• Anonym (26)

Vad kan detta "sväljproblem" vara?

Ibland när jag ska svälja, fast föda eller vätska, så känns det som om något i halsen eller nacken hakar upp sig eller hamnar fel. Det gör plötsligt ont i halsen och nacken och blir svårt att svälja. Det är inte som förkylningsont utan mer som om något spänns eller trycker.

Vad kan det vara?

Är detta något alla känner av ibland?

Hittills har det alltid gått över fort men jag är lite rädd för den gången då det inte försvinner!

• Svar på tråden Vad kan detta "sväljproblem" vara?
  • Anonym

jag hade något liknande när jag var yngre. en läkare sade att några få får så per år och att det går över. extremt obehagligt och jag vågade inte äta något. fast det behöver ju inte vara det som du har, kanske borde kolla upp det?

• Anonym (26)
    Anonym skrev 2009-09-30 21:19:34 följande:
    jag hade något liknande när jag var yngre. en läkare sade att några få får så per år och att det går över. extremt obehagligt och jag vågade inte äta något. fast det behöver ju inte vara det som du har, kanske borde kolla upp det?
    Ja, det är skitläskigt! Ja, jag ska ta upp det med läkaren, ska dit snart i alla fall. Men tills dess tänkte jag spekulera lite. Undrar om andra har så...
  • ElinOlsson

Jag får kramp i övre magmunnen. Då gör det ont precis mellan brösten när jag sväljer. Jag känner innan jag sväljer att det kommer göra ont. Det går över efter en lten stund. Men min smärta/tryck/spänning sitter ju betydligt lägre än din. Min far och farbror är lika dana

• Anonym (26)
    ElinOlsson skrev 2009-09-30 21:24:13 följande:
    Jag får kramp i övre magmunnen. Då gör det ont precis mellan brösten när jag sväljer. Jag känner innan jag sväljer att det kommer göra ont. Det går över efter en lten stund. Men min smärta/tryck/spänning sitter ju betydligt lägre än din. Min far och farbror är lika dana
    Låter inte heller vidare skoj... Jag får kanske kramp i struplocket eller ngt...
  • Menhir

Det är förståss omöjligt att svara på men jag ska resonera lite...

klumpkänsla i halsen, med eller utan sväljningsproblem är hyfsat vanligt inte minst bland kvinnor. En orsak kan vara spänningar i halsens muskulatur och själv blev jag hjälpt (och har hjälpt flera) med bettskena.

Men det KAN också vara struma eller i värsta fall något som växer i halsen, en cysta eller tumör. Cancer i halsen är ganska ovanligt bland yngre, det drabbar mest äldre och alkoholister.

Ibland kan också matstrupen av olika skäl "snörpas åt" så den blir trängre.

Budskapet är alltså att det med största sannolikhet är något ofarligt som kan avhjälpas med avslappningsövningar eller bettskena men innan du gör det så boka tid hos läkaren för att utesluta ffa struma men även andra förändringar. Det är mer osannolikt men bör kollas upp.

menhir, leg tandläkare

• Anonym (26)

Menhir: Tack för informativt svar. Det känns inte riktigt som en klump utan mer som om det är något som om något hamnar ivägen eller spänns. Svårt att förklara! Tycker det är lite märkligt att det känns i nacken! Ja, jag ska ta upp det med läkaren...

• Anonym (26)

Anonym (26) skrev 2009-09-30 21:53:22 följande:

Menhir: Tack för informativt svar. Det känns inte riktigt som en klump utan mer som om det är något som om något hamnar ivägen eller spänns. Svårt att förklara! Tycker det är lite märkligt att det känns i nacken! Ja, jag ska ta upp det med läkaren...
    Lite knasigt språk men tror ni vet vad som ska bort
  • Anonym (26)

Jag är 26 år

• Jullessk

Ja, det kunde jag ju ha gissat. Var inte orolig, du är så ung så det är mycket liten sannolikhet att det skulle vara nåt farligt.

• Anonym (26)
    Jullessk skrev 2009-09-30 21:59:44 följande:
    Ja, det kunde jag ju ha gissat. Var inte orolig, du är så ung så det är mycket liten sannolikhet att det skulle vara nåt farligt.
    Tack.

Grejen är att nacken känns väldigt inblandad. Tidigare idag kändes det nästan som om jag skulle på nackspärr men det gick också över fort. Men det kan också vara helt olika saker!
  • BertaFilippa Krattkquist

jag känner igen mig i det du skriver. jag fick så när jag väntade sonen förra året och kunde inte fatta varför det blev så. tog samarin och gaviscon för alla sa till mig att det var gastrit(magkatarr) men det hjälpte inte. nu har jag kommit på att det är allergi mot tomat. jag var helt besatt av tomat då och åt typ en ask körsbärstomater varje dag. kan de va nåt liknande kanske?

• Anonym (26)
    BertaFilippa Krattkquist skrev 2009-09-30 22:08:28 följande:
    jag känner igen mig i det du skriver. jag fick så när jag väntade sonen förra året och kunde inte fatta varför det blev så. tog samarin och gaviscon för alla sa till mig att det var gastrit(magkatarr) men det hjälpte inte. nu har jag kommit på att det är allergi mot tomat. jag var helt besatt av tomat då och åt typ en ask körsbärstomater varje dag. kan de va nåt liknande kanske?
    Tack för att du delar med dig av dina idéer och skönt att höra att du kompå vad det var för din del! Det är möjligt att det är någon allergi eller liknande. Jag har en del allergier och blir lätt svullen på halsen.
  • Anonym

Något psykiskt kanske?
    Kanske låter konstigt, men har haft snarlika förut, som gick vöer, tur nog.
    Något psykiskt som man frammkallade själv av spänningar.
    Vet även 2 barn som haft så i perioder och det var psykisk stress.
    Märkligt va?

• Anonym (26)
    Anonym skrev 2009-09-30 23:20:41 följande:
    Något psykiskt kanske? Kanske låter konstigt, men har haft snarlika förut, som gick vöer, tur nog. Något psykiskt som man frammkallade själv av spänningar. Vet även 2 barn som haft så i perioder och det var psykisk stress. Märkligt va?
    Ja, det är mycket möjligt men jag måste ju bli läkarundersökt till att börja med. Man KAN ju bli fysiskt sjuk även när man mår psykiskt dåligt Men tanken har slagit mig...
  • Anonym (Orolig)

Hej,
    Har du fått svar på vad det kan vara, jag har liknade. 

Svar på tråden Vad kan detta "sväljproblem" vara?