-09-30 20:51:13 följande:
    Kan vara ME-kronisk trötthetsyndrom. Jag har det och fibromyalgi.Ta kontakt med Gottfrieskliniken så kan de hjälpa dig. Kram.www.gottfriesclinic.com/hem.html
    Hur mår du förresten? Vad fick dej att söka hjälp?
    Jag har fibromyalgi i släkten.. kollade på ME men jag har inte direkt infektionskänslor eller ont i lymf körtlar eller så... jag känner mej nästan aldrig förkyld eller så.. utan bara varm.
  • Anonym

Köp koffein tabletter på apoteket, dom gör susen! Utan dem skule jag vara en sombi...

• Anonym
    Stratto skrev 2009-09-30 21:18:36 följande:
    Hej TS. Det kunde ha varit jag som skrivit inlägget. Jag vet precis vad du menar!! Precis som du skriver så finns det inget inget INGET som hjälper. Inte ens litegrann. Man önskar att man kunde ta ett piller så blev man pigg. Brukar nästan bli avundsjuk på folk som har ont i huvudet och går och tar en tablett så går det över sen! Har tagit alla slags prover men de hittar inget fel. Jag har testat allt. Äta mer, äta mindre, äta annorlunda, träna mer, träna mindre, sova mer, sova mindre, slutat med alkohol, slutat med godis. Järntabletter, vitamintillskott....Hursom helst så tror jag faktiskt att det är psykist. Alltså, då menar jag inte att du inbillar dig. Men något slags stressrelaterat eller annat psykiskt obehag. Stress behöver ju inte vara att man har fullt upp dagarna i ända och man bara ränner runt. Stress kan vara att man vet att man har miljoner saker som ligger över en som man vet att man måste göra. Och man har inte kontroll över situationen. För mig är det iallafall så att jag är bättre i perioder. Som nu t.ex har jag en BRA period. Har börjat nytt jobb som jag trivs så bra med på alla sätt och vis. Inge ont i magen innan jag åker till jobbet. Inte en massa stress och miljoner saker som ligger över en. Jag trivs med tillvaron och känner mig harmoniskOch ingen trötthet på länge! Samtidigt som jag mina tröttperioder. (Har gått runt i ett töcken i säkert 1,5 år innan jag nyss började på nytt jobb)Så brukar jag även få svårt med andningen. Är det något du känner igen dig i?Kan iallafall inte få ner luft i lungorna. Andas på toppen så att säga.Lungmottagningen hjälpte mig med det iallafall och jag har några andningsövningar jag ska göra varje dag. Jag tycker det är jäkligt underligt att läkare säger att du inbillar dig Att det är psykist. So what?? Ska de inte försöka hjälpa dig med det då? Ett litet tips efter ett långt inlägg:Har du testat att dricka mycket mycket mer vatten än vad du gör?Symtomer är lite desamma som vätskebrist.Det är ju värt att testa iallafallHoppas verkligen att du hittar något som hjälper dig, för det är verkligen ett helvete att gå runt och vara så trött och håglös.
    Känner igen det där med att inte andas djupt och det vet jag att jag har problem med eftersom jag gjort spirometri test...
    Jag dricker även mycket vatten och ja, försöker göra allt jag kan för att må bra.
    Rör mig så mkt jag hinner, äter så bra jag kan osv osv..
    Går en underbar utbildning, och ja, har allt jag behöver.. borde vara pigg, glad och lycklig men känner mej bara som en blöt fläck..
  • Anonym
    20082011 skrev 2009-09-30 21:21:48 följande:
    Du borde kolla upp ditt B12 värde även fast du äter ägg.
    Finns i mjölk rätt så mkt så jag tror inte det är det. Men kanske?
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-09-30 21:22:08 följande:
    Köp koffein tabletter på apoteket, dom gör susen! Utan dem skule jag vara en sombi...
    Får bara hjärtklappning av koffein :(
Svar på tråden Kronisk trötthet mm. Vad kan det vara? *lååångt*