• Splach

Vad krävs för att bli dagispersonal?

Ja vad krävs om man vill jobba på dagis?
    Jag har inte planerat det själv, utan är bara nyfiken på vad som krävs.

• Svar på tråden Vad krävs för att bli dagispersonal?
  • MissLillan

i princip inget.... du ska ha ett prickfritt förflutet.

• anirac1

Egentligen inget. Det finna många som saknat utbildning på förskola

• anirac1

Men om du är utbildat förskolelärare el barnskötare så ökar chansen såklart..

• Paincake

För att få fast jobb och inte behöva harva runt som timvikarie krävs för det mesta förskollärarexamen (Tre år av högskolestudier). Ibland räcker det med barnskötarutbildning men barnskötaryrket är på avveckling så även utbildade barnskötare har svårt att få jobb.

Vissa kommuner låter inte outbildade arbeta som timvikarier heller. Så det krävs visst någonting.

• MissLillan

Inte här iaf... har men dessutom jobbat i över ett år så fick man fast tjänst inom kommunen..... så var det iaf för 2,5 år sedan då jag vickade.

Paincake skrev 2009-09-30 21:51:52 följande:
    För att få fast jobb och inte behöva harva runt som timvikarie krävs för det mesta förskollärarexamen (Tre år av högskolestudier). Ibland räcker det med barnskötarutbildning men barnskötaryrket är på avveckling så även utbildade barnskötare har svårt att få jobb. Vissa kommuner låter inte outbildade arbeta som timvikarier heller. Så det krävs visst någonting.
  • hotten
    Paincake skrev 2009-09-30 21:51:52 följande:
    För att få fast jobb och inte behöva harva runt som timvikarie krävs för det mesta förskollärarexamen (Tre år av högskolestudier). Ibland räcker det med barnskötarutbildning men barnskötaryrket är på avveckling så även utbildade barnskötare har svårt att få jobb. Vissa kommuner låter inte outbildade arbeta som timvikarier heller. Så det krävs visst någonting.
    som paincake ovan skriver..

Men självklart finns det outbildad personal på dagis likväl som outbildad personal jobbar som lärare , kock, fällt assitenter, vacktmästare eller vad som hellst!
  • Becca1986

Förskollärare är väl smartast för att få en 100% tillsvidare. Men jag vet ju att det är mycket outbildat folk på förskolorna. Men förskollärare går före, får något (väldigt lite) mer i lön. I min kommun får du inte ens stå med i vikariepoolen om du inte är utbildad. Detta ändrades här förra året. Min sambo som jobbat mycket med barn och ungdomar är utan utbildning och han får inte vikariera på förskolor, men han får däremot vikariera som ämneslärare på skolor utan några som helst ämneskunskaper. Konstigt det där.

Läser själv sista terminen till förskollärare, som det ser ut nu lär det inte finnas många jobb, men det ska ju tydligen vända snart.

• bakeacake

vad jag har lärt mig är väl att en utbildad förskollärare har rätt till tjänst om det är en outbildad som jobbar. och att man inte får ge en outbildad fast anställning..

gäller såväl skola som förskola..

• hotten

i stan jag bor på finns några få outbildade förskolepersonal MEN dessa har många års erfarenhet av barn då de tidigare arbetat som familjedaghem (arbetat som så i minst 10 år å sedan på dagis, arbetat med barn i hela sitt liv å alla dessa personer är över 50 år nu, dvs det var ju andra regler då de började)

Det kan i undantagsfall tas in en outbildad person som vik, dock bara vid kortidsvik, då tas i vissa undantagsfall in någon som själva haft flera barn på dagiset och nu har i skolan, personen känner personalen, rutinerna (iallfall mer än om man tar nån helt utifrån) och många ut av barnen.

de senaste över 10 åren har det inte i andra fall funnits några helt outbildade personer på förskolor å fritids här i kommunen!
    på skolor har man dock haft kortare vik av tex barnskötare/förskollelärare som ofta vik på förskollasidan. Det finns även längre tids vik å även års anställda som inte är lärare utan någon slags pedagoger/förskollelärare som läst några fler kurser osv..

• ebben

en jävla tålamod!!!
    att ha barn o föräldrar tjantandes runt sig hela dagar........ ,haha..
    Nja,men utbildning inom området ökar alltid chanserna!vår kommun har som policy att inte fast anställa nån utan adekvat utbildning.

• mrs holiday

I min kommun måste man ha en förskollärarutbildning för att ha en framtid inom barnomsorgen. Visst får outbildade springvicka, och är de duktiga och har tur kanske också längre vik på någon/några månader i taget, men när de arbetat närmare tre år sammanlagt inom en femårsperiod blir de "portade" från kommunen och är inte längre välkomna att vicka någonstans - då kan de ju, ve och fasa, bli tillsvidareanställda! :-O *ironi* Så, vill du prova på yrket är det fullt möjligt utan utbildning, men annars så får du satsa på en utbildning om du inte vill "kasta bort" tre år av ditt liv till ingen nytta...

Svar på tråden Vad krävs för att bli dagispersonal?