• TyskMamma

Lätt och Enkelt

De flesta svenskar jag har träffat, vet inte skillnaden mellan orden "lätt" och "enkel" och jag har "kommit på" mig själv med att störa mig på det. Så nu undrar jag om det bara är så att skillnaden mellan dessa ord har suddats ut och det egentligen är rätt att säga "det är lätt!" istället för "det är enkelt!"
    För JAG har lärt mig att motsatsen till "enkel" är "svår" och motsatsen till "lätt" är "tung"
    Stämmer detta fortfarande eller är det som det här med "jag är bättre än du/dig" grejen, d.v.s. att båda orden funkar i båda sammanhangen? Men inte kan man väl säga "Du är enkel att bära, du väger ju ingenting!" men ändå "De här grammatikfrågorna är lätta."
    Är det jag som är gammalmodig(och eventuellt svårt skadad av tyskan?!) och ute och cyklar, eller vad är det här?!

• Svar på tråden Lätt och Enkelt
  • ThisIsMe

Jag blev nyfiken och kollade lite i saob om ordet lätt och hottade bl.a. detta:

10) som icke vållar l. bereder (större) be­svär l. möda; icke mödosam l. besvärlig; äv:. som inses l. förstås utan svårighet; ss. adv.: utan möda l. Svårigilet. Det blir icke lätt för honom (att göra så l. så). ,
    Mat. 9: 5 (NT 1526).
    Thet war thera sä lätt at göra migh skadha, at the ingen hielp behöffde ther til. Job 30: 13 ( Bib. 1541).
    Månge händer göre altijd ett lätt arbete. G1R 15: 114 (1543).
    Det hade varit bibelnämden lätt att (osv.). SvTidskr. 1873, s. 502.
    Den tydligaste och lättaste förklaringen af detta bud dvs. det andra budet). FEHR Und. 64 (1894).
    OoB 1931, s. 393. (?) Sin (krigs.)macht .. kan (han) uppå det lättaste uppför floden Wolgan .. föra. GUSTAF II ADOLF 180 (1617).
    ? Särsk.
    [10.a]

Det stycket handlar väl om saker som är enkla? Finns mer längre ner som inte har med tyngd att göra, t.ex. uttrycket "lätta pengar".

g3.spraakdata.gu.se/saob/

• Rochefort 10

På samma sätt som vi använder 'lätt' istället för 'enkel' kan man ju också använda 'tung' för 'svår', till exempel i frasen: 'en tung uppgift', eller 'det var tungt att gå'

• Stårschan

Nej, man kan inte säga "Du var enkel att bära" om man syftar på vikten, men det är ju helt OK att säga "Du var enkel att bära, för du väger ju så lite och sprattlar inte alls" (Jämfört med den tunga sprattelmajan man bar nyss).

Man kan INTE säga till sitt barn "Är du snäll och hjälper mig att bära. Du kan ta den här kassen, för den är ganska enkel"

Enkel kan aldrig ha med vikt att göra.

Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
Svar på tråden Lätt och Enkelt