• Hallonbåten

    Profylaxandning, hur gör man, och funkade det?

    Har försökt läsa mig till hur man bär sig åt för att profylaxandas, men får inte riktigt kläm på det. har läst på bland annat profylaxakademien, men skulle behöva nån som förklarar hus jag ska tänka mig andningen.

    Nån som vill förklara för mig hur man t.ex andas "ytligare på toppen av värken" utan att hyperventliera? Jag får bara till hyperventilation. Skulle verkligen vilja lära mig, och med 12 dagar kvar börjar det brinna lite i knutarna.. =)

    Funkade profylaxen för dig?

    Har du något knep för hur man ska tänka sig andningen för att det ska bli rätt?

    Vad får man inte göra? (Alltså, vad kan man göra fel?)

    Hur funkar det om man vill ta lustgas också, kan man profylaxa i lustgasen?


    *Melvin 050715* + BF 12 okt.
  • Svar på tråden Profylaxandning, hur gör man, och funkade det?
  • LizLiz76

    Hej,
    Jag gick profylaxkurs innan förra förlossningen.
    Alltså.. meningarna går nog ganska isär gällande nyttan med den.. det är inte smärtstillande men iom att du har annat att fokusera på (andningen) så tar man sig igenom lättare sina värkar.
    Det de menar med att andas ytligare vid toppen av värken betyder att du ska lätta upp din andning när det gör riktigt ont. Du tar korta, ytliga andetag snabbt efter varandra o du gör lika korta, ytliga utandningar. Du måste tänka på att andas snabbt och ANDAS UT så du inte hyperventilerar.
    Alltså, du andas kort o ytligt in (inga djupa andetag här!) o sedan snabbt andas ut (du kan säga 'puh' när du andas ut, det ska liksom höras när du andas ut). Typ som ett ånglok låter snabba tag eller som att flåsa.. hm.. väldigt svårt att förklara. Det viktigaste är här att du inte tar några djupa andetag utan håller andningen väldigt ytligt o snabbt (men samtidigt vara noga med att andas ut varje inandning).

    Jag kan säga att jag inte riktigt fattade grejen förräns värkarna kom igång.
    Men barnmorskorna brukar kunna det där på förlossningen så om du inte är helt säker kan de säkert kontrollera att du gör rätt. Jag tror inte du kan göra så jättefel, egentligen känns andningen klockren när värkarna är igång, man får in det snabbt då.

    Ja, det ska gå att andas profylax med lustgas men jag har aldrig prövat (tog epidural när det blev för jobbigt).

    Lycka till!

  • Skruttensmamma

    Jag panikläste Anna Wilsbys bok "Innan du föder" veckan innan BF

    Jag tror att det viktigaste är att man koncentrerar sig på att andas, inte exakt hur man andas. Öva på den andningen du ska göra i början av förlossningen - det är liksom grunden till att få rätt andning sen oxå. Lugna rejäla andetag, in genom näsan och ut genom munnen. Jag är rätt säker på att man naturligt går över till att andas mer ytligt under topparna vartefter värkarna blir starkare. Så kändes det i alla fall för mig.

    Jag hade lustgas och jag tror att jag fortsatte att profylax-andas genom hela förlossningen.

  • Pionan

    Jag har läst lite avslappning och då övar man ju också mycket andning. När man andats ut och just ska till att andas in - det kallas det absoluta dödsögonblicket eller något sådant. Om man för att lugna ner sig drar ut en liten stund på det ögonblicket så är det väldigt avslappnande. Men detta ska du inte göra under värkarna, det går nog inte. Men däremellan är det riktigt skönt. Till vardags är det inte dumt heller. Det är på något sätt lugnande att bli medveten om sin andning.

  • Skruttensmamma

    Men det handlar inte enbart om andningen. Det handlar oxå om förhållningssättet till smärtan.

    I (nästan) alla andra situationer i livet är smärta enbart något negativt. Men förlossningssmärtan kommer ju inte av att något går sönder. Den kommer ju av att livmodern öppnar sig och är det som leder förlossningen framåt.
    Om man "tar emot" smärtan istället för att "bekämpa den" upplever man den inte lika negativ...

  • Sally

    Kursen med Annas Profylax var riktigt bra, jag rekommenderar du försöker gå den eller något liknande, om du hinner. Det var, som den ovan skrev, mycket mer än bara hur man andas.

    Jag hade förstått att man INTE andas med profylax-metoden om man använder lustgas, utan man måste då andas djupare för lustgasen att komma in.

  • Sirendes

    Jag läste också "Innan du föder", kan varmt rekommendera den! Hjälpte mig jättemycket, även med mental förberedelse.

  • Hallonbåten

    Vad många tips, tack så mycket!
    Jag har inte sett att det har funnits nån kurs här i närheten där jag bor, och nu hinner jag ändå inte gå nån med 11 dagar kvar. Men boktipsen är ju kanon, ska bege mig till biblan first thing imorron.


    *Melvin 050715* + BF 12 okt.
  • Skruttensmamma
    Sally skrev 2009-10-01 13:17:14 följande:
    Jag hade förstått att man INTE andas med profylax-metoden om man använder lustgas, utan man måste då andas djupare för lustgasen att komma in.
    Man andas ju inte i lustgas-masken konstant. Jag tror att jag profylax-andades emellan värkarna på slutet och andades i lustgas-masken när värkarna kom. Profylax-andningen gör kanske inte så stor nytta på värkarna då, men det hjälper en att slappna av, vilket i sig är till hjälp mot smärtan.

    Min sambo säger oxå att jag profylax-andades även i slutet.
Svar på tråden Profylaxandning, hur gör man, och funkade det?